452 läst ·
2 svar
452 läst
2 svar
Ångbroms i
Jag isolerar om vårt fritidshus och går från 50mm till 95mm isolering.
En del av väggen bygger jag från grunden då den var ett inglasat uterum. Ska jag ha ångbroms i denna nybyggnation?
Övriga huset har ju bara plank-tretex-tapet.
Har inget emot att sätta plast men ser ni något problem med att det blir skarvar mot den äldre konstruktionen?
En del av väggen bygger jag från grunden då den var ett inglasat uterum. Ska jag ha ångbroms i denna nybyggnation?
Övriga huset har ju bara plank-tretex-tapet.
Har inget emot att sätta plast men ser ni något problem med att det blir skarvar mot den äldre konstruktionen?
Ångbromsen är en fantastisk uppfinning som lämpar sig perfekt för byggnader med lite mindre isolering. Även vid tilläggsisolering av hus/väggar som är vana att "andas" . Tänker främst på timmerväggar, men även plankväggar.
Ångbromsen är även suverän i byggnader som stundvis är kallställda.
Med det sagt, så tycker jag absolut att du ska sätta det där du tilläggsisolerar och även där du ersätter fönstrena. Du behöver inte vara orolig för skarven mellan det omgjorda och det som lämnas orört.
Ångbromsen är även suverän i byggnader som stundvis är kallställda.
Med det sagt, så tycker jag absolut att du ska sätta det där du tilläggsisolerar och även där du ersätter fönstrena. Du behöver inte vara orolig för skarven mellan det omgjorda och det som lämnas orört.
Klicka här för att svara