Tja,

Har en fil.kandidat i företagsekonomi sen 4 år sedan och har haft två jobb sen dess. Jobbar som controller på ett industriföretag idag. Missnöjd med månadslönen på knappa 33 tkr som knappt reflekteras av de ansvar, krav och förväntningar som ställs. Söker främst nya controllerjobb med likvärdig eller högre svårighetsgrad för att hissa lönen och för omväxlingens samt vidareutvecklingens skull. Upplever konkurrensen som mycket intensiv och får knappt några intervjuer hos annat än konsultbolag, trots erfarenhet, bra betyg och meriter. Har låtit professionella rekryterare granska mitt CV och personliga brev med svar om att det är välformulerat och -utformat. Betraktas som vältalig och övertygande och tycker själv att jag säljer in mig bra på intervjuer. Konsultbolagen har gett mycket bra feedback på deras intryck av mig och har skickat min profil för några uppdrag. Vill dock helst inte jobba som konsult. Största problemet känner jag är att man aldrig kommer till intervju, sökt 20 tjänster hittills och fått 1x intervju men fick inte jobbet.

Älskar ämnet ekonomi men ångrar att jag läste det på grund av stort överskott av ekonomer och därmed superhög konkurrens med dumpade löner som följd. Är hungrig på karriär och utveckling men upplever att min potential undergrävs av omständigheterna. Känner massa folk som studerat trendiga såväl som bristyrken och har svårt att välja mellan olika jobberbjudande med löner utöver det vanliga (dock i främst Stockholmsregionen). Är själv begränsad till Sörmland och Östergötland.

Är i mina sena 20-år, bildat familj, köpt hus, bil etc., är ekonomiskt beroende utan möjlighet att tappa 1x inkomst i hushållet. En total omskolning på flera år från ekonomi är därför inte aktuellt.

Hur kan jag på kortast möjliga tid komplettera min ekonomibakgrund och öka min konkurrenskraft väsentligt; och inom vilket område i så fall? Har övervägt att läsa magister men osäker på vilket område eller vilken nisch i så fall.

Utvidga ditt sökområde. Pendla till södra Stockholm eller Södertälje?

I mitt yrke arbetar jag nära controllers och upplever att det är en språngbräda till med kvalificerade jobb. Många av dem har gjort något/några hundår som konsult.

Du är inte ens 30 år. Ta det lugnt och njut av småbarnsåren. Karriären kommer sen!

33 papp är en bra lön när man inte är äldre än 27-28.
Du har ytterligare ett drygt decennium framför dig att bygga plattform och skaffa erfarenhet som kvalificerar till mer avancerade arbeten och högre lön. Ta en bit i taget.

• Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
tommib
Du är alltså under 30 år, har en treårig högskoleutbildning inom ett fält där det råder ett stort överskott på folk och du klagar på din lön som är ca 33 kkr/mån? Det är strax under medellönen på hela arbetsmarknaden och strax över folk i din ålder. https://www.scb.se/hitta-statistik/...obb-och-pengar/mest-och-minst-betalda-yrkena/

En AT-läkare har ungefär samma lön i medeltal i de flesta landsting. Det är då efter en 5,5 år lång utbildning med mycket hård konkurrens om platserna och troligen något tyngre än en ekonomexamen. Ansvaret på jobbet beror väl på hur man ser på det men de flesta tycker nog att det är tungt på nätterna när man är ensam (på mindre sjukhus).

En snabb googling ger att du ligger lite lågt enligt åtminstone Unionen (som anger medellönen för en controller till 39-50 kkr/mån). Detta ska nog tas med en liten nypa salt men du måste kanske fråga dig ändå varför du ligger där du ligger lönemässigt. Har du pratat med de rekryterarna som tackat nej till dig? Har du kollat på vad det är för skillnad på folk med högre lön och dig? Du frågar efter vad du ska göra för att få upp din lön och där kan jag inte hjälpa dig tyvärr, jag kan inte alls den branschen du är i. Däremot kan jag försöka trösta med att du som sagt ligger kring medel i lön och de flesta är rätt medelmåttiga ;) Ett generellt tips är väl att titta på vilka utbildningar som finns tillgängliga på kvällstid och försöka bedöma vilken av dem som ger bäst utväxling. Titta också på intressanta företag och hör av dig till dem och sök jobb aktivt. Att arbeta som konsult är möjligen tungt men det bygger upp ett kontaktnät som du kan använda senare, troligen snabbare än om du sitter på samma jobb i flera år. Finns det någon branschförening som du skulle kunna engagera dig i? Även det bygger ett kontaktnät och kan ge tips om de där tjänsterna som företagen inte utlyser.

