D Daniel 109 skrev:
Den vandrar som sagt ut. Inte in i huset efter som det är fuktigare åt det hållet.
Fast utåt är det ju betydligt längre väg (mer isolering + trä), och det är ju inte alltid fuktigare inne (om det inte är ett våtrum möjligen)?

Nej, det är möjligt att du kan hitta något undantag när det är torrare inne. Men det är definitivt inte vanligt.

L Lappa123 skrev:
Jag vill hindra inomhusfukt att vandra in i isoleringen. Jag har ju i den uppreglade nya väggdelen 170+45 så där kan det ju bli problem om jag inte sätter ångbroms. Daggpunkten kommer hamna inne i isoleringen.
y

Det är svårt att se hur konstruktionen är, men jag uppfattar det som att det är en "sektion" av väggen som är byggd med nutida metod av reglar och isolering (samt inne och ute är det panel/skivor).

Om dessa reglar som vanligt skapar fyrkantiga fack att placera isoleringen i så kan du väl ha en "modern" vägg i den sektionen?
Fukten/temperaturen rör sig ju utåt genom väggen, så då kan du väl plasta med ångspärr så fungerar den väggen på det sättet som konstruktionen är tänkt att fungera. Sektionen bredvid kan ju få ha sin lämpliga konstruktion.

Jag tror inte att fukten och går genom träreglar om dessa avgränsar sektionen (är man orolig för det kan man ju börja med ångspärren mellan sektionerna (kanske nu innanför dina avgränsande reglar, bara öppet mot ytterväggen) genom väggen och sedan vika den över insidan just där. Det ser ut som att du har ett dörrhål på ena sidan, så där är det väl bara att göra som brukligt, vad det är för väggkonstruktion på andra sidan dörren "smittar" väl inte över därifrån genom dörren.

Att inte avgränsa olika konstruktioner tydligt innebär väl att man får kompromissa med vad man tror är väsentligt, då ingen lösning är optimal för alla situationer. Om du nu bygger nytt och gör det enligt den metoden genomgående så blir det ju välfungerande i den sektionen.
Om det skulle vara lite otätt och kunna komma fukt tvärs hur det vill röra sig i gränsen mellan två konstruktioner så borde väl det ändå inte vara en större mängd, jämfört att tillåta fukt att röra sig in i isoleringen över ångbroms över hela väggytan?

Det du gör med nya sektionen kommer väl knappast att kunna påverka de gamla timrade väggarna i alla fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.