Hej! Har försökt att läsa mig till dessa ändringars innehåll på nätet men det finns väldigt lite fakta. Någon som vet exakt hur lagen lyder? Jag har sålt ett hus som jag kommer blir skyldig att betala rätt mycket i ränteskillnadsersättning på. Dock så är det tillträde efter halvårsskiftet. Dvs 15 juli. Får jag ta del av dom nya reglerna? Det jag lyckats läsa mig till så står det bägge delar... Dvs lagändringen gäller även äldre lån, raden efter står det att gamla lån inte drabbas... Jävla luddigt.. Men eftersom det rör sig om 5 siffriga belopp så är det ganska relevant.. Det sist bundna lånet går ut 2019...Någon som är mer påläst? //Andreas

Har bara läst att det inte gäller gamla lån tyvärr, men jag har gärna fel om någon annan sitter på annan info. :)

Ränteskillnadsersättning på lån som har bunden ränta och som bundits före 1/7 beräknas enligt gamla metoden.
Försökt flytta med lånen?

Det skulle ju kunna vara en lösning att förhandla med köparen om att köparen tar över lånen. Givetvis får du ju kompensera köparen för det, enl. liknande principer som ränteskillnadsersättningen. Men skillnaden i ränta mot den låntyp som köparen hade tänkt sig ändå, kan ju vara lägre än skillnaden mot den ränta banken får jämföra mot. En lösning som båda parter skulle kunna tjäna på.

Varför kan du inte byta säkerhet på lånen mot det nya huset?

nån som vet om alla banker går med på att byta säkerhet på lån? Jag har fått något intryck att bankerna inte säljer in detta till kunderna och en lösning man får tjata till sig?

Jag har uppfattat att det inte är en helt ovanlig lösning. Men det innebär troligen en hel del administrativt arbete för banken, utan att det får sälja ett nytt lån.

Det kostade 5000kr när vi flyttade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.