Hej har ett mellby garage byggt 2016 som är ett stall för hästar. En del har aldrig riktigt blivit färdigställd utan är bara vindduk och ytterpanel, utrymmet har använts som foderkammare. Nu skulle vi vilja få till det sista och för att mössen inte ska trivas har vi blivit rekommenderade träfiber isolering Hunton sen ångbroms halotex D50 och råspont på det. Utrymmet ska inte värmas upp det kommer förvaras Hö därinne och det kommer kompletteras med en frånluftsfläkt. Nu till min fråga behövs den här ångbromsen säljaren på bygghandeln sa ja och en snickare jag pratade med sa nej. Den kostar 2000kr för en rulle så jag är glad om jag slipper. Jag har också hört att man bör ha luftspalt om utrymmet ej är uppvärmt menar man på insida då eller utsida vägg? Insida vägg är smidigt eftersom ytterpanel redan är satt men får ett nytt utrymme mössen kan vara i. Lägger med en enkel skiss på hur det ser ut

• Enkel skiss av stall med delar markerade som "isolerade" och "ej isolerade".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För ouppvärmt utrymme så bör det inte vara nödvändigt, men å andra sidan är stall alltid väldigt fuktiga...

Dock, den springande punkten är att ett isolerat utrymme kan vilja användas uppvärmt senare av er eller kommande ägare. Då är det gott att ha det klart och redo.

Jag har varit med tillräckligt länge för att veta att förutsättningar för hur lokaler används/kommer att vilja användas alltid ändrar sig, vare sig man vill eller inte. Det är bara en tidsfråga.
Så, jag rekommenderar det.

Luftspalt sitter ALLTID på utsidan, ALDRIG på insidan av en vägg.
Det är dock inte alltid nödvändigt med luftspalt. Det argumentet är till för att möjliggöra fasadmålning med täta färger, dvs plastfärger.
Det är heller inte bra med luftspalt om det finns gnagare och bygget inte är gediget byggt på gammalt vis med grova solida mtrl. Dvs, ett "modernt" bygge med duk/papp/gips i väggarna är ett lätt byte för gnagare. Luftspalter eller ospärrade lockpaneler ger perfekta förutsättningar för gnagare att bryta sig in i väggarna.

Vi har en liten hästgård så jag vet tyvärr mkt om vad gnagare kan göra...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.