6 292 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Amatör vill värma 10m3 pool. Hur?
Medlem
· västra götaland
· 63 inlägg
Hej!
Vi är på gång att köpa en enkel pool om ca 10m3 och ställa på baksidan. Hur värmer vi denna enklast och billigast?
5 meter direkt ovanför har vi ett garagetak (suterränghus) med svart plåt. Kan vi nyttja detta på något smart sätt?
budgetpoolen:
http://www.rusta.se/easy-set-pool-10681-l-p75910017.aspx
Alla tips emottages tacksamt!
Vi är på gång att köpa en enkel pool om ca 10m3 och ställa på baksidan. Hur värmer vi denna enklast och billigast?
5 meter direkt ovanför har vi ett garagetak (suterränghus) med svart plåt. Kan vi nyttja detta på något smart sätt?
budgetpoolen:
http://www.rusta.se/easy-set-pool-10681-l-p75910017.aspx
Alla tips emottages tacksamt!
Man skulle kunna köpa en 25 eller 50 meter 32 mm pex slang och dra över plåttaket, sedan en pump som pumpar runt det uppvärmda vattnet vid behov.
Tror iofs slangen kan ligga på backen likaväl så slipper ni ev skador på taket
Edit
Varför inte en 100m slang ( mer effekt ) som ligger i en rulle i solen, lägg en plåtskiva under som hjälper till.
Annars finns det färdiga solpaket att köpa på rusta med
Tror iofs slangen kan ligga på backen likaväl så slipper ni ev skador på taket
Edit
Varför inte en 100m slang ( mer effekt ) som ligger i en rulle i solen, lägg en plåtskiva under som hjälper till.
Annars finns det färdiga solpaket att köpa på rusta med
Redigerat:
Jag hade en 17m3 ovanjordspool som jag hade 225m svart 25mm gummislang på garagetaket i en slinga (svart papptak), körde den kopplad till en billig dränkpump i poolen. Hade tidur på kabeln och körde den en kvart och sedan stod stilla en halvtimme, mätte tempen en gång på en riktigt solig högsommardag och det kom 80gradigt vatten ut.
Även fast man körde varje dag som det var soligt var det svårt att få tempen över 32grader i poolen, det sjönk så pass kraftigt under natten (brukade vara ca 22grader i poolen på morgonen).
Även fast man körde varje dag som det var soligt var det svårt att få tempen över 32grader i poolen, det sjönk så pass kraftigt under natten (brukade vara ca 22grader i poolen på morgonen).
Medlem
· västra götaland
· 63 inlägg
Tack!
Det blev en mindre pool och ett solpaket ifrån rusta. De hade utförsäljning ju!!!
Det blev en mindre pool och ett solpaket ifrån rusta. De hade utförsäljning ju!!!
Klicka här för att svara