Jag har genom årens rekryterat flera ekonomer (och är själv ekonom). Du har:
- Jobbat 4 år.
- Har haft två jobb.
- Har småbarn.
Om jag var du skulle jag inte stressa. Är det rätt läge att hoppa på en ny tjänst under värsta småbarnstiden? Om du inte är väldigt missnöjd med nuvarande tjänst kanske inte? På nästa jobb måste du räkna med att stanna längre. Det är inte positivt för CVt att byta jobb vartannat år
Att läsa ett år ekonomi till tror jag inte ger mycket. I så fall ska du läsa annat ämne. Men vanligtvis är det arbetslivserfarenhet som gäller så fort du lämnat universitetet. Konsult kan då vara ett effektivt sätt att på kort tid få mer erfarenhet än vad man kan på "vanliga" jobb. Är det en prestigekonsultfirma brukar det sen gå lätt att byta sida. Av egen erfarenhet är det samtidigt slitsamt att konsulta (givetvis beroende på vad det gäller) och passar inte alla.

• Gilla
lärjungen och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du är alltså under 30 år, har en treårig högskoleutbildning inom ett fält där det råder ett stort överskott på folk och du klagar på din lön som är ca 33 kkr/mån? Det är strax under medellönen på hela arbetsmarknaden och strax över folk i din ålder. [länk]

En AT-läkare har ungefär samma lön i medeltal i de flesta landsting. Det är då efter en 5,5 år lång utbildning med mycket hård konkurrens om platserna och troligen något tyngre än en ekonomexamen. Ansvaret på jobbet beror väl på hur man ser på det men de flesta tycker nog att det är tungt på nätterna när man är ensam (på mindre sjukhus).

En snabb googling ger att du ligger lite lågt enligt åtminstone Unionen (som anger medellönen för en controller till 39-50 kkr/mån). Detta ska nog tas med en liten nypa salt men du måste kanske fråga dig ändå varför du ligger där du ligger lönemässigt. Har du pratat med de rekryterarna som tackat nej till dig? Har du kollat på vad det är för skillnad på folk med högre lön och dig? Du frågar efter vad du ska göra för att få upp din lön och där kan jag inte hjälpa dig tyvärr, jag kan inte alls den branschen du är i. Däremot kan jag försöka trösta med att du som sagt ligger kring medel i lön och de flesta är rätt medelmåttiga ;) Ett generellt tips är väl att titta på vilka utbildningar som finns tillgängliga på kvällstid och försöka bedöma vilken av dem som ger bäst utväxling. Titta också på intressanta företag och hör av dig till dem och sök jobb aktivt. Att arbeta som konsult är möjligen tungt men det bygger upp ett kontaktnät som du kan använda senare, troligen snabbare än om du sitter på samma jobb i flera år. Finns det någon branschförening som du skulle kunna engagera dig i? Även det bygger ett kontaktnät och kan ge tips om de där tjänsterna som företagen inte utlyser.
tommib tommib skrev:
Du är alltså under 30 år, har en treårig högskoleutbildning inom ett fält där det råder ett stort överskott på folk och du klagar på din lön som är ca 33 kkr/mån? Det är strax under medellönen på hela arbetsmarknaden och strax över folk i din ålder. [länk]

Har kikat på master/magister som går på halvfart och distans, dock ges dessa ut av mindre populära högskolor med mindre attraktivt varumärken i jämförelse med exv. LiU, Handels och SU. Ska egentligen inte spela någon roll och utbildningarna ska betraktas likvärdiga oberoende av den som driver utbildningsprogrammet men i praktiken blir man ändå dömd lite på den fronten. Ingen lokal branschförening vad jag känner till men gissar på att det finns, bara jag som inte engagerat mig i det. Har ju bara varit på 1x intervju hittills sen jag började söka som sagt och där var motiveringen "starkare och mer erfarna kandidater". Några kollegor som gör exakt samma jobb som jag med likvärdigt ansvar tjänar upp till cirka 7 tkr mer än mig. Dock äldre med mer erfarenhet. Tycker bara att lönen generellt sett mot vad andra inom samma yrkesgrupp tjänar är ganska låg.

