Jag står i begrepp att byta bank eftersom jag fått bättre ränta på annat håll. Vid flytt av lån ska lånet ha samma villkor i nya banken som i den gamla. Den gamla banken ska ge mig ett "Amorteringsgrundande värde" som jag ska visa för nya banken. Vad är detta för värde? När jag tecknade lånet hade vi nyss köpt huset, dvs värdet var vad vi gav för det, amorteringestakten bestämdes av detta. Nu har värdet stigit, men amorteringen ligger kvar på samma nivå (rak amortering 50 år beräknat på ursprungligt lån). Vad är det min gamla bank ska ge mig? Husets nuvarande värde eller vad vi gav för huset? Nuvarande värde känns lite mysko, alltså att en banktjänsteman i bank 1 ska värdera mitt hus som ska vara säkerhet för lån i bank 2? Eller ska en mäklare göra en värdering? Man ska ju leva med värdet i 5 år så det lär väl finnas nåt slags krav på hur den ska göras?

Det sk. amorteringsgrundande värdet är det som kommer gälla på din bostad de kommande fem åren.

Det är det värdet som du sedan får amortering av om inte någon väldigt stor ombyggnation.
Nytt badrum eller kök räknas inte. Utbyggnad kan räknas.

T
Det amorteringsgrundande värdet är väl för att avgöra om du ska amortera minst 2 eller 1 % av lånet årligen?

Tidigare bestämdes väl amorteringstakten av lånets löptid så att man betalade lånet/löptid/12 varje månad och sen ränta på det?

Det jag antar tillkommit med nuvarande regler är att du minst ska amortera 2% årligen tills lånet motsvarar 75% av husets värde och sedan minst 1% årligen tills du kommit ner i 50% av husets värde.

Som du märker så är jag något osäker på exakt vad som gäller men detta är min tolkning av det som jag läst och sen en gissning/antagande.

Om ditt hus ökat i värde så kan det betyda att du inte måste amortera lika mycket under lika lång tid, men sen är det väl även banken som ska göra en bedömning om vilken amorteringstakt de vill acceptera.

Om huset är köpt innan amorteringsreglerna började gälla så kommer de inte börja gälla bara för att du byter bank. Värdet behöver nya banken ifall du skulle vilja utöka lånet.

Om du inte har lämnat någon ny värdering till banken sedan du köpte huset så kommer värdet nog vara lika med inköpspriset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.