Hej,

Jag har en ugn där ångan körs ut från de 2 hålen (se bild). Problemet är att ångan hamnar på kaklet. Detta gör då att vattendroppar rinner ner bakom ugnen, och där nere finns eluttaget till ugnen.

Jag vill slippa detta problem, inte minst pga. de fuktskador som kan uppkomma samt risken för att vattnet når eluttaget.

Jag har funderat på att sätta något mellan kaklet och ugnen så att det inte rinner ner, men vet inte vad? Har någon något bra tips? Jag vill inte sätta fast ugnen mot väggen på något sätt, utan det ska vara lätt att dra ut sen.

Tack :)

• Ugn med ångutsläppshål nära kakelvägg som kan orsaka vatten- och fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Vi har tejpat fast en bit plastficka så att vatten som eventuellt rinner ner på väggen leds ut förbi eluttaget

Brukar det inte sitta nån liten huv över dom hålen som leder luften framåt?

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Tack för svar,
Skulle ni kunna länka till någon produkt man kan köpa?
Jag vet inte om det fanns någon huv med när vi fick vår ugn...ska kolla lite på electolux hemsida

Svart spishäll utan de svarta plastskydden som omdirigerar luft, indikerade av röda cirklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det brukar alltså sitta såna där svarta plastskydd som styr luften framåt. Borde finnas med i instruktionsboken.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Tackar, går förbi imorgon och frågar personalen där vi köpte den från :)

B bygghemma skrev:
Tackar, går förbi imorgon och frågar personalen där vi köpte den från :)
Eller kanske inte... såg precis min modell på ELON:s hemsida, och det ser inte ut att finnas någon extra plastskydd eller liknande... suck

https://www.elon.se/electrolux-ekc60109fw-112300

BirgitS
De där plasthuvarna har antagligen blivit bortrationaliserade för att hålla nere priset på spisen. Förhoppningen har kanske varit att två stora hål ska göra att det inte blir alltför dåligt resultat jämfört med litet hål och huv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.