Har ett hus från sekelskiftet där vi skall bygga badrum på våning 2. Ovan detta finns en kall vind med isolering av sågspån. I badrummet kommer vi installera frånluftsfläkt (pax eller liknande). Huset används som sommarhus.
Innertaket idag är plank och ovanpå det (vinden) tidningspapper och spån.

Min tanke är att förutom fläkten lägga en Ångbroms i taket för att reducera fukt till vinden och ser två alternativ.
Det enkla: sätta ångbromsen (duk) på planktaket underifrån och sedan gips med våtrumsfärg. Så ”underifrån” sett: gips, Ångbroms, plank, tidningspapper, spån.

Det jobbigare sättet: upp på vinden, skyffla bort spån, sätt Ångbroms på planktaket. Sedan måla planktaket i badrummet alt sätt gips. Så underifrån sett: eventuellt gips, plank, Ångbroms, tidningspapper, spån

Är alternativ 1 ok eller måste man upp på vinden?

Ingen som har koll på detta?

Ska inte säga att jag har 100% på koll.

Men jag hade kört på alternativ 1 med fuktstyrd frånluftsfläkt.

Ett av mina badrum har ett lapptäcke till ångspärr efter diverse ombyggnationer men där finns det inga tecken på fuktproblem.
Ett gipstak som är målat med våtrumsfärg och fogat mot väggarna och en frånluftsfläkt i taket känns i teorin väldigt tätt.

Alternativ 1 låter vettigt. Redan gips med färg skulle nog räcka långt. Men det är inte fel med en ångbroms där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.