Hej. Jag undrar hur jag ska fästa nya vindpappen på gavlarna på vinden. Den tidigare är trasig och sitter fastklämd mellan reglarna..för jag antar att dem satte dit pappen innan allt annat...

Problemet då.. Jag kan omöjligt peta in nya pappen mellan reglarna utan att skada pappen. Kan heller inte peta in den mellan glipa i "golvreglar" och "takreglar". Kan man fästa dem direkt i reglarna istället, men då får inte reglarna nåt skydd från luften som strömmar in ju? Dessutom så kommer inte nya pappen gå ihop med den kvarvarande pappen som är klämd mellan reglarna i golvet och taket. Gör det nått?

• Gilla
TomBombadill och 1 till
  • Laddar…
En bild skulle underlätta.

Vindpappen är till för att skydda mot vind, dvs minska luftrörelsen genom eventuell isolering.
Om du vill minska ventilationen på din vind genom vindpapp så behöver den inte täcka reglar mm då det inte blåser genom virke.

Jag skulle fäst lite reglar i befintlig vägg/reglar/panel och sedan fäst asfaboard i dessa (eller vindpapp).

/ATW

A ArneTW skrev:
Vindpappen är till för att skydda mot vind, dvs minska luftrörelsen genom eventuell isolering.
Om du vill minska ventilationen på din vind genom vindpapp så behöver den inte täcka reglar mm då det inte blåser genom virke.

Jag skulle fäst lite reglar i befintlig vägg/reglar/panel och sedan fäst asfaboard i dessa (eller vindpapp).

/ATW
A ArneTW skrev:

/ATW

Tack för svaret. Har hört att det kan komma in fuktig luft och man blir ju rädd att det angriper reglarna osv. Kommer ju göra en luftspalt mellan fasad och vindpapp som tidigare. Tänker bara om det skulle samla på sig någon kondens eller nåt och det skulle rinna ner för pappen och mellan väggen då nya pappen inte går ihop med den gamla som sitter fastklämd. Isf måste jag ju dra av halva fasaden:p

Det hela beror på hur bra hygroskopiska egenskaper isoleringen har. Med oorganiskt material så gäller fem gånger tätare invändigt än utvändigt. Vindpappen utvändigt skall placeras innanför yttre panel/fasad. Här är det nödvändigt med luftspalt om du använder dig av oorganiskt material. Om enda alternativet invändigt är att klä reglarna med vindpapp så skulle jag köra på det. Det viktiga är att Ångspärren är tät och luftspalten finns innan yttre panel.

• Gilla
Kålly
  • Laddar…
Det är lätt att börja oroa sig i onödan.

Vet inte att man ska ångspärr i en vind...?

Hur gamnalt är huset?
Är det en kallvind?
Vad är takisoleringen nedåt?
Har ni ångtätt mot boutrymmet?

Men har ni inte problem idag, lär ni inte ha problem imorgon.

Så ta lite bilder.
Gör en skiss hur väggen ska se ut i tvärsnitt.

Så kommer du få tusen motstridiga råd. ;)

/ATW

A ArneTW skrev:
Det är lätt att börja oroa sig i onödan.

Vet inte att man ska ångspärr i en vind...?

Hur gamnalt är huset?
Är det en kallvind?
Vad är takisoleringen nedåt?
Har ni ångtätt mot boutrymmet?

Men har ni inte problem idag, lär ni inte ha problem imorgon.

Så ta lite bilder.
Gör en skiss hur väggen ska se ut i tvärsnitt.

Så kommer du få tusen motstridiga råd. ;)

/ATW
Precis det är svårt med äldre hus. Jag har själv ett äldre hus på landet och som jag valde bort ångspärr när jag tilläggsisolerade pga man inte skall ändra för mycket på en fungerande byggnad. Endast 10 cm cellulosa på sidorna och 20 ovanpå med diffusionsöppen vävduk innanför. Har en inspektionslucka till det lilla utrymme som blev kvar och jag har mätt med hygrometer i två år och det ser ut att fungera bra plus att det det har blivit varmare utan kalldrag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.