det enda som krävs är mer ansvarskänsla för sitt handlande när man står och spenderar pengar man egentligen inte har, och ansvar för sitt fastighet när man slutligen har köpt den.Enk Projektet skrev:
Det är inte en ansökan om bibliotekskort man skriver på så man får kontrollera så gott det går vad man köper för lånade pengar. Det är oansvarigt att bara förlita sej på en mäklare eller en säljare och tro att dom vill köparens bästa. Normalt ser alla parter till sitt eget bästa och konstigt vore annat
gaia
eviljava skrev:Jag reagerade främst på att han/hon i sitt inledande inlägg antydde att de som kräver prisnedsättning p.g.a. "dolda fel" gör det för att få en renovering bekostad av säljaren.
Det är naturligtvis mycket möjligt att det finns sådana figurer? Men jag som har genomlidit en sådan här process och vet vad det handlar om känner mig lite stött faktiskt.
Att det sedan ställs många frågor om "dolda fel" i detta forum torde väl vara ganska naturligt, då tanken med detta forum rimligtvis är att ventilera dessa ämnen. Eller tänker jag fel där?
Enk Projektets tråd handlar inte om såna som dej så om Du blir stött av det vet jag inte riktigt vad man ska göra? Ta inte åt dej av sånt som inte rör dej, skulle kunna vara ett råd.
Det är ingen som har kommenterat ATT det ställs frågor om dolda fel, det tråden handlar om är att vi är många som är frågande till varför folk köper hus utan att kontrollera om huset är i fullgott skick och sen när det visar sej vara ett dåligt hus tror att dolda fel är ALLT som husköparen valde att inte kolla.
Jo, jag kan läsa...Jan-Å skrev:Det är ingen som har kommenterat ATT det ställs frågor om dolda fel, det tråden handlar om är att vi är många som är frågande till varför folk köper hus utan att kontrollera om huset är i fullgott skick och sen när det visar sej vara ett dåligt hus tror att dolda fel är ALLT som husköparen valde att inte kolla.
Men skriver man följande har man även öppnat upp för en diskussion gällande köparens avsikter med yrkandet:
Citat:
"Eller är det så att man försöker få tillbaka pengar av säljaren alt att säljaren ska renovera?"
Det var detta jag reagerade på. Blev det tydligare nu?
Beträffande många köpares okunnighet håller jag dock med.
Redigerat:
Med risk att trampa på några ömma tår, så skulle det faktiskt inte förvåna mig om vissa skriker dolt fel i förhoppning om att slippa betala renoveringen själva. Klart att finns de som har haft riktiga dolda fel som tvingats processa. Och som inte alls gör detta för att dom tror att dom skall få allting betalat. Men vi har här på forumet tyvärr sett exempel på folk som tror att nånting är dolt fel och drar upp det i tinget och naturligtvis förlorar trots att det inte alls var dolt fel enligt de flesta.
Antar att du syftar på mina tår? 
Jag känner inte till något sådant fall och kan därför inte kommentera detta, men i min värld låter det helt vansinnigt att ge sig in i en process på sådana lösa grunder som sviktande golv, (eller vad det nu handlade om?).
Grundproblemet i sådana fall torde ju vara att folk inte vet vad som står i jordabalken och därmed inte kan definiera ett dolt fel?
Att en jurist/advokat låter sådana fall komma så långt som till "tinget" är väl egentligen en skam för denna yrkeskår? De borde ju bara kunna säga:
"Ge upp, du har inget att hämta här.", istället för att medverka i en process som bara kan sluta på ett sätt?
Jag känner inte till något sådant fall och kan därför inte kommentera detta, men i min värld låter det helt vansinnigt att ge sig in i en process på sådana lösa grunder som sviktande golv, (eller vad det nu handlade om?).
Grundproblemet i sådana fall torde ju vara att folk inte vet vad som står i jordabalken och därmed inte kan definiera ett dolt fel?
Att en jurist/advokat låter sådana fall komma så långt som till "tinget" är väl egentligen en skam för denna yrkeskår? De borde ju bara kunna säga:
"Ge upp, du har inget att hämta här.", istället för att medverka i en process som bara kan sluta på ett sätt?
Oj här har det hänt saker.....
Jag är ledsen om jag har varit otydlig men självklart finns det dom som har råkat ut för dolda fel men det var inte det jag funderade på från början.
Som jag ser det så är det största problemet att man ska spara några tusen på en besiktningsman.
Jag har själv köpt 3st och sålt 2st hus, jag har inte anlitat någon besiktningsman när jag köpt pga jag hur ganska bra koll själv och har kompisar att fråga om det skulle behövas.
Ang husen jag sålt så har den ena gjort en bra och seriös besiktning och den andra frågade mej om tillträde....
Jag är ledsen om jag har varit otydlig men självklart finns det dom som har råkat ut för dolda fel men det var inte det jag funderade på från början.
Som jag ser det så är det största problemet att man ska spara några tusen på en besiktningsman.
Jag har själv köpt 3st och sålt 2st hus, jag har inte anlitat någon besiktningsman när jag köpt pga jag hur ganska bra koll själv och har kompisar att fråga om det skulle behövas.
Ang husen jag sålt så har den ena gjort en bra och seriös besiktning och den andra frågade mej om tillträde....
jo, för oss vettiga så är det helt oförståligt, men som jag lärt mig, det är fullt av idioter där ute.
Jag tror att felet är precis som du misstänker, att folk inte vet vad som är dolt fel enligt jordabalken.
Jag tror att felet är precis som du misstänker, att folk inte vet vad som är dolt fel enligt jordabalken.
Jag tror många glömmer att,(speciellt i storstadsområdena),dom egentligen köper en tomt för x antal miljoner med ett hus värt x antal hundra tusen och då ser det som att dom betalt en massa miljoner för ett hus och då ska allt vara tipp topp...
Haha...nu börjar vi nog snudda vid något...Smedson skrev:
Jag har råkat ut för köpare som, i alla fall som jag såg det, använde "dolt fel" för att få en gratis renovering. Ett par veckor efter tillträdet låtsades de att de upptäckte ett fel som de rimligen måste varit fullt medvetna om från början. De satta omedelbart igång en renovering och skickade i princip bara en räkning till mig. Efter många turer så var det besiktningsmannen som åkte på det, jag klarade mig med självrisken på hemförsäkringens rättshjälp.
Men många som frågar om dolt fel i forumet tycker jag har den uppfattningen att "dolt fel" är någon slags allmän husgaranti, som täcker in i princip allt. Ibland är det ju faktiskt inte ens fel, utan bara det att huset inte var som de hade önskat att det var.
Men många som frågar om dolt fel i forumet tycker jag har den uppfattningen att "dolt fel" är någon slags allmän husgaranti, som täcker in i princip allt. Ibland är det ju faktiskt inte ens fel, utan bara det att huset inte var som de hade önskat att det var.
Precis vad jag var inne på...önskar att jag kunde formulera mej så att ni förstod redan från början.andersmc skrev:Jag har råkat ut för köpare som, i alla fall som jag såg det, använde "dolt fel" för att få en gratis renovering. Ett par veckor efter tillträdet låtsades de att de upptäckte ett fel som de rimligen måste varit fullt medvetna om från början. De satta omedelbart igång en renovering och skickade i princip bara en räkning till mig. Efter många turer så var det besiktningsmannen som åkte på det, jag klarade mig med självrisken på hemförsäkringens rättshjälp.
Tror inte att det bara är köpare som har fått dolt fel om bakfoten utan även en del säljare som inte är insatta släpper iväg pengar när köpare kommer och skriker dolt fel.
Har några bekanta som köpte hus och det fanns en vvb i en garderob utan vare sig tätskikt eller golvbrunn, denna sprang läck och de fick byta golv och en del av syllen då det pågick en stund. De anmälde det som dolt fel till säljaren och de betalade kalaset.
Knappast dolt fel utan okunskap från två håll.
Har några bekanta som köpte hus och det fanns en vvb i en garderob utan vare sig tätskikt eller golvbrunn, denna sprang läck och de fick byta golv och en del av syllen då det pågick en stund. De anmälde det som dolt fel till säljaren och de betalade kalaset.
Knappast dolt fel utan okunskap från två håll.