Någon som har erfarenhet av att behöva ändra lite eller mycket i ritningarna efter det att bygglov har beviljats? Våra bygglovsritningar lämnade en del övrigt att önska, och nu vill vi justera dem inför startbeskedet. Det är inga konstiga ändringar, och inget som gör byggnaden större, bara att det blir lite smartare planlösning inom ramen för samma byggyta med därtill hörande ändringar i fönstersättningen. Fast då sätter sig kommunen på tvären, och det finns inget formellt beslut som det går att begära omprövning av eller överklaga. Sitter fast!

Fasadändringar som tex fönster gör att det blir ny bygglovsprocess. Mindre ändringar kan noteras som avvikelse.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ett beslut är taget i och med bygglovet men det blir konstigt om du överklagar den för det är ju dina handlingar beslutet grundar sig på.
Nästa beslut är just startbeskedet och det kan kommunen neka vilket är ett beslut och den kan man överklaga.
Normalt borde kommunen begära att ändringarna redovisas i relationshandlingarna om ingen area lägga till eller ett tak blir högre. Detta så länge alla krav uppfylls så tex ändrar man på bänlängden i köket eller försämrar tillgängligheten i badrummet kan det krävas nytt lov. Ett extra fönster, mindre sidoförflyttning av fönster eller lite högre av ett redan ritat fönster borde kunna justeras.
Många gör detta felet och stressar fram sina bygglovshandlingar. Kommunen har ingen skyldighet att godkänna ändringar utan gör det för att förenkla för byggherren.
Att använda sig av en AI eller en okunnig internetarkitekt kan göra att man missar mycket.
Lycka till och hoppas det går bra!

/Ritat hundratals hus

FreQa FreQa skrev:
Kommunen har ingen skyldighet att godkänna ändringar
Varför inte det? Bygger man inom detaljplan och följer planen finns väl inget att neka? En större ändring kommer förstås med ytterligare bygglovskostnader, men mindre ändringar likt dem TS talar om torde vara en ickefråga. Ändrad fönsterplacering är ju inte ens bygglovspliktigt längre (efter att huset är byggt), så vad finns att neka?
FreQa FreQa skrev:
[Kommunen] gör det för att förenkla för byggherren.
Vilket är deras uppgift så länge det inte finns skäl däremot.

Claes Sörmland
Ja, du har förstått juridiken rätt. Det finns inget sätt att ändra på ett givet bygglov, du har lov för det som du sökte för och som står i beslutet. Vill du bygga något annat eller något liknande med en annan utformning så får du söka ett nytt bygglov.

Sen accepteras ibland små ändringar vid bygget gentemot vad som är beskrivet i bygglovet ute i kommunerna. Men det saknar vad jag vet helt lagstöd, det är myndighetspragmatism och en lagöverträdelse. Och du lär ju inte överklaga eller anmäla kommunen för att de inte följer lagen när det gynnar dig som enskild.

Det här är skälet till att vi konsumenter och byggherrar bör kämpa mot för fingranulära bygglov. Ju mer detaljer som inges i ansökan och desto mer som sätts på pränt desto mindre flexibilitet har vi när vi väl bygger. Det är ett oskick att detaljeringsgraden vid bygglovsansökan bara ökar och ökar. Upp till kamp mot de kommunala tyrannerna!

• Gilla
Cruzze och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför inte det? Bygger man inom detaljplan och följer planen finns väl inget att neka? En större ändring kommer förstås med ytterligare bygglovskostnader, men mindre ändringar likt dem TS talar om torde vara en ickefråga. Ändrad fönsterplacering är ju inte ens bygglovspliktigt längre (efter att huset är byggt), så vad finns att neka?

Vilket är deras uppgift så länge det inte finns skäl däremot.
Ne precis, större ändringar kan bli nytt lov.
Ändrar man fönster under bygget kan det bli krav på nytt lov. Som du säger är det lovfritt med ändringar av fasad efter bygget är klart.

Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A annsofian skrev:
Fasadändringar som tex fönster gör att det blir ny bygglovsprocess. Mindre ändringar kan noteras som avvikelse.
Var hittar du lagstöd för "noteras som en avvikelse". Är det inte bara ett rent lagbrott från byggnadsnämnden vi talar om? Jag är uppriktigt nyfiken på frågan.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var hittar du lagstöd för "noteras som en avvikelse". Är det inte bara ett rent lagbrott från byggnadsnämnden vi talar om? Jag är uppriktigt nyfiken på frågan.
Jag minns inte riktigt men när vi byggde 2019 så hade vi några ändringar vi ville göra inom befintligt bygglov då vi ville slippa överklaganden från grannar. Bygglovshandläggaren meddelade tom skriftligt att de skulle funka att notera som en mindre avvikelse. Så vi skickade in men då blev det ändå en ny bygglovsprocess med överklaganden ända upp i MMD. Riktigt grisig historia...

Då jag byggde för 8 år sedan ville jag ändra taklutningen från 7 grader till 6 grader. Dessutom ville jag ändra storleken på ganska många fönster. Original skulle de vara 240 cm höga nu ville jag jag ha de högre de högsta skulle vara 360 cm.

Fick beskedet att detta krävde nytt bygglov. Blev först förskräckt men handläggaren sa att han kunde ta detta beslut själv det behövdes inte upp i byggnadsnämnden igen. Kostnad försumbart ca 4000 kr.

Hjälpte kanske att vi tyckte om varandra och att han tyckte om mitt hus.

D Diamant skrev:
Hjälpte kanske att vi tyckte om varandra och att han tyckte om mitt hus.
Samtidigt som det påstås att sverige är befriad från korruption.

• Gilla
Cruzze
  • Laddar…
R ReMaxBerea skrev:
Samtidigt som det påstås att sverige är befriad från korruption.
Vad har detta med korruption att göra?

Kände inte personen innan men hade några möten med honom innan jag lämnade in bygglovsansökan och vi tyckte ganska lika om hur ett bra hus skulle utformas.

Inga mutpengar till honom han var av den gamla stammen som ville hjälpa mer än att försvåra.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.