Hej allesammans!

Jag och min sambo är förstagångsköpare av hus och vi längtar så!

Vi har fattat tycke för ett hus där nuvarande ägare någon gång glömt balkongdörren öppen på övervåningen, som i sin tur blivit såpass skadad att den inte ens går att stänga. Tyvärr har ju nuvarande ägare struntat i att åtgärda detta från början, så det har regnat in. På golvet innanför finns ett trägolv, slitet men stabilt. Det är på undersidan av golvet, alltså i taket på matsalen som man ser att något inte stämmer. Yttersta lagret (liknar typ tapet) har släppt från taket. Vi har alltså inte kunnat se hur fuktskadat det blivit. Vi vet inte heller om det trängt in vatten i ytterväggen i matsalen. Varken besiktningsmannen eller vi när vi var på visning kunde känna någon avvikande lukt.

Men min undran är, bör vi avstå pga fuktskador? Vi har ännu inte lagt något bud och skulle självklart göra en mer ingående besiktning om ett köp ska bli av. Vi har ingen aning om omfattningen av skadorna som blivit. Finns lite annan renovering som behöver göras också, men det är just denna biten som får mig att känna mig osäker. Kan man även trycka på priset på huset när det är som det är? Utgångspriset ligger på strax över 900.000:-, i ett litet samhälle på landsbygden. Någon som har tagit sig an ett liknande projekt? Vad är era erfarenheter av det hela?

Jag hade låtit en fackman göra en fördjupad undersökning av skadan för att se vad som behöver åtgärdas. Beroende på hur många övriga spekulanter det är, så kan man antingen om det är många lägga bud med ett villkor, och sedan skriva kontrakt med ett ”öppet” villkor om fördjupad undersökning. Så kan man sedan låta en fackman göra det i lugn o ro utan att någon annan spekulant kommer med bud under tiden. Alternativt om det är lågt intresse, eller att säljaren inte vill låsa sig med ett sådant kontrakt, så kan man först låta göra den fördjupade undersökningen och sedan skriva kontrakt. Som köpare har man en långt gående undersökningsplikt, och det är viktigt att man klargör skadans omfattning innan köpet är bindande om ni frågar mig.
Härligt med husköp! Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.