3 120 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Anebyhus - Husrally få 30.000:- i presentkort?
Hej på er! Mitt första ämne på detta forum. Vi ska bygga med Anebyhus i höst/vinter. Planerad start nån gång under slutet av september. Inte mycket att anmärka på så här långt i processen förutom en liten detalj...
Under sommaren kommer ett nyhetsbrev med följande information:
http://www.anebyhus.se/fileadmin/user_upload/anebyhus/hem/Husrally_2012.pdf
Det står bl.a. "får du ett presentkort på tillval, värt 30 000 kr, som du kan använda när du köper ett Anebyhus". Ingenting om att det gäller nya kontrakt från ett visst datum eller dylikt.
Kanon tänker jag! 30k är ju alltid 30k. Besöker visningshusen och ett mail om att jag kommer få mitt presentkort dyker upp under juli. Nu när det är dags att använda det vill Anebyhus halvera summan för oss. Se utdrag ur mail nedan.
För att kunna göra en vettig bedömning kommer här nu all fakta:
2012-05-16 - Vi skriver på ett entreprenadkontrakt för huset i fråga.
2012-06-xx - Mailet med Husrallyerbjudandet kommer i slutet på juni eller början på juli (minns inte exakt, har inte kvar det).
2012-07-xx - Besöker 4 visningshus under juli.
2012-07-22 - Skickar in bilder på visningshusen till Anebyhus enligt anvisningar i erbjudandet.
2012-07-25 - Får svar från Anebyhus (observer att svaret nedan även är skickat som en kopia till vår säljare, ingen reaktion från säljaren på detta mail):
2012-08-21 - Har inte fått något svar på mitt mail så jag skickar ett nytt Första fakturan ska vara betald 23/8.
2012-08-22 - Svar kommer från Anebyhus:
A - Tomte, du borde fattat att det inte gäller dig eftersom du redan bestämt dig för ett hus.
B - Tacka och ta emot halva summan på presentkortet - 15.000:-
C - Tycka att eftersom det inte specifikt står att det gäller nya kontrakt efter ett visst datum ska ha 30.000:- som erbjudandet säger.
Under sommaren kommer ett nyhetsbrev med följande information:
http://www.anebyhus.se/fileadmin/user_upload/anebyhus/hem/Husrally_2012.pdf
Det står bl.a. "får du ett presentkort på tillval, värt 30 000 kr, som du kan använda när du köper ett Anebyhus". Ingenting om att det gäller nya kontrakt från ett visst datum eller dylikt.
Kanon tänker jag! 30k är ju alltid 30k. Besöker visningshusen och ett mail om att jag kommer få mitt presentkort dyker upp under juli. Nu när det är dags att använda det vill Anebyhus halvera summan för oss. Se utdrag ur mail nedan.
För att kunna göra en vettig bedömning kommer här nu all fakta:
2012-05-16 - Vi skriver på ett entreprenadkontrakt för huset i fråga.
2012-06-xx - Mailet med Husrallyerbjudandet kommer i slutet på juni eller början på juli (minns inte exakt, har inte kvar det).
2012-07-xx - Besöker 4 visningshus under juli.
2012-07-22 - Skickar in bilder på visningshusen till Anebyhus enligt anvisningar i erbjudandet.
2012-07-25 - Får svar från Anebyhus (observer att svaret nedan även är skickat som en kopia till vår säljare, ingen reaktion från säljaren på detta mail):
2012-08-14 - Fakturan för första lyftet (2%) dyker upp. Mailar Anebyhus och frågar hur jag kan lösa in mitt presentkort. Föreslår en kreditfaktura om 30.000:- (kopia till min säljare även här, ingen reaktion).Hej!
Tack för bilderna! Presentkortet på tillval, värt 30 000 kr, som du kan använda om du köper ett Anebyhus kommer om ett par veckor.
Om det skulle bli aktuellt för dig att utnyttja detta innan dess så prata bara med din Anebyhus-säljare så löser han eller hon detta.
Hälsningar
Cecilia Brodén
Marknadsassistent Anebyhus
2012-08-21 - Har inte fått något svar på mitt mail så jag skickar ett nytt Första fakturan ska vara betald 23/8.
2012-08-22 - Svar kommer från Anebyhus:
Vad tycker ni att vi ska göra?
A - Tomte, du borde fattat att det inte gäller dig eftersom du redan bestämt dig för ett hus.
B - Tacka och ta emot halva summan på presentkortet - 15.000:-
C - Tycka att eftersom det inte specifikt står att det gäller nya kontrakt efter ett visst datum ska ha 30.000:- som erbjudandet säger.
Jag tycker iallafall att det var ett ok svar från Anebyhus, dom hade säkert kunna välja att försöka göra hela presentkortet ogilltigt, men börjar iaf inte med tjafs. Har själv bråkat med husföretag om självklarheter och där har det varit tvärnej direkt innan man efter lång fight fått rätt tillslut.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Ligger inte anebyhus i rekonstruktion/konkurs?
Jag har definitivt ingen större koll men jag hoppas ni har koll själva innan fakturan betalas.
Har själv vänner i uppsalatrakten som är bostadslösa med halvfärdigt anebyhus.
/Fredrik
Jag har definitivt ingen större koll men jag hoppas ni har koll själva innan fakturan betalas.
Har själv vänner i uppsalatrakten som är bostadslösa med halvfärdigt anebyhus.
