Hejsan
Jag håller nu på att ska sätta fotplåten till ett klick plåt tak. Monteringsanvisningarna är dåliga tycker jag på säljarens hemsida.. och har gått in o kollar på lite olika sidor av andra som säljer liknanden. Visa tycker man ska klippa upp den på 2 ställen vissa klämma ihopa understa.. jag klämde ihopa som val då jag ej tycker det e snyggt med massa klipp..
men jag tycker ändå den överlappande plåten ej är bra.. gör det något om den övre ej är exact med den under Allså överlappande? Den övre hamnar typ 2-3millimeter under den undre vid varje skarv o det stör mig. Och kommer det påverka något i fall det ej går göra på nått sätt att dom ligger exact? Tacksam för tips. Tack på förhand

Bild

A Alexn72 skrev:
Bild
Närbild av svart yttertak med synlig fogspricka mellan två plåtpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kan tvinga ihop plåtarna lite till men funktionen finns där. Så det är okej.
Dessutom. Så är det väl den plåten som kommer täckas av klicktaket?

A Alexn72 skrev:
Man kan tvinga ihop plåtarna lite till men funktionen finns där. Så det är okej.
Dessutom. Så är det väl den plåten som kommer täckas av klicktaket?
ja precis klicktaket viks om där.. S det kommer ej synas men tänkte mer om det skapar att fotplåten blir sne i med man ej kan få in den ända in.. slog lite med gummiklubba och då kom det längre in med böjde sig uppåt och då klämde jag ihopa det med falstång men då blev det som innan igen så vet fan hur man ska få in den mer än den är utan behöva klippa i den skarven vilket jag ej e så sugen på:)

Hej!

Bör man lägga varannan plåt utanpå och varannan innanför för att det inte blir snett?

ska börja göra planajs plåt om 2 veckor och kommer ha samma fenomen.

F Frostig skrev:
Hej!

Bör man lägga varannan plåt utanpå och varannan innanför för att det inte blir snett?

I en annan tråd där klickplåt diskuterades nämndes att det sitter i plåt iskjuten i fotplåten som man kan knacka ut just för att skarva ihop dem.

F Frostig skrev:
Hej!

Blir samma utstick oavsett det kommer man ej ifrån genom göra så men ja kanske ja ha mer koll på att fotplåten ej varandrar neråt kanske

• Gilla
Daniel_M_
  • Laddar…
Vad är det för fabrikat?

V Vante skrev:
Vad är det för fabrikat?
Ja du jag köpte det på meratak.se i anderslöv.. vet ej riktigt vem det är som tillverkar det ?

Har lagt mitt tak nyligen och hade samma fundering. Bankade lite med gummiklubba, men blev inte bra. Till sist lät jag det vara med skarvar som var lite ojämna, taket täcker ändå. Kan säja så här: skarvarna hade i slutändan ingen betydelse, taket blev jämt i nederkanten. Mitt är kami classic

F Frostig skrev:
Hej!

Lite OT, la Plannjas tak för någon månad sedan och precis som men som, Zedo skriver så finns där en liten bit plåt som man kan knacka ut och foga sticka in i nästa takfotsbeslagen. Rekommenderar att läsa den andra tråden om Plannja och hur man löser nocken, finns en del tips där.

Lite synd att inte andra tillverkare har samma lösning. Å andra sidan borde man väl bara kunna skära till en rektangulär bit som man skjuter in i de två plåtarna. Då får man typ samma lösning som Plannja förutom att Plannjas är vikt och följer med ner i "dropp" delen av plåten. Men jag gissar att det är mest estetiskt.
Här är en bild på skarvbiten:
Bild på vinkel- och veckad plåtskarvbit på marksten med tänger och måttstock i närheten.
Skapa konto

En apelsin En apelsin skrev:
Har lagt mitt tak nyligen och hade samma fundering. Bankade lite med gummiklubba, men blev inte bra. Till sist lät jag det vara med skarvar som var lite ojämna, taket täcker ändå. Kan säja så här: skarvarna hade i slutändan ingen betydelse, taket blev jämt i nederkanten. Mitt är kami classic
Känns bra då kör jag på o hoppas på jag lyckas få det bra :)

• Gilla
En apelsin
  • Laddar…
F Frostig skrev:
Hej!

Hus under renovering med halvfärdigt klicktak och exponerade taksparrar vid skymning.
Skapa konto
Kan säga det är simpelt att lägga klicktak Och blir super bra. Och absolut inga problem med fotplåten att den ej går in 100% jag och frugan har lagt detta vi satte ungefär 7-8st i timmen så det går fort:)

• Gilla
Tom_N och 4 till
  • Laddar…
S Sonny82 skrev:
[bild] Kan säga det är simpelt att lägga klicktak Och blir super bra. Och absolut inga problem med fotplåten att den ej går in 100% jag och frugan har lagt detta vi satte ungefär 7-8st i timmen så det går fort:)
toppen!

har valmat tak. Hoppas det inte är extremt mycket krångligare.

någon som har lagt valmat med Planja?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.