F
Multikokare har fått lacken att börja resa sig på ramen till kökslucka, så nu får fläkten intill gå på, men har ingen värmeåtervinning och är kanske inte så bra på vintern. Ny ugn har dessutom "ångbakning", hur det nu kan gå till utan vatten, men ska väl ut också.

Löses med bra vent. och återvinning, lacka bättre eller sluta ångkoka?
 
Åsa Lund
Sätt kokaren på annan plats, utan överskåp
 
Mikael_L
Tycker samma, ta bort ångkokaren, eller flytta den.

Jag såg samma sak på en visning på ett radhus som var till salu, deras riskokare hade totalt ångat sönder två dörrar på väggöverskåpen.

Det är i princip omöjligt att fixa något som håller, ja luckor i massiv plast kan funka, men ingen lack klarar i längden av ständig vattenånga.
 
F
Enda platsen blir vid fönstret på samma bänk om allt tål fukt där, eller öppna lite.
 
Åsa Lund
Är den så unik att ni inte kan använda vanliga spisen?
Annars förvara den i ett skåp och ställ på köksbordet när ni använder den
 
Eller på spisen under fläkten.
 
Jag har bra erfarenhet av polyuretanlack på ek i miljö med varm ånga ovanför spisen. Så det borde även gå med lack.
 
F
Träet är Acasia och på spisen kan saker smälta.
 
Vad kokar ni som inte en vanlig kastrull klarar av?

Det är ju inte den avgivna ångan som lagar maten, den visar väl bara att ni slösar med energi?
 
F
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad kokar ni som inte en vanlig kastrull klarar av?

Det är ju inte den avgivna ångan som lagar maten, den visar väl bara att ni slösar med energi?
All matlagning avger vattenånga
 
F Fru@ skrev:
All matlagning avger vattenånga
Ja, nästan i alla fall. Inte att steka ett ägg va?

Men tillbaka till huvudfrågan: Vad lagar ni till i "ångkokaren", som inte kan tillagas i en vanlig kastrull,
och där ångan tas om hand av spisfläkten?
 
Mikael_L
P perblo skrev:
Jag har bra erfarenhet av polyuretanlack på ek i miljö med varm ånga ovanför spisen. Så det borde även gå med lack.
Jag backar lite på vad jag först skrev.

Det kan finnas finnas (ja det gör väl säkert det) färger och lacker som är superstryktåliga, så de to.m klarar av en hel del vattenånga osv.

Men jag tycker ändå att det är bra om man kan få bort fuktkällan istället (/också).
 
K
F Fru@ skrev:
Träet är Acasia och på spisen kan saker smälta.
Alltså du har givetvis inte på plattan/plattorna när den står där. Ställ den där, kör igång köksfläkten. Problem solved, stäng tråden
 
F Fru@ skrev:
nu får fläkten intill gå på, men har ingen värmeåtervinning och är kanske inte så bra på vintern.
Kan du inte öppna ett fönster i köket så drar fläkten inte ut lika mycket varmluft ur huset?

Är ganska vanligt att folk tror att lackat trä klarar ånga i badrum ock kök.
 
Luft innehåller relativt lite energi, så man blir inte ruinerad av att köra en köksfläkt utan värmeåtervinning en halvtimme då och då - Det kostar förmodligen mer att köpa nya köksluckor. Ibland bedrar snålheten visheten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.