C Conqvist skrev:
Jag har genom årens rekryterat flera ekonomer (och är själv ekonom). Du har:
- Jobbat 4 år.
- Har haft två jobb.
- Har småbarn.
Om jag var du skulle jag inte stressa. Är det rätt läge att hoppa på en ny tjänst under värsta småbarnstiden? Om du inte är väldigt missnöjd med nuvarande tjänst kanske inte? På nästa jobb måste du räkna med att stanna längre. Det är inte positivt för CVt att byta jobb vartannat år
Att läsa ett år ekonomi till tror jag inte ger mycket. I så fall ska du läsa annat ämne. Men vanligtvis är det arbetslivserfarenhet som gäller så fort du lämnat universitetet. Konsult kan då vara ett effektivt sätt att på kort tid få mer erfarenhet än vad man kan på "vanliga" jobb. Är det en prestigekonsultfirma brukar det sen gå lätt att byta sida. Av egen erfarenhet är det samtidigt slitsamt att konsulta (givetvis beroende på vad det gäller) och passar inte alla.
Våra barn är ganska enkla faktiskt så jag känner inte att de begränsar mig i det avseendet. Trivs urbra med kollegor etc. men ganska less på företaget och alla krav, press och stress i jobbet utan att min lönenivå speglar detta (enligt mitt tycke förstås)... Du som arbetat med rekrytering, hur mycket bättre intryck ges av att jag exv. tjänstgör ytterligare något år och får ihop 3 år än om jag bara gör 2 år? Kompisarna i Stockholm byter jobb med 1 års mellanrum ibland enligt LinkedIn och det verkar funka där. Inte för att jag hade gjort det, hittar jag ett jobb som till störst del uppfyller mina önskemål och förväntningar stannar jag i minst 4 år på den tjänsten.

C
M Cameltoe skrev:
ganska less på företaget och alla krav, press och stress i jobbet utan att min lönenivå speglar detta (enligt mitt tycke förstås)...
Förekommer det någon lönedialog och vad får du för gensvar på dina önskemål där? För du sitter väl inte bara och väntar på att den lönejustering du anser att du skall ha skall trilla ner från himlen?

Har du kollegor med samma roll? Hur ligger de till lönemässigt? Har företaget bra eller dålig lönsamhet?

Generellt sett är det svårt att få en löneutveckling som "sticker ut" utan att byta arbetsgivare, oavsett om man verkligen är värd det eller inte. Stora lönejusteringar sticker ut och väcker Jante till liv. Ett tips om man inte vill/kan byta jobb är att ta små men många steg.

Ett annat tips för att "få vad man är värd" är betingsbaserad lön. Svårt när man har en "back office"-tjänst, men du kan ju till att börja med se till att du får bra ersättning för övertid.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Det finns två sorters arbetsmarknad:

-Under tider med överskott på arbete.
Lönen sätts enligt duglighet och ansvar för arbetsgivaren vet att om de sätter lönen under den anställdes kompetensnivå så byter den anställde arbete. Den dugligaste väljs ut på arbetsintervjuerna eftersom behovet av att få arbete uträttat är så stort att personalcheferna tvingas bortse från "religionens" bud. Arbetsgivare är rädda om anställdas hälsa för att minska sjukfrånvaron.
Man får löneförhöjning genom att utväckla sin kompetens och byta arbete i sund konkurrens med andra.

-Under tider med överskott på folk:
Utbildade sökande bjuder under varandra och tar arbeten på allt sämre villkor. Arbetsgivare försöker ge sken av att en anställning öppnar karriärvägar för att inbilla nyanställda att de dåliga villkoren bara är ett steg på vägen mot någonting bättre och därigenom kunna anställa folk på ockervillkor. Anställda är förbrukningsvaror som kasseras varefter de slits ut. Företagen annonserar alltid efter mera folk för att ge sken av goda tider och för att ha en reservlista av folk att plocka in varefter de tidigare anställda slits ut eller dör. Personalchefterna tillämpar "religionens" bud på ett vis som skulle få en taliban att falla på knä i stum beundran.
Man får inte löneförhöjning hur man än gör men man undviker lönesänkning genom att aktivera sig i facket och driva en hård linje mot arbetsgivarna. Bli förtroendeman. Demonstrera. Gå strejkvakt.

