Vi har ett Systemair VSR Save 500 som larmar att filtret måste bytas. Det är ett nybyggt hus och vi flyttade in i mitten av juli förra året. Jag har för mig att firman som kalibrerade anläggningen sa att vi kan vänta med att byta filter tills efter pollensäsongen, men nu när det larmar om filterbyte så blir jag osäker om jag minns fel.

Hur ofta bör man byta filter och vad kan det få för konsekvenser om man byter för sällan? Vi bor på landet och har ingen trafik i närheten (mer än motionärer och enstaka bil eller traktor på grusvägen utanför), om det har nån betydelse.

2 ggr / år, absolut innan sommaren! Kolla in filtren om dom är ok, du lär inte vilja mysa med dom om du byter en gång per år :(

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Normalt är det bra att titta till det två gånger om året men hur ofta du byter kan variera. Öppna och se hur det ser ut och byt vid behov. Om du tex har huset nära en tallskog som släpper otroliga mängder pollen ska du ju tex vanligtvis avvakta till efter denna perioden innan du byter filter.

Det vara bra att undersöka om ditt aggregat går strikt på passerad tid innan nästa varning eller om den har en intelligentare metod som tryckfall över filter. Mitt eget aggregat ger tex en uppmaning efter 180 dagar som jag ser en bra påminnelse att kolla men notisen säger inget om filterstatus

• Gilla
mlindsten
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
2 ggr / år, absolut innan sommaren! Kolla in filtren om dom är ok, du lär inte vilja mysa med dom om du byter en gång per år :(
Ok, men vad blir konsekvensen om man byter för sällan? Är det skadligt för aggregatet eller påverkar det bara funktionen?

M myrstack skrev:
Normalt är det bra att titta till det två gånger om året men hur ofta du byter kan variera. Öppna och se hur det ser ut och byt vid behov. Om du tex har huset nära en tallskog som släpper otroliga mängder pollen ska du ju tex vanligtvis avvakta till efter denna perioden innan du byter filter.

Det vara bra att undersöka om ditt aggregat går strikt på passerad tid innan nästa varning eller om den har en intelligentare metod som tryckfall över filter. Mitt eget aggregat ger tex en uppmaning efter 180 dagar som jag ser en bra påminnelse att kolla men notisen säger inget om filterstatus
Vi har mest gran och björk runtomkring, men en och annan tall finns det också. Jag vill minnas att de sa (i samband med rådet att byta efter pollensäsongen) att aggregatet larmar baserat på tid, inte status på filtret. Men minnet är lite vagt - jag borde antecknat. :(

Sämre luftombyte i huset, fuktigare. Ingen fara för aggregatet men er hälsa. Så varför snåla?

• Gilla
mlindsten
  • Laddar…
Tidigare inlägg har redan svarat bra. Kanske kan lögga till att ett väldigt smutsigt filter på vårkanten med varmare och fuktigare väderlek kan minska luftomsättning och i vissa fall tom lukta svagt. Se min tidigare kommentar som att inte bara strikt gå på aggregatets varningar utan att även lära dig övertid när ett byte behövs

• Gilla
mlindsten
  • Laddar…
Jag bytte första gången efter lite drygt 10 månader.
Intervallet satte jag nu till ett år.

• Tre olika ventilationsfilter visar olika grader av förorening, på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Runnis skrev:
Jag bytte första gången efter lite drygt 10 månader.
Intervallet satte jag nu till ett år.
Jag byter också efter ett år, efter pollensäsongen, men då är det inte hälften så mycket damm i mina filter.
Det verkar finnas fler faktorer som påverkar: fläkthastigheten, eller husets storlek, eller kanske om ventilerna är rena eller inte. Att titta efter och hålla koll är den bästa metoden.

Redigerat:
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
Jag får klättra upp på vinden och kolla hur filtrena ser ut helt enkelt. Måste bara läsa på hur man gör först. :)

Om filtrena är lite dammiga men inte helt igensatta, kan man dammsuga av dem då och köra ett tag till?

