8 623 läst ·
15 svar
9k läst
15 svar
Ändra prickad mark
Sida 1 av 2
Vi har en tomt på 3500 kvm som, förutom typ en halvmeter runt hela huset, är helt prickad. Huset står mitt på tomten och hela tomten är inringad av en relativt hög mur. Sen är det vägar och parker med större buskage runt hela muren, så vi har inte direkt några grannar som bor nära. Nu vill vi bygga uterum men byggnadsnämnden säger att det är i stort sett omöjligt. Vi kan få bygga ett på 15 kvm, men det blir så pluttigt. De kan dock inte förklara varför det är prickat över hela och de tycker själva att det är märkligt, eftersom det inte stör någon. Det vi nu funderar på är att begära att "ompricka" tomten, så jag undrar om det är någon som har erfarenhet av det? Hur går det till? Vad kostar det? Brukar de vara villiga att ändra prickarna?
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Man kan få en änding av en detaljplan för bara just en fastighet, kallas ofta för "frimärksplan". De fall jag känner till har kostat ca 100 000, och tagit ett år. Prickningen är en del av en detaljplan för området.
Detaljplanen med förarbeten finns att begära ut från kommunen, där framgår hur man resonerade när reglerna i planen bestämdes. Jag rekommenderar att du undersöker syftet med prickningen.
Kombinationen med parkområden runt tomten, och den här prickningen antyder att det handlar om någon form av kulturhistoriskt viktigt område. I så fall kan det finnas ytterligare hinder för ny eller ombyggnad, utöver prickningen.
Detaljplanen med förarbeten finns att begära ut från kommunen, där framgår hur man resonerade när reglerna i planen bestämdes. Jag rekommenderar att du undersöker syftet med prickningen.
Kombinationen med parkområden runt tomten, och den här prickningen antyder att det handlar om någon form av kulturhistoriskt viktigt område. I så fall kan det finnas ytterligare hinder för ny eller ombyggnad, utöver prickningen.
Okej! Stort tack för ditt svar. Konstigt att man kan begära ut det när de på byggnadskontoret inte hade en aning om varför det va prickat. Men vi får kontakta dem igen och se om de har mer information. 100 000 är ju annars rätt hutlöst, speciellt om det inte finns några garantier för att det blir som man önskar.H hempularen skrev:Man kan få en änding av en detaljplan för bara just en fastighet, kallas ofta för "frimärksplan". De fall jag känner till har kostat ca 100 000, och tagit ett år. Prickningen är en del av en detaljplan för området.
Detaljplanen med förarbeten finns att begära ut från kommunen, där framgår hur man resonerade när reglerna i planen bestämdes. Jag rekommenderar att du undersöker syftet med prickningen.
Kombinationen med parkområden runt tomten, och den här prickningen antyder att det handlar om någon form av kulturhistoriskt viktigt område. I så fall kan det finnas ytterligare hinder för ny eller ombyggnad, utöver prickningen.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Vårt hus står på gammal parkmark, man var dock flexibel när det gällde fiskare här då det är ett gammalt fiskeläge, så jag antar att man prickade allt utom där huset skulle stå
för att säkerställa att inget mer byggdes.
Vi var även intresserade av en tomt där man prickat tomtens mitt, den naturliga placeringen av huset, detta för att försäkra sig om att det skulle bli en gårdsliknande miljö fick vi till svar av kommunen.
för att säkerställa att inget mer byggdes.
Vi var även intresserade av en tomt där man prickat tomtens mitt, den naturliga placeringen av huset, detta för att försäkra sig om att det skulle bli en gårdsliknande miljö fick vi till svar av kommunen.
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Jo, men om du bara har ringt till dem, så har de inte handlingarna där precis just då. Bara en del nyare detaljplaner är digitaliserade. De behöver gå in i ngn. form av arkiv. Och handlingarna kan vara omfattande, En detaljplan för ett område kan ta 10 år att utforma med diverse utredningar, prislappen idag ligger ofta på 10-50 milj för en plan.
Så det finns en del material att gå igenom. Skall det ändras något som i ditt fall, så är ju första åtgärden för handläggaren att gå igenom planen för att bedöma hur ändringen kan påverka syftet med planen.
Så det finns en del material att gå igenom. Skall det ändras något som i ditt fall, så är ju första åtgärden för handläggaren att gå igenom planen för att bedöma hur ändringen kan påverka syftet med planen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 210 inlägg
Så mycket bortkastad tid och dito pengar för att kommunen ska kunna lägga sig i. 
om detaljplanen är från 60- eller 70-talet så är svaret att det var så man ville rita detaljplaner då, det var det som var normen då. Numera är det vanligt med prickmark (eller måttbestämmelse) bara mot gata för att husen ska vara inskjutna från gatu-gränsen. Att pricka hela tomten är ovanligt idag. (jag menar här för enbostadshus, inte andra typer)Husokunnig skrev:
Okej! Stort tack för ditt svar. Konstigt att man kan begära ut det när de på byggnadskontoret inte hade en aning om varför det va prickat. Men vi får kontakta dem igen och se om de har mer information. 100 000 är ju annars rätt hutlöst, speciellt om det inte finns några garantier för att det blir som man önskar.
