Hej,
Har stående lockläktspanel med 25mm luftläkt samt 28mm spikläkt. Har monterat mina fönster i liv med husets regelverket.
Kommer därav ha en relativ djup utvändig salning.
Ska även ha foder runt fönster och kommer då till hur underblecket ska monteras.
Vet att urjackning i foder är ett bra alternativ då det skyddar bra mot inträngande väta.
Dock föredrar jag ju utseendet att montera fönsterblecket direkt ann salningen.
Med tanke på att jag har stor luftspalt och att fönster är i liv med konstruktionen.
Borde inte fuktskador ändå vara relativt minimal sett till risk oavsett om det skulle komma in väta mellan fönsterblecket och salningen.
Bifogar några bilder för referens.
(Detta är bara en spillbit av plåten. Det ska vara med uppvik självklart)
Har stående lockläktspanel med 25mm luftläkt samt 28mm spikläkt. Har monterat mina fönster i liv med husets regelverket.
Ska även ha foder runt fönster och kommer då till hur underblecket ska monteras.
Vet att urjackning i foder är ett bra alternativ då det skyddar bra mot inträngande väta.
Med tanke på att jag har stor luftspalt och att fönster är i liv med konstruktionen.
Borde inte fuktskador ändå vara relativt minimal sett till risk oavsett om det skulle komma in väta mellan fönsterblecket och salningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterblecket ska in bakom salningen med en uppvikt kant. Sen finns det väl ett gäng varianter där dom monteras efter salningen och man tätar med nått kladdigt, men fog utomhus brukar inte hålla över tid.
Så länge man är utanför vindduken händer väl inte jättemycket om vatten letar sig in men kommer väl förkorta livslängden på fasaden. Tätningen mellan fönster och vindduk blir ju också mer kritisk och jag skulle säkerställa att sekundärtätningen är korrekt.
Så länge man är utanför vindduken händer väl inte jättemycket om vatten letar sig in men kommer väl förkorta livslängden på fasaden. Tätningen mellan fönster och vindduk blir ju också mer kritisk och jag skulle säkerställa att sekundärtätningen är korrekt.
I ditt fall så skulle jag absolut inte brytt mig om att jacka in blecket utan bara lagt det tätt emot med en utomhusfog emellan uppviket och salningen.LillaNorrviken skrev:
Hej,
[bild][bild]
Det finns inga SKA utan detta görs på många olika sätt, och så som du beskriver så är allt detta utanför stommen i luftspalten så ingett kan hända i ditt fall.
Lite så jag tänker också. Är ju både merjobb med att jacka ut. Då ska det även grundas och målas 2grr innan man kan montera blecket….plus ett mindre estetiskt tilltalande resultat.Frerider skrev:
I ditt fall så skulle jag absolut inte brytt mig om att jacka in blecket utan bara lagt det tätt emot med en utomhusfog emellan uppviket och salningen.
Det finns inga SKA utan detta görs på många olika sätt, och så som du beskriver så är allt detta utanför stommen i luftspalten så ingett kan hända i ditt fall.
Men jag vill såklart säkerställa att man inte får fuktskador….för det argumentet går ju såklart först. Men med min paneluppbyggnad kanske det inte finns någon större risk ändå.
Jag har ju även sekundärtärning samt diffusionsöppen tejp i nederkant och på sidorna som är tejpade mot vindduken. Det borde ju minimera vatteninträngningen ytterligare….
Du kan sova lungt med den lösningen😉LillaNorrviken skrev:
Lite så jag tänker också. Är ju både merjobb med att jacka ut. Då ska det även grundas och målas 2grr innan man kan montera blecket….plus ett mindre estetiskt tilltalande resultat.
Men jag vill såklart säkerställa att man inte får fuktskador….för det argumentet går ju såklart först. Men med min paneluppbyggnad kanske det inte finns någon större risk ändå.
Jag har ju även sekundärtärning samt diffusionsöppen tejp i nederkant och på sidorna som är tejpade mot vindduken. Det borde ju minimera vatteninträngningen ytterligare….
Nu är antagligen inte Hus AMA tillämpligt då TS verkar göra det själv men den säger att det ska vara uppvik bakom salning alternativt minst 25mm uppvik mot smyg eller inskärning.Frerider skrev:
I ditt fall så skulle jag absolut inte brytt mig om att jacka in blecket utan bara lagt det tätt emot med en utomhusfog emellan uppviket och salningen.
Tar man in yrkespersoner kan man förvänta sig att det blir utfört så här, men det är ju fritt fram att lösa på eget vis. Absolut viktigaste är att man gör ett uppvik och att det blir med tätt hörn om sen lite mindre mängd vatten letar sig in i klimatskalet är det en mindre avvikelse.
Man gillar ju heller aldrig tanken att öppna upp ”sår” i panelplank. Som sen ska målas och underhållas.
Detta nämns inte så ofta anser jag, vilket blir en nackdel för ”injacknings-metoden”.
Enklare att underhålla en hel planka tänker jag mig….
Detta nämns inte så ofta anser jag, vilket blir en nackdel för ”injacknings-metoden”.
Enklare att underhålla en hel planka tänker jag mig….
Klicka här för att svara