Jag har gått en kurs i personalchefskap en gång. Eftersom jag redan hade en del arbetserfarenhet tyckte jag att läraren var patetisk med sina absoluta krav och gränser för vem man kan anställa. Jag insåg att ingen av de duktiga förmännen och arbetarna som jag hade träffat i arbetet skulle uppfylla kraven medan ett antal nollor som inte uträttade någonting i arbetet skulle uppfylla kravet. De flesta av oss som gick kursen insåg samma sak så vi ifrågasatte allt...... och under tiden visslade de Internationalen bak i klassen.
Döm om min förvåning när jag blev färdig ingenjör (motsvarar nästan svensk civilingenjör) och började gå på arbetsintervjuer och märkte arr personalchefterna tillämpadfe de där vrickade teorierna till sista bokstaven. Jag kallar det religionen.

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
tommib
Hmm... jag tolkade fel och trodde att du bodde i Stockholmsregionen. För ekonomer så ligger lönerna högre i Stockholm så det är definitivt en faktor. I industriföretag så är senioritet (år på jobbet) en starkt lönepåverkande faktor så det är inte alls konstigt att dina äldre kollegor tjänar mer. När du säger att du tycker att lönen är låg jämfört med andra i samma yrkesgrupp, exakt vilka jämför du med? Du har givit som exempel äldre och mer erfarna samt folk i Stockholm vilket båda som sagt är relativt starkt påverkande faktorer uppåt. Du kan inte räkna med att få någon fantasilön på en mindre ort. På plussidan är att levnadsomkostnaderna troligen är avsevärt mycket mindre där du bor.

Jag tror inte heller att det kommer löna sig att läsa vidare inom ekonomi. På den nivån du är finns inget stort behov av ytterligare akademisk utbildning vad jag förstår. Istället är det erfarenhet som avgör och det kan man som sagt få snabbare om man jobbar som konsult. Vissa riktade utbildningar för specifika kompetenser (certifieringar) kan säkert löna sig men jag kan ekonombranschen för dåligt för att vara säker, det är mer ett generellt tips att skaffa sig unik kompetens (som någon behöver).

Angående skolorna så är vissa lärosäten mer prestigefyllda ja. Jag tror dock att det är en mindre del i det och den stora delen är igen detta med kontaktnätet. Hur mycket engagerade du dig i annat under studietiden? Kåren? Föreningar? Detta bygger kontakter och skapar möjligheter senare i livet. Om man tittar specifikt på Handels så är det en stor del av grejen med att plugga där (har ett par kursare som läste dubbelt, ingen jobbar som läkare idag). Själv läste jag inte dubbelt men var extremt engagerad i kåren vilket också hjälpte mig senare när jag sökte jobb.

cpalm har kloka synpunkter ang löneförhandling. Vad säger firman om din lön? Har du ställt krav? Har du kunnat motivera för dem varför du ska få mer? Din arbetsgivare kommer knappast att höja din lön för skojs skull.

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Våra barn är ganska enkla faktiskt så jag känner inte att de begränsar mig i det avseendet. Trivs urbra med kollegor etc. men ganska less på företaget och alla krav, press och stress i jobbet utan att min lönenivå speglar detta (enligt mitt tycke förstås)... Du som arbetat med rekrytering, hur mycket bättre intryck ges av att jag exv. tjänstgör ytterligare något år och får ihop 3 år än om jag bara gör 2 år? Kompisarna i Stockholm byter jobb med 1 års mellanrum ibland enligt LinkedIn och det verkar funka där. Inte för att jag hade gjort det, hittar jag ett jobb som till störst del uppfyller mina önskemål och förväntningar stannar jag i minst 4 år på den tjänsten.
Jag vill bara förtydliga att jag inte har rekrytering som arbete, men jag har varit rekryterande chef flera gånger.
Att vara på något arbete ett år är inga problem, men du vill inte ha en historik av flera korta anställningar. Då hade i alla fall jag blivit tveksam till hur länge du tänkte stanna den här gången.
Jag vet inget om löneläget där du jobbar (jag jobbar i Stockholm), men som någon annan kommenterade - äldre personer tjänar normalt mer på samma tjänst oaktat "kompetens". Men du behöver veta vad som är en marknadsmässig lön med ditt jobb, i din bransch, på din ort, med din erfarenhet mm innan du vet om du är underbetald.

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
En annan sak att ta i beaktande är pensionsvillkor/tjänstepension. Känns avlägset innan man fyllt 30 men när man börjar fundera på det är det för sent att göra något åt det om det är ushligt.

• Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Förekommer det någon lönedialog och vad får du för gensvar på dina önskemål där? För du sitter väl inte bara och väntar på att den lönejustering du anser att du skall ha skall trilla ner från himlen?

Har du kollegor med samma roll? Hur ligger de till lönemässigt? Har företaget bra eller dålig lönsamhet?

