Har ett par frågor och funderingar kring vår vind. 1.5 plans Älvsbyhus.
(Aldrig varit några fuktproblem eller läckage)

Är detta en dålig konstruktion? : Takstolar - underlagstak av plastfolie - bärläkt - plåttak

Nämligen så att jag kommer inte åt nockutrymmet, och tänkt göra om på övervåningen, innertaket.
Tagit ned innertaket och där under visar det sig vara nån typ av plywood skivor? Är det spåntat under dessa plywood skivor? Eller ligger det nån typ av plast (fuktspärr) innanför plyfan?

Eller är själva underlagstaket som är av plastfolie min fuktspärr? För dubbla ångspärrar kan jag ju inte sätta dit blir väl risk för kondens mot takstolarna då?

Nån som har någon liknande konstruktion eller har kunskap om detta så är jag tacksam för svar. / Niklas

Ångspärrar ska sitta på konstruktionens varma sida för att förhindra att vattenånga som finns i inomhusluften ska kondensera i isoleringen. Har du ett ångtätt tätskikt under taktäckningen bör du ha någon form av luftning under detta tätskikt. Vid underlagstak som består av ett material som hänger ner mellan takstolarna brukar luftutrymmet uppstå av sig självt. Det måste bara förbindas med det fria. Det sitter säkert en ångspärr bakom plywooden. Man bör skilja på ångtätt och fukttätt. Det finns material som är fukttäta (dvs stoppar vatten) men ångöppna (släpper igenom vattenånga).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.