Hej!

Skall besöka Älvsbyhus imorgon för att kolla upp lite priser och sånt.

Vi är intresserade av 1 1/2-plans och undrar lite om det är någon som har något direkt NEGATIVT att säja om dem? Jag har läst mycket positivt, men jag undrar alltså om det är något som utmärker dem på negativt sätt? Eller om det är något särskilt man skall tänka på att fråga om eller så? De verkar ju billiga, men är det något som tillkommer som man inte räknar med? Eller ingår precis allt? Grund ingår, vad jag förstår, men ingår schakt, t.ex.?

Vad får man med på SX-modellen jämfört med S-modellen? Visst, vattenburen värme, men det skiljer ju 70.000, och det måste ju vara något mer man får för de pengarna? Vad?

Snälla, ge mig lite feedback som jag kan dra nytta av imorgon!

Tack på förhand!!

/Helena

Sök på Älvsbyhus på forumet och du kommer att hitta massor och få svar på dina frågor. ;)

Vi har byggt ett Älvsbyhus modell Lodur med SX-paket.

Det som ingick i SX för Lodur var farstukvist, diskmaskin, tvättmaskin, torkskåp, spröjs, vattenburen värme, hantlangning 5 dagar vid husleverans, stege. Hoppas att jag inte har glömt något.

Jag tror att de saker som ingår i SX även finns som enskilda tillval ifall man bara vill ha något av det. Jag vet dock inget om några priser.

Hej,

Vi ska bygga ett älvsbyhus Höner.
Säljaren valde S modellen och la till alla de tillval som ingick i SX modellen och vi sparade då 5000kr.
Jag har efter att ha läst här i forumet märkt att det skiljer en hel del mellan olika säljare i de olika områdena. Vi bygger i Skåne och vår säljare här är riktigt bra.
Det verkar även som om det ingår lite olika saker beroende på vilken säljare man har. T ex så fick vi spårade luckor i köket, trägolv i alla torrutrymmen, klinker ovanför vask etc utan extra kostnad, ingick i huspriset.
Säljaren ordnar även med det arbetet som krävs innan grunden kommer, schakt etc...

Det negativa jag kan säga är att det inte finns så många möjligheter göra ändringar som man kanske skulle vilja.

// Sanne

Vi bygger Älvsbyhus, och visst, det är ingen exklusiv inredning man får om man väljer standardinredning, men jag tycker nog att man med ganska små medel kan få ett riktigt snyggt hus.
Vi har valt standardköket med vita släta luckor, men byter ut handtagen sätter ett snyggt kakel och klinkers. Vi valde visserligen också till inbyggnadsugn och häll, för vi tycker att det gör så mycket för helhetsintrycket, men i övrigt har vi inte valt till så himla mycket. Vi väljer att lägga trägolv i större delen av huset, men har man lite kontakter så behöver det inte kosta en förmögenhet.
Vi kaklar inte badrummen nu från början, utan valde bland dom inte allt för roliga våtrumstapeterna. Men, men, man kan ju faktiskt välja det mest neutrala, och istället piffa upp badrummen på andra sätt, med fina badrumsmöbler, och snygga mattor, handdukar och duschdraperier. Det är ju trots allt nytt och fräscht.
Vår slutsumma kommer att hamna på 1.550.000:-

Lustigt,i Finland verkar bastu vara standard.
Fast dom är ju helt bastugalna.

Vi valde att ha ett vidbyggt garagde istället för fristående. Då ingick det en brandklassad dörr.
Något som jag tycker är väldigt bra!
Tyvärr ingick inte lås och vi valde att inte ta deras låspaket. Istället åkte vi med nyckel till en låssmed och dem gjorde ett lås efter nyckel. Det blev mycket billigare...

En fördel som Älvsbyhus har är att det ingår TRAPPA, FÖNSTER och GOLV på övervåningen. Något som vi upptäckte att man fick välja till hos andra företag.

Jag tycker att det är helt Okej med torpargrund. Vi ville egentligen ha källare men tyvärr fick man inte bygga källare här så vi valde att ha torpargrund (som är det närmaste man kan komma en källare).
En fördel med torpargrunden är att trots att vi lagt dit klinkers i köket (utan golvvärme) så är det ett av de varmaste golven här i huset!

Nej, Älvsbyhus har inte lägenhetsstandard. Utan de som väljer Älvsbyhus vill ha mycket hus för pengarna och tycker då att en lägre standard är helt okej.
Man kan ju ändra själv...

Hej!
Jag kan inte påstå att det skulle vara "mycket" billigare med torpargrund, efter som i älvsbyhus prislista så ingår endast matrialsattsen till grunden. Vi får betala 250 000:- för att få markarbetet gjort..... och vi har en helt plan tomt utan sprängning och pålning...dyrt tycker jag, men enligt Älvsbyhus säljare så är det priset man får räkna med. När vi hade andra husförsäljare, som bygger med platta, vid tomten så uppskattade dom kostnaden till ca: 180 000:- till 210 000:- för att få en platta med inguten golvvärme färdigstäld.

Ostni!

Är du säker på att du inte blir lite lurad vad gäller markarbetet? Vad ingår i det, har du fått allt specificerat? Min säljare sa att man på Älvsbyhus brukar räkna 130000 för markarbete och det brukar räcka gott och väl, även till planschakt för del av tomt samt grusad biluppställningsplats och väg till entren. Och det stämmer säkert eftersom man generellt brukar räkna 160 -175000 för torpargrund och markberedning. Hos Ä-hus är grunden med montering och urgrävning exkl. återfyllning och massor ingående i huspriset.

Att få ett lån med bra villkor och ett billigt boende från början ger stora möjligheter att renovera när man bott in sig! Brukar det inte vara så att de flesta blir sugna på att fixa och dona TROTS att de från början köpte EXAKT det de ville ha? ;) Då är det ju inte dumt att ha en ekonomi som kanske tillåter detta -för att man har låga lånekostnader! Att byta ut köksluckorna, köpa en granitskiva eller byta ut listerna mot allmogelister behöver ju inte bli så himla kostsamt. Men det är klart att var man ute efter "värsta lyxen" kanske man borde valt något annat husmärke från början? Jag vill poängtera att "Älvsbyhusstandard" inte är dålig standard alls! Däremot är den kanske inte det mest estetiska -DET är dock inte så kostsamt att ändra på! Men i många andra hus tar man också REJÄLT betalt för alla dessa estetiska värden som lister, handtag, kommoder, handledare mm. Ett par 100000 extra så där...

Ojsan, nu bidde det fel! Den andra delen av texten ovan är ju inte enbart riktad till Ostni utan snarast till helenae samt alla andra...

Fridolf,

1 550 000 kr, detta inkluderar väl tomt, markarbete, garage mm eller?

Jag har varit inne på visning av ett 1½ plans Älvsbyhus. De hade ficxat ordning det jättefint. De hade kaklat och lagt klinker i badrummet med bubbelbad och köket var helt ok med snyggt kakel och fläktkåpa. Jag tror det beror på hur mycket själv man vill ordna, för man kan nog inte (vad jag hört) välja till helkaklade badrum osv.
mvh Willan

Japp, det inkluderar allt.
Alltså även alla våra tillval samt trägolv, kakel, klinkers osv.

Hej!

Vi ska också bygga ett Höner Älvsbyhus i Skåne. Jag undrar om någon som har ett Höner med tillvalet av 2 sovