Frågade på FB ang detta och har fått tvetydiga svar.

Har byggt ett attefall till befintlig sommarstuga. Den är bebodd från och till under sommaren fram till hösten typ mitten av oktober. Kan bli ngn enstaka gång under vintern.
Har 120 reglar med ytpapp och glespanel sen läkt.
Nu ska vi isolera vägg. Golvet fick fibertross med 95mm stenull isolering eftersom jag inte har plats under reglarna och sen golvskiva.
Till frågan är om jag ska ha fuktspärr eller ångbroms eller skippa det så det kan ventilera bra. Innan är det spån och har aldrig haft trassel. Min farfar som byggt det andra.
Moränbacke i slutt och aldrig vatten som stannar. Snustorrt under alla delar även mitt bygge med bra avrinning.

Enligt vissa ska man skippa detta enligt andra ska man köra på med plast. Själv tror jag på att skippa det, men söker lite mer konstruktiva åsikter ni som har koll på äldre byggnader och just detta att man inte är här permanent.

I stugor häruppe i Norrbotten är det väldigt ovanligt med ångspärr där man har liknande nyttjandegrad som du.

så skippa ångspärren är mitt ovetenskapliga råd.

surris
Finns tusen åsikter om detta.
Ska du isolera 120mm så bör du ha fuktspärr, men då behöver du också hålla temperaturen på 10+ (vilket man egentligen alltid ska eftersträva) året runt. Hur gör du nu?

Om du ska skippa spärr så hade jag valt 45-70 mm träfiberisolering.
Du kommer ändå få ett U-värde på 0,6-0,5 kanske, vilket är helt okej för en byggnad som man inte bor permanent i.
Kontra risken för fukt och den besparing man gör så anser jag inte det är värt risken att isolera för mycket om man inte kan få till det med dagens byggmetoder med en helt tät byggnad och undertryck.

Vi har ingen värme på och slutar använda det typ mitten av oktober till april i Sörmland.
Funderar på linull annars. Är sågspån i övriga huset dock har jag en hel del 95mm mineralull liggandes som jag gärna vill bli av med :)

Z ZeroX66 skrev:
Vi har ingen värme på och slutar använda det typ mitten av oktober till april i Sörmland.
Funderar på linull annars. Är sågspån i övriga huset dock har jag en hel del 95mm mineralull liggandes som jag gärna vill bli av med :)
Använd den isolering du har! Ska du ha plast i väggarna, så ska det alltid vara varmare på insidan av huset, för att inte riskera fukt från kondens på fel sida av plasten, utan plast får du ett friskare hus, men sämre isoleringsvärde! Använd vinduk för att få luften stilla i isoleringsmaterialet! Ska ett hus stå uppvärmt året runt, så ska man ha plast , och då ska det göras ordentligt tätt!

Hör och ser vad du skriver. Blir ingen plast , men åmgbroms var tydligen snällare så därav min fundering. Vindpapp sitter redan på så yttervägg är klar.
Vart menar du att vindduk ska vara? Är det den papp som jag satt syftar du på?

kolla denna
https://www.byggmax.se/ångbroms-bison-p6303022

"
Funktion
Bison Ångbroms är mer diffusionstät än vindskyddet men inte så diffusionstät som en klassisk Luft- & Ångspärr. Därigenom underlättar den för eventuell byggfukt att torka ut/andas ut. Med Bison Ångbroms bygger man lufttätt men ångöppet, så att man ej stänger in eventuell fukt."

K KjellErikA skrev:
Använd den isolering du har! Ska du ha plast i väggarna, så ska det alltid vara varmare på insidan av huset, för att inte riskera fukt från kondens på fel sida av plasten, utan plast får du ett friskare hus, men sämre isoleringsvärde! Använd vinduk för att få luften stilla i isoleringsmaterialet! Ska ett hus stå uppvärmt året runt, så ska man ha plast , och då ska det göras ordentligt tätt!

Skippa ångbroms också, blir en riskfaktor bara.

Vindduk och vindpapp har samma syfte, så har du vindpapp behöver du inte sätta vindduk.

TheOddOne2 TheOddOne2 skrev:
Skippa ångbroms också, blir en riskfaktor bara.

Vindduk och vindpapp har samma syfte, så har du vindpapp behöver du inte sätta vindduk.
Tack! Då får det bli så. Får sätta OSB tätt så ska väl inget ta sig in. Skönt med en kostnad mindre :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.