• Gilla
Jochi
  • Laddar…
M mlindsten skrev:
Jag får klättra upp på vinden och kolla hur filtrena ser ut helt enkelt. Måste bara läsa på hur man gör först. :)

Om filtrena är lite dammiga men inte helt igensatta, kan man dammsuga av dem då och köra ett tag till?
Det beror på vilken typ av filter du har, lägg ut en bild eller två när du inspekterar

• Gilla
mlindsten
  • Laddar…
Det beror på vilken typ av filter du har, lägg ut en bild eller två när du inspekterar
Ok, nu har jag varit uppe och kollat filtren. När jag ändå tog ut filtren så passade jag på att dammsuga av dem (blev ju inte sämre i alla fall) och jag dammsög även invändigt i aggregatet (det låg en del insekter vid uteluftsfiltret).

Så här såg uteluftsfiltret ut när jag tog ut det (lite svart och en del insekter):
Närbild på smutsig och igensatt luftkonditioneringskondensator med löv och skräp. Behöver rengöring och underhåll.
Skapa konto

... och såhär efter dammsugning (fortfarande ganska svart, men lite bättre än innan och inga insekter):
Begagnad, dammig luftkonditioneringsfilter mot en kartongbakgrund. Behöver rengöras eller bytas ut.
Skapa konto

Såhär såg frånluftsfiltret ut när jag tog ut det (en del damm):
Bild på en smutsig luftkonditionerings- eller ventilationssil mot en vägg. Behov av rengöring synligt.
Skapa konto

... och såhär efter dammsugning (ser ganska fräscht ut tycker jag):
Rengöringsfilter, grått och vitt, regelbundna rader, ståltrådsgaller, damm, partikelavskiljare, luftreningskomponent.
Skapa konto

Vad säger ni? Hade ni bytt dessa filter nu och hur brådis är det i så fall?

Är det pappkanter på dessa så bör du nog byta, har för mig att dessa är engångs

Dina filterkasetter ser liknande ut som mina och ska normalt tåla att blåsas rena så länge inte pappen är mjuk av fukt. De tål inte vidare mekanisk rensning dock. Det jag ibland gjort då ena filtret som suttit på frånluften innan rotorn är att rengöra detta samt flytta över detta till andra sidan som tar mer stryk och sedan kompletterat med ett nytt filter.

Är det pappkanter på dessa så bör du nog byta, har för mig att dessa är engångs
Ja, det är nog nån form av papp. Det står i manualen att de inte kan rengöras utan ska bytas, men det var inga problem att dammsuga av dem. De blir såklart inte rena av det, men blev ju bättre än vad det var innan. Manualen säger också att filtren ska bytas 6 mån efter installation och sedan vid behov, vanligen 1-2 gånger per år. Kanske lika bra att beställa hem nya. :)

Vad tror ni om att beställa från den här sidan?
https://filters4.eu/filters/systemair-bf-vsr-500-b-f7g3-original-filter-set/

Jag tror att företaget är från Litauen. Ska vara originalfilter (enligt specifikationen), men vet inte om man kan lita på det. :thinking:

M myrstack skrev:
Dina filterkasetter ser liknande ut som mina och ska normalt tåla att blåsas rena så länge inte pappen är mjuk av fukt. De tål inte vidare mekanisk rensning dock. Det jag ibland gjort då ena filtret som suttit på frånluften innan rotorn är att rengöra detta samt flytta över detta till andra sidan som tar mer stryk och sedan kompletterat med ett nytt filter.
De kändes torra och "stabila". Mina går dock inte att byta plats på eftersom det är olika storlek på dem.

M mlindsten skrev:

C Cider skrev:
Jag byter också efter ett år, efter pollensäsongen, men då är det inte hälften så mycket damm i mina filter.[

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.