C Conqvist skrev:
Jag vill bara förtydliga att jag inte har rekrytering som arbete, men jag har varit rekryterande chef flera gånger.
Att vara på något arbete ett år är inga problem, men du vill inte ha en historik av flera korta anställningar. Då hade i alla fall jag blivit tveksam till hur länge du tänkte stanna den här gången.
Jag vet inget om löneläget där du jobbar (jag jobbar i Stockholm), men som någon annan kommenterade - äldre personer tjänar normalt mer på samma tjänst oaktat "kompetens". Men du behöver veta vad som är en marknadsmässig lön med ditt jobb, i din bransch, på din ort, med din erfarenhet mm innan du vet om du är underbetald.
Har jämfört med dessa parametrar du säger och min uppfattning är att jag ligger minst 4 tkr i underkant.
Fotografen Fotografen skrev:
En annan sak att ta i beaktande är pensionsvillkor/tjänstepension. Känns avlägset innan man fyllt 30 men när man börjar fundera på det är det för sent att göra något åt det om det är ushligt.
Började tänka på sånt redan under studierna och har tack vare allt extrajobb sen tonåren cirka 300 tkr i tjänstepension just nu, cirka 200 mer än frugan som knappt jobbat förrän efter hon avslutade högskolestudierna. Har för närvarande det vanliga med 4,5 % avsättningar av totala bruttolönen.

tommib tommib skrev:
Privat är inte alltid bättre betalt. Jämför du verkligen rätt med de statligt anställda? Även där är senioritet kraftigt lönedrivande samt att du kan ha en urvalsbias i och med att de statligt anställda kanske är lite äldre och har mer erfarenhet (eller inte, det vet vi inte).

Tjänar folk i din ålder verkligen så mycket mer än dig? I så fall är det inte mycket att göra än att byta jobb. Det är bara att ligga på och söka allt som kommer upp. Tyvärr låter det på dig som att det finns fler ekonomer än jobb och då borde en ekonom känna till principen om tillgång och efterfrågan ;)
Har jämfört med controllers på olika statliga myndigheter så förhoppningsvis! ;d

Generellt sett tror jag inte de gör det, men då har de även annorlunda jobb och inte alltid med utbildning i bagaget; men jämförelse med jämnåriga med samma förutsättningar känner jag en och annan som tjänar kring 40-lappen, plus/minus någon lax eller två.

Jag vet att nytt jobb kommer och att det snarare är en tidsfråga om när snarare än om det kommer.

Det gemensamma från samtliga här verkar ändå vara att fortsätta söka tills det nappar och fokusera på arbetslivserfarenhet snarare än teoretiska vidareutbildningar.

C
M Cameltoe skrev:
Som sagt ändå trött på företaget och känner att jag vill byta så det kanske inte är väsentligt hur som.
Ja, vill man byta så. Instämmer med @tommib angående kontaktnätet. Det är stor skillnad på att söka jobb "på stan", vilket jag antar är det du gör, och gå genom kontakter. I synnerhet om man inte är extra åtråvärd av någon anledning, eller har extremt lätt för att sälja in sig själv (vilket för många är en yrkeskarriär i sig). Du har inga externa kontakter inom ditt nuvarande arbete som kan vara intressanta? Någon f.d. kollega som gått vidare? Konkurrerande företag i samma bransch brukar också vara ett säkert kort. Det är nog de vanligaste vägarna.

C cpalm skrev:
Ja, vill man byta så. Instämmer med @tommib angående kontaktnätet. Det är stor skillnad på att söka jobb "på stan", vilket jag antar är det du gör, och gå genom kontakter. I synnerhet om man inte är extra åtråvärd av någon anledning, eller har extremt lätt för att sälja in sig själv (vilket för många är en yrkeskarriär i sig). Du har inga externa kontakter inom ditt nuvarande arbete som kan vara intressanta? Någon f.d. kollega som gått vidare? Konkurrerande företag i samma bransch brukar också vara ett säkert kort. Det är nog de vanligaste vägarna.
haha tyvärr inte, sitter med ett gäng dinosaurier. Kontakter gör mycket som sagt, skulle säga att det gör mer än allt annat, så länge du uppfyller kriterierna för en tjänst. Inte alltför sällan som man hört folk betona vikten av kontakter och att det verkar vara viktigare än hur intelligent någon är ibland. Problemet är att jag ursprungligen är från annat håll i landet och har därför inget brett kontaktnätverk här.

Livet handlar om så mycket mer en karriär. Om man får loss över 20000 kronor i månaden före skatt och får ett rimligt arbetarskydd och inte behöver bränna ut sig så lever man gott........

Karriärister arbetar ofta väldigt billigt om man slår ut lönen på antalet arbetade timmar....... det är dyrt att skaffa sig befordran.

• Gilla
Cancerman_777 och 1 till
  • Laddar…
Jag vill påstå att du redan har en bra lön och att det är dags att landa på jorden igen.

• Gilla
Cancerman_777 och 3 till
  • Laddar…
Tack för er input. Hjälpt mig lite mentalt hahaha

Utan att sno tråden för mkt funderar jag på hur ofta en trygg anställning värderas i karriärletande individer (pekar inte på ts).

Jag själv har jobbat sen jag fyllde 16, är 30 år fyllda och testat elektronikreparation som dog ut totalt i början av 2000talet när det blev för dyrt att laga och för billigt att köpa nytt.
Hoppade sedan på butiksjobb på matbutik i många år, dock kom jag snabbt fram till att företagets ledning och jag jobbade åt olika håll och jag lämnade.

Sitter nu sedan 5år som gruppledare för bevakningen på ett av Sveriges största Sjukhus för Sveriges största bevakningsbolags räkning.
Det ger mig efter OB och andra tillägg ca 21-22k efter skatt i månaden med kollektivavtalade löner vilket ger låg upptrappning av lönestegen men en väldigt trygg anställning vilket jag värderar väldigt högt.

• Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Äntligen har man fått nytt jobb och en rejäl löneökning till 43 tkr från 33, med stora utvecklingsmöjligheter i den rollen. Blev samtidigt erbjuden en annan tjänst via ett annat företag som erbjöd marginellt högre lön med mindre chanser till utveckling. Oturen vände slutligen till tur, men det måste man ha ibland!

• Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Där ser man, Grattis!

Excel
Grattis, jag är också Controller. Den lön du fått är bra för din ålder/erfarenhet. Lönen är inte allt, tänk på det. Ska själv på intervju imorgon.

Tror inte det blir brist på controllers i framtiden, men glöm inte att ständigt utveckla dig!

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
H
Sen om man bor på väst sidan av Sverige och man är intresserad av att pendla så Kan Norge göra en del för lönen.
Jobbar själv i Norge sen 12 år tillbaka.
Pendlar till hammarö måndag till torsdag.
Är kämpigt att va från familjen men man får bra tid ihop när man är hemma.
Det har fungerat bra.

Gick in i Norge med en lön på 45000 för 12 år sedan.
Ligger nu idag på ca 72000 norska.
Har man kronkursen som gör sitt med.
Ca 10 % extra nu

Excel Excel skrev:
Grattis, jag är också Controller. Den lön du fått är bra för din ålder/erfarenhet. Lönen är inte allt, tänk på det. Ska själv på intervju imorgon.

Tror inte det blir brist på controllers i framtiden, men glöm inte att ständigt utveckla dig!
Det har du rätt i! Mycket förbättringsarbeten och utveckling av processer, rutiner och arbetsverktyg i den rollen i och med tillväxtföretag med stark växtvärk där vi bara är två controllers, man får bokstavligen vara med i allt och även jobba nära ledningen. 700 anställda på bolaget lokalt ink konsulter. Fokuserar just nu väldigt mycket på att bli riktigt vass i excel, samt fördjupa mig inom Ekonomistyrning och dess koppling till alla funktioner över hela bolaget. Försöker också få god förståelse för allt annat såsom produktion, inköp, logistik, juridik, försäljning osv. Vill djupdyka i ekonomi och ha det som nisch men även skapligt god kunskap i allt annat och hur det är sammanhängande. Går väldigt bra och älskar nya jobbet just ny i alla fall, enda nackdelen är pendlingen men för rätt jobb känns det värt. Sen suger det väl att vara så jåvla styrd av finansiella kalendern på bolaget och alla dessa bokslut men men, allt har sina för- och nackdelar.

H Hallerudsbo skrev:
Sen om man bor på väst sidan av Sverige och man är intresserad av att pendla så Kan Norge göra en del för lönen.
Jobbar själv i Norge sen 12 år tillbaka.
Pendlar till hammarö måndag till torsdag.
Är kämpigt att va från familjen men man får bra tid ihop när man är hemma.
Det har fungerat bra.

Gick in i Norge med en lön på 45000 för 12 år sedan.
Ligger nu idag på ca 72000 norska.
Har man kronkursen som gör sitt med.
Ca 10 % extra nu
Inte illa du, Malmö Köpenhamn vore nått med :d

H
Ja då kan man dagpendla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.