Mosaikkakel med ljus fog som användaren vill byta till en mörkare nyans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kaklat kök med ljus fog, svart köksfläkt och mosaikkakel i olika nyanser av grått och svart.
Skapa konto
Nu är det så att vi tyvärr inte blev nöjda med färgen på fogen till kaklet.
Vi vill ha mörkare fog.
Kan man ändra det på något sätt? Mosaikkakel i nyanser av blått och grått med ljus fog som ska mörkas.
Skapa konto

Redigerat:
Att ändra fog på mosaik kan du nog glömma, risken att förstöra plattorna är för stor om ni skulle
ge er på att försöka krafsa ur bef fog, inget jag skulle rek!
Tycker den bef fogen passar utmärkt, skulle ni ta en mörkare = svart skulle fogen ta över.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Ja fogen är inte rak på en mosaik heller vilket gör det svårare.

Jag har använt nån impregnering på fog för att göra den mer vattentät, och det gjorde den lite mörkare, nån nyans, det kanske kan vara ett alternativ?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har använt nån impregnering på fog för att göra den mer vattentät, och det gjorde den lite mörkare, nån nyans, det kanske kan vara ett alternativ?
Det vi vill är att typ ha så mörk som antracit blir. Vad hette den impregneringen?

Anledningen till att vi vill ha mörkare är just för att det inte är rakt överallt, blir mindre iögonfallande om det blir mörkare fog.

Mosaik skall väl inte vara spikrakt. Då försvinner ju hela finessen med den.
Riv ner och sätt upp stora plattor med spikrak fog om ni inte är nöjda.
Förövrigt så är det väl ganska vanligt att stå och detaljinspektera det nya, men efter en vecka så är det som vanligt.

• Gilla
NickNick
  • Laddar…
M Madjoh skrev:
Anledningen till att vi vill ha mörkare är just för att det inte är rakt överallt, blir mindre iögonfallande om det blir mörkare fog.
Helt fel, resultatet blir tvärtom, ju mer fogen skiljer sig från plattan, desto mer syns den.
Är säker på att fogen skulle synas ännu mer med mörkare...
Är det mörkgrå den som sitter nu? Jag hade gissat på Antracit...

M Madjoh skrev:
[bild] [bild] Nu är det så att vi tyvärr inte blev nöjda med färgen på fogen till kaklet.
Vi vill ha mörkare fog.
Kan man ändra det på något sätt?[bild]
La du till den övre bilden nu?
Dom två undre bilderna ser ju helt annorlunda ut, vilken bild är närmast verkligheten? Gissar på dom två undre.

J Jörgen Ö skrev:
La du till den övre bilden nu?
Dom två undre bilderna ser ju helt annorlunda ut, vilken bild är närmast verkligheten? Gissar på dom två undre.
Den övre är med blixt, det är skillnaden

BirgitS
Det finns fogpenna där man målar över fogen med en annan färg. Jag har gjort det stänkskyddets fogar över handfatet på gästtoaletten. Det var pillgöra så jag var glad att det var så liten yta.
https://www.bauhaus.se/ronseal-fogpenna-svart
Nu när jag sökte efter den hittade jag även Fog Finish: https://www.bauhaus.se/fog-finish-tile-guard-antracit-120ml
Verkar vara lite lättare att använda i och med att den inte fäster på kaklet.

Men eftersom en del plattor verkar vara rätt ljusa är jag inte säker på att fogen blir mer osynlig.

Hej, vad var det för impregnering?

[länk]

Den använde jag.. kan inte påstå att de höll sig mörka något längre dock...
Jaså, det var tråkigt att höra. Vi har precis också fått oväntat ljusa fogar här hemma och bävar inför att göra om skiten… oh well. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.