Bytte vattenpump i går då den gamla gått sönder. Nu blir det ingen stabilt tryck i ledningarna utan den bygger upp ett tryck sedan sjunker det och den går igång igen utan att man tar vatten och så håller den på ca en gång i minuten. Vad finns det för tänkbara orsaker till felet? Vi har börjat fundera på spricka i ledningarna och annat dyrt. Kan det vara så att inflödet är ojämt eller varvas med luft? Vad kan man själv kolla innan man ringer rörmokare?

Någon som har ngt tips?

Vattenpumpen vi bytt till är testad och funkar i annat hus. I mellan åt pumpar den ut vattnet i vågor liksom med.
 
Hittade nån gammal tråd här men förstår fö inte sökfunktionen, eller så funkar den kass.

Men i alla fall vad ska trycket vara i blåsan?
 
0,3bar under min trycket i systemet och du skall mäta trycket i blåsan när systemet är trycklöst
 
du saknar backventil på nya pumpen eller så är det dålig funktion på den
vattnet rusar baklänges tillbaka till brunnen och då sjunker trycket och pumpen måste starta igen
 
ett vanligt misstag/missförstånd är att man luftar ur all luft ur hydroforen....

 
ppalm skrev:
ett vanligt misstag/missförstånd är att man luftar ur all luft ur hydroforen....
? VIlken luft då? Luften är ju kvar i gummiblåsan men inte inne i resten, där ska väl ändå inte vara ngt luft?
 
tracker skrev:
du saknar backventil på nya pumpen eller så är det dålig funktion på den
vattnet rusar baklänges tillbaka till brunnen och då sjunker trycket och pumpen måste starta igen
Det är någon jetfunktion på den som gör att backventil inte behövs har jag för mig, eller har jag blandat ihop det? Men i alla fall det kan tydligen vara så att bottenventilen i brunnen är kass, skadad eller fastnat har jag förstått idag. Eller?
 
Christer.I.K skrev:
Sjunker trycket utan att du gör någonting så har du läckage.
Jo så långt är jag med. Men vart? Förhoppningsvis inte i marken eller i huset, men frågan är hur man lättast tar reda på det.
 
vanligtvis så finns ingen gummiblåsa uta trycket byggs öpp av att man kör in vatten i en tom hydrofor till den blir mer än halvfull vilket medför att lufttrycket ökar.
 
ppalm skrev:
vanligtvis så finns ingen gummiblåsa uta trycket byggs öpp av att man kör in vatten i en tom hydrofor till den blir mer än halvfull vilket medför att lufttrycket ökar.
Vet inte exakt benämning men hydropress heter det nog med blåsa?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.