Delvis av denna anledning som lättnaderna i form av "attefallsreglerna" tillkom då det tidigare varit vanligt att pricka hela tomterna förutom just där det var byggrätt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 210 inlägg
Jag har en längre tid funderat på om jag skulle starta en tråd just om prickmark för att spekulera i både varför den finns och vilka som är för den. Kanske blir det i den här tråden, ska bara fundera på hur jag ska formulera mig, men grundtesen är som vanligt att restriktionerna är hårdare än försvarbart.
Väldigt intressant ämne! Starta en egen tråd! Anledning till prickmark har ju varierat över årtiondena och olika samhälleliga och politiska ambitioner. Kommer garanterat att följa den och även eventuellt komma med egna inlägg.Nötegårdsgubben skrev:
Jag har en längre tid funderat på om jag skulle starta en tråd just om prickmark för att spekulera i både varför den finns och vilka som är för den. Kanske blir det i den här tråden, ska bara fundera på hur jag ska formulera mig, men grundtesen är som vanligt att restriktionerna är hårdare än försvarbart.
Hur gick det, har du haft någon mer diskussion med kommunen? Vi är i lite lika sits - vill bygga en inglasad altan på framsidan av huset mot vägen, men hela framsidan är prickad mark (ca 13 meter till vägen). Väntar på att kommunen ska höra av sig (de har väl mycket efter semestrarna) men är ju intressant att höra hur andra har resonerat.Husokunnig skrev:
Okej! Stort tack för ditt svar. Konstigt att man kan begära ut det när de på byggnadskontoret inte hade en aning om varför det va prickat. Men vi får kontakta dem igen och se om de har mer information. 100 000 är ju annars rätt hutlöst, speciellt om det inte finns några garantier för att det blir som man önskar.
Av vad jag har läst mig till i beskrivningen av vår detaljplan (som är från 1957) så verkar det som att man på den tiden såg framför sig att gatan vi bor längs skulle bli någon huvudsaklig bussgata i framtiden. Kanske är det därför man satte en sådan bred prickad yta längs denna väg? Hur som helst är det inget som är aktuellt idag eller framöver...
Ärligt talat så gav vi upp. Vi har pratat med flera personer på byggnadskontoret, t.o.m. med kommunordföranden, men alla har varit helt ovilliga att hjälpa oss. Varje gång vi kom med ett nytt förslag eller ny tanke så fick man bar "nej, det funkar inte" till svar. Inget om att de kunde hjälpa oss eller "ni kanske ska tänka så här i stället" utan bara tråkiga "nej". Och när vi då frågade om det kanske skulle funka att göra om hela detaljplanen så var de i alla fall väldigt ärliga med att säga att sådana ärenden kommer längst ner på prioriteringslistan, så det kommer antagligen dröja ett par år innan vi får svar. De kunde inte heller säga på ett ungefär vad det skulle kosta, allt var mest till besvär.H Hajjen skrev:Hur gick det, har du haft någon mer diskussion med kommunen? Vi är i lite lika sits - vill bygga en inglasad altan på framsidan av huset mot vägen, men hela framsidan är prickad mark (ca 13 meter till vägen). Väntar på att kommunen ska höra av sig (de har väl mycket efter semestrarna) men är ju intressant att höra hur andra har resonerat.
Av vad jag har läst mig till i beskrivningen av vår detaljplan (som är från 1957) så verkar det som att man på den tiden såg framför sig att gatan vi bor längs skulle bli någon huvudsaklig bussgata i framtiden. Kanske är det därför man satte en sådan bred prickad yta längs denna väg? Hur som helst är det inget som är aktuellt idag eller framöver...
Så nu ska vi flytta till en annan kommun.
Så jag hoppas ni får bättre lycka än vad vi haft!
Ok, tack för svar! Får hoppas ni trivs i nya kommunen sedanHusokunnig skrev:
Ärligt talat så gav vi upp. Vi har pratat med flera personer på byggnadskontoret, t.o.m. med kommunordföranden, men alla har varit helt ovilliga att hjälpa oss. Varje gång vi kom med ett nytt förslag eller ny tanke så fick man bar "nej, det funkar inte" till svar. Inget om att de kunde hjälpa oss eller "ni kanske ska tänka så här i stället" utan bara tråkiga "nej". Och när vi då frågade om det kanske skulle funka att göra om hela detaljplanen så var de i alla fall väldigt ärliga med att säga att sådana ärenden kommer längst ner på prioriteringslistan, så det kommer antagligen dröja ett par år innan vi får svar. De kunde inte heller säga på ett ungefär vad det skulle kosta, allt var mest till besvär.
Så nu ska vi flytta till en annan kommun.Kanske inte enbart p.g.a. detta, men det har faktiskt varit en bidragande faktor.
Så jag hoppas ni får bättre lycka än vad vi haft!