Generellt sett är det svårt att få en löneutveckling som "sticker ut" utan att byta arbetsgivare, oavsett om man verkligen är värd det eller inte. Stora lönejusteringar sticker ut och väcker Jante till liv. Ett tips om man inte vill/kan byta jobb är att ta små men många steg.

Ett annat tips för att "få vad man är värd" är betingsbaserad lön. Svårt när man har en "back office"-tjänst, men du kan ju till att börja med se till att du får bra ersättning för övertid.
Ja det har förekommit och svaret är att chefen är supernöjd med mig och kan inte göra något för om han ger mig mer blir det mindre till andra, sa att jag vill att han äskar om en justering, gjorde det men beviljades ej. Påstår att det ligger utanför hans kontroll. Köper inte det argumentet, tycker inte man trycker på hårt nog, särskilt när argumenten finns för det, man är okej med ett enda nej, men sen är ju kulturen lite så här borta, att man böjer sig för auktoriteter med byxorna nere och skinkorna isär. Som sagt ändå trött på företaget och känner att jag vill byta så det kanske inte är väsentligt hur som.

Har flera kollegor med samma roll och bakgrund, med mer betalt.

Har inte så pass mycket övertid att det kommer ge någon större utväxling tyvärr.

tommib tommib skrev:
Hmm... jag tolkade fel och trodde att du bodde i Stockholmsregionen. För ekonomer så ligger lönerna högre i Stockholm så det är definitivt en faktor. I industriföretag så är senioritet (år på jobbet) en starkt lönepåverkande faktor så det är inte alls konstigt att dina äldre kollegor tjänar mer. När du säger att du tycker att lönen är låg jämfört med andra i samma yrkesgrupp, exakt vilka jämför du med? Du har givit som exempel äldre och mer erfarna samt folk i Stockholm vilket båda som sagt är relativt starkt påverkande faktorer uppåt. Du kan inte räkna med att få någon fantasilön på en mindre ort. På plussidan är att levnadsomkostnaderna troligen är avsevärt mycket mindre där du bor.

Jag tror inte heller att det kommer löna sig att läsa vidare inom ekonomi. På den nivån du är finns inget stort behov av ytterligare akademisk utbildning vad jag förstår. Istället är det erfarenhet som avgör och det kan man som sagt få snabbare om man jobbar som konsult. Vissa riktade utbildningar för specifika kompetenser (certifieringar) kan säkert löna sig men jag kan ekonombranschen för dåligt för att vara säker, det är mer ett generellt tips att skaffa sig unik kompetens (som någon behöver).

Angående skolorna så är vissa lärosäten mer prestigefyllda ja. Jag tror dock att det är en mindre del i det och den stora delen är igen detta med kontaktnätet. Hur mycket engagerade du dig i annat under studietiden? Kåren? Föreningar? Detta bygger kontakter och skapar möjligheter senare i livet. Om man tittar specifikt på Handels så är det en stor del av grejen med att plugga där (har ett par kursare som läste dubbelt, ingen jobbar som läkare idag). Själv läste jag inte dubbelt men var extremt engagerad i kåren vilket också hjälpte mig senare när jag sökte jobb.

cpalm har kloka synpunkter ang löneförhandling. Vad säger firman om din lön? Har du ställt krav? Har du kunnat motivera för dem varför du ska få mer? Din arbetsgivare kommer knappast att höja din lön för skojs skull.
Jämför med motsvarande controllerjobb i samma regioner och kommuner, statligt sett exempelvis så vet jag via statens servicecenter att de tjänar omkring 37-45 tkr. Privat bör teoretiskt sett vara bättre betalt.

Engagerade mig i princip 0 i sånt, beror delvis på att jag extrajobbade ca 120 timmar per månad i snitt på enbart vardagar. Närvarade vid obligatoriska tillfällen såsom seminarier, tentor och grupparbeten men i övrigt knappt på några föreläsningar.

tommib
Privat är inte alltid bättre betalt. Jämför du verkligen rätt med de statligt anställda? Även där är senioritet kraftigt lönedrivande samt att du kan ha en urvalsbias i och med att de statligt anställda kanske är lite äldre och har mer erfarenhet (eller inte, det vet vi inte).

Tjänar folk i din ålder verkligen så mycket mer än dig? I så fall är det inte mycket att göra än att byta jobb. Det är bara att ligga på och söka allt som kommer upp. Tyvärr låter det på dig som att det finns fler ekonomer än jobb och då borde en ekonom känna till principen om tillgång och efterfrågan ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.