/Fredrik
Jag har också hört att Aneby kraschat, då jag känner några som jobbade där, fick inte ut sina sista löner osv. Troligtvis har de gjort en rekonstruktion och är up 'n running igen, men kolla upp noga bara!
Anebyhus är bara en av flera "stora/kända" hustillverkare som "kursat senaste året.
Anebyhus är bara en av flera "stora/kända" hustillverkare som "kursat senaste året.
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Om man skall märka ord, så skriver de att du får ett presentkort som du kan använda när du köper ett Anebyhus. Om jag förstod det rätt så hade du redan köpt huset. Att betala fakturor enl. en plan är inte att köpa, köpet skedde när du skrev på kontraktet.
Så jag skulle nog vara nöjd med de 15'.
Jag hoppas att du redan var medveten om firmans tillstånd?
Jag tycker de kunde ha upplyst dig tidigare om de ville hävda att kampanjen inte gällde dig. Stå på dig för 30K! Och se för tusan till att bara betala för utfört arbete, med tanke på företagets läge.
Tråkig läsning: http://www.reco.se/anebyhus-ab
Tråkig läsning: http://www.reco.se/anebyhus-ab
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Fast i ärlighetens namn så är det ju först när TS begär att få använda presentkortet som hustillverkaren blir medveten om att de har skickat ut kortet till en som redan är kund. Visserligen har deras säljare tydligen fått en kopia på mailet, men avsikten med den kopian är väl troligen att det är kontakt på en presumtiv köpare, inte självklart att säljaren överhuvudtaget tittar på sådana mail i alla lägen.ginnfilt skrev:
Berätta gärna mer om dina vänner i uppsala!?fredrik.johansson skrev:
Tack, precis vad jag vart inne på själv, ville bara få det bekräftat av någon mer så jag inte gör något galethempularen skrev:Om man skall märka ord, så skriver de att du får ett presentkort som du kan använda när du köper ett Anebyhus. Om jag förstod det rätt så hade du redan köpt huset. Att betala fakturor enl. en plan är inte att köpa, köpet skedde när du skrev på kontraktet.
Jo jag kan hålla med om att dom borde ha nämnt något tidigare, speciellt när min säljare fått kopior på alla mail som skickats. Å andra sidan kanske han inte var insatt i exakt vilka regler som gäller kring detta presentkort.ginnfilt skrev:
Så summan blir väl att jag tackar och tar emot de 15k! Bättre än 0!
Sen så är/var jag väl medveten om att det redan innan vi skrev kontrakt ryktades om problem för Anebyhus, precis som för många andra i branschen.
Dock är den tomt vi hittat knuten till Anebyhus och eftersom vi i deras sortiment hittade ett hus vi är mycket nöjda med så var inte rykten något som skulle få stå i vägen.
Att sedan bolaget har startat en rekonstruktion är ju bara att beklaga, dock mycket bättre än en konkurs. Finns väl inget som säger att rekonstruktionen kommer rädda bolaget, men jag kommer inte betala för något jag inte fått levererat. Första fakturan är på drygt 33.000:- och nästa på 10% är inte aktuell för ens grunden är klar.
Jag har i samma veva som vi skrev på kontraktet pratat mycket med en annan familj som byggt med Anebyhus här i stan och dom är mycket nöjda. Jag har även mycket goda referenser på de hantverkare/entreprenörer Anebyhus har använt sig av till det bygget och man får väl hoppas att dom också vill fortsätta göra jobb åt Anebyhus när det nu snart är dags att få vårt hus på plats. Vad folk skriver på sidor som reco.se är i mina ögon inte mycket värt. För lite bakgrund för att man ska kunna bilda sig en rättvis uppfattning. Vidare är de flesta kommentarerna över 3 år gamla.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Jag har inte pratar med dem själv om det, så det är andrahandsuppgifter. De köpte ett radhus(?) som skulle byggas av anebyhus. Huset blev rest och skulle varit klart ungefär samtidigt som bolaget hamnade i rekonstruktion. Deras lägenhet var tyvärr redan såld och entreprenörerna (tror jag) var inte så sugna på att riskera att behöva jobba gratis så interiören är fortfarande ofärdig. Just nu bor de i husvagn och bygget rör på sig någon gång då och då.
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
OK du skriver att ni har koll på betalningsflödet. Men har du koll på byggfel och färdigställandefrösäkring. Det duger inte att de påstår att den är betalad, Du bör kolla med Garbo (eller vilket bolag so gäller i ert fel) att den verkligen är i ordning. FInns exempel i andra trådar här där folka har letts att tro att det var betalt, i något fall var det not tom. det, men Garbo vägrade försäkra, för att byggaren hade krasslig ekonomi, då räcker det inte att ens få se ett bankutdrag.
Man måste kolla att förs bolaget verkligen utfärdat försäkringen.
Har tekniskt samråd 7/9 och min KA bad mig påminna säljaren att ta med dokument om dessa försäkringar vid detta tillfälle och jag kommer då kontrollera dessa.hempularen skrev:OK du skriver att ni har koll på betalningsflödet. Men har du koll på byggfel och färdigställandefrösäkring. Det duger inte att de påstår att den är betalad, Du bör kolla med Garbo (eller vilket bolag so gäller i ert fel) att den verkligen är i ordning. FInns exempel i andra trådar här där folka har letts att tro att det var betalt, i något fall var det not tom. det, men Garbo vägrade försäkra, för att byggaren hade krasslig ekonomi, då räcker det inte att ens få se ett bankutdrag.
Klicka här för att svara