Vi har byggt ett Mimer...
Det skiljer ju inte mycket mellan Höner och Mimer...
Skillnaden är ju att i Höner är det är öppen planlösning mellan kök och vardagsrum.
Vi trivs jättebra i vårat hus!
Ångrar inte en sekund att vi byggde vårt Ä-Hus.
Det skiljer ju inte mycket mellan Höner och Mimer...
Skillnaden är ju att i Höner är det är öppen planlösning mellan kök och vardagsrum.
Vi trivs jättebra i vårat hus!
Ångrar inte en sekund att vi byggde vårt Ä-Hus.
Hej!
Vi ska också bygga ett Mimer. En liten fråga: hur brett är vardagsrummet på bottenvåningen? Har ni inrett övervåningen? Hur stort är ert allrum? (Vi ska ha två sovrum i vardera ände och allrum i mitten). Vi har inte ännu varit inne i ett visningshus.
Vi ska också bygga ett Mimer. En liten fråga: hur brett är vardagsrummet på bottenvåningen? Har ni inrett övervåningen? Hur stort är ert allrum? (Vi ska ha två sovrum i vardera ände och allrum i mitten). Vi har inte ännu varit inne i ett visningshus.
Kolla gärna ett visningshus innan ni bestämmer er för två sovrum i vardera ände (om det verkligen var det du menade) för övervåningen på Mimer är inte mer än 53 m2 totalt och det förefaller som om det antalet sovrum, allrum samt ev. badrum på den ytan, med det kraftiga snedtak som blir när man inreder övervåningen, kommer att bli väldigt trångt.
Vi har inrett övervåningen på vårt Sleipner med ett sovrum på vardera gavel samt allrum, badrum och klädkammare i mitten. Det är lite svårt att föreställa sig hur mycket av ytan som försvinner bara iom att man isolerar och sätter dit innertaket så kolla helst på ett visningshus med inredd övervåning.
Ett tips är också att kolla på en inredd ö-vån hur ljust du tycker att det är och att ev. planera för ev. takfönster. Vi har satt in 2 takfönster i allrummet(snett mittemot takkupan) samt ett i badrummet och det blev skillnad som "natt och dag" Takfönstren släpper in betydligt mer ljus än vad gavelfönstren gör.
MVH/Christina.
Vi har inrett övervåningen på vårt Sleipner med ett sovrum på vardera gavel samt allrum, badrum och klädkammare i mitten. Det är lite svårt att föreställa sig hur mycket av ytan som försvinner bara iom att man isolerar och sätter dit innertaket så kolla helst på ett visningshus med inredd övervåning.
Ett tips är också att kolla på en inredd ö-vån hur ljust du tycker att det är och att ev. planera för ev. takfönster. Vi har satt in 2 takfönster i allrummet(snett mittemot takkupan) samt ett i badrummet och det blev skillnad som "natt och dag" Takfönstren släpper in betydligt mer ljus än vad gavelfönstren gör.
MVH/Christina.
Vardagsrummet är 3,5 m brett och 6 m långt (totala kvm är 21,1).
Vi har inte inrett övervåningen än men tanken är ha 2 sovrum till vänster och 1 större sovrum i andra gaveländan. På mitten blir ett litet allrum och toa m. dusch. Takkupan sitter i det blivande allrummet.
Jag har varit inne i ett Lodur där dem inrett övervåningen med just den planlösningen vi har tänkt.
De små sovrummen var dock lite mindre än de vi tänkt att göra (våra blir ca 11 kvm/rum).
Det kändes inte alls trångt eller mörkt...
Tanken med 3 sovrum på övervåningen är att vi tänkt öppna upp mellan vardagsrummet och stora sovrummet på bv. För att få ett större vardagsrum... Lilla sovrummet blir då ett arbetsrum eftersom alla kommer att sova "däruppe"...
Kanske blir det ett takfönster i badrummet... Men det återstår att se när vi kommer så långt...
Vi har inte inrett övervåningen än men tanken är ha 2 sovrum till vänster och 1 större sovrum i andra gaveländan. På mitten blir ett litet allrum och toa m. dusch. Takkupan sitter i det blivande allrummet.
Jag har varit inne i ett Lodur där dem inrett övervåningen med just den planlösningen vi har tänkt.
De små sovrummen var dock lite mindre än de vi tänkt att göra (våra blir ca 11 kvm/rum).
Det kändes inte alls trångt eller mörkt...
Tanken med 3 sovrum på övervåningen är att vi tänkt öppna upp mellan vardagsrummet och stora sovrummet på bv. För att få ett större vardagsrum... Lilla sovrummet blir då ett arbetsrum eftersom alla kommer att sova "däruppe"...
Kanske blir det ett takfönster i badrummet... Men det återstår att se när vi kommer så långt...
Roger:
Vi fick höra samma sak....
Men det hindrar ju inte att sätta dit ett eller flera senare...
Vi fick höra samma sak....
Men det hindrar ju inte att sätta dit ett eller flera senare...
Roger!
Vi fick inte heller våra takfönster insatta av Ä-hus utan har gjort det vid inredningen av övervåningen. Vi valde Velux och anlitade sen en fönsterinstallationsfirma för själva jobbet OCH jag var också jätterädd för det där med läckage som var så vanligt för ett antal år sedan!
Vi valde installatörer med omsorg (hoppas jag iaf. inget läckage än iaf.) och jag var säkert en enda lång pina för dessa stackars fönstermontörer för jag var där och kikade hela tiden och frågade om dom verkligen gjorde det på säkert sätt, men dom hade änglars tålamod och tog tom hit representant från Velux för att kontrollera att montaget gjordes "efter konstens alla regler", så vi får ju innerligt hoppas att det kommer att fungera bra.
MEN faktum kvarstår att resultatet överstiger alla mina förväntningar, skillnad som "natt och dag"
Den enda ändring jag skulle göra om jag skulle kunna det är att sätta ytterligare två i allrummet samt ta lite högre fönster.
Priset måste jag erkänna att jag inte kommer ihåg exakt, det enda jag minns är att det faktiskt var billigare än jag trodde.
Försöker bifoga länk till Velux, där kan du beställa broschyr och prislista, jag har tyvärr slängt min i samband med flytten.
MVH/Christina.
http://www.velux.se/
PS: Mandis, ska verkligen Ä-hus ??? sätta in takfönstren, eller är det säljaren som ombesörjer det via eget bolag/montörerna??
Ett tips är att kolla noga vem som eg. står bakom installationen i händelse av problem dvs. att Ni har någon som står för garantin på "jobbet" /DS.
Vi fick inte heller våra takfönster insatta av Ä-hus utan har gjort det vid inredningen av övervåningen. Vi valde Velux och anlitade sen en fönsterinstallationsfirma för själva jobbet OCH jag var också jätterädd för det där med läckage som var så vanligt för ett antal år sedan!
Vi valde installatörer med omsorg (hoppas jag iaf. inget läckage än iaf.) och jag var säkert en enda lång pina för dessa stackars fönstermontörer för jag var där och kikade hela tiden och frågade om dom verkligen gjorde det på säkert sätt, men dom hade änglars tålamod och tog tom hit representant från Velux för att kontrollera att montaget gjordes "efter konstens alla regler", så vi får ju innerligt hoppas att det kommer att fungera bra.
MEN faktum kvarstår att resultatet överstiger alla mina förväntningar, skillnad som "natt och dag"
Den enda ändring jag skulle göra om jag skulle kunna det är att sätta ytterligare två i allrummet samt ta lite högre fönster.
Priset måste jag erkänna att jag inte kommer ihåg exakt, det enda jag minns är att det faktiskt var billigare än jag trodde.
Försöker bifoga länk till Velux, där kan du beställa broschyr och prislista, jag har tyvärr slängt min i samband med flytten.
MVH/Christina.
http://www.velux.se/
PS: Mandis, ska verkligen Ä-hus ??? sätta in takfönstren, eller är det säljaren som ombesörjer det via eget bolag/montörerna??
Ett tips är att kolla noga vem som eg. står bakom installationen i händelse av problem dvs. att Ni har någon som står för garantin på "jobbet" /DS.
Med risk för att verka "dumtjurig" så skulle jag nog råda dig att noga kontrollera det där med "nog en byggfirma via Ä-hus" för jag tror aldrig att Ä-hus står för några garantier på ett takfönster, så det är viktigt att kolla VEM som eg. står för firman och vilka garantier ni får på utfört arbete.Mandis skrev:
Produktgarantin står ju fönstertillverkaren för MEN jag tror att boven i ev. läckagedrama oftast är installationen.
MVH/Christina.
PS: Det är definitivt från början man bör bestämma sig för ev. takfönster, dvs. innan man har isolering och annat på plats, tusen ggr lättare då
Men det är inte bara takfönster det kan bli problem med... Även en takkupa kan det blir problem med....
Men om ni själva ska beställa det så har det ju inte gått via Ä-hus.....
Ä-hus har väl bara ritat in fönstret åt er?
Resten är upp till er?
Ä-hus har väl bara ritat in fönstret åt er?
Resten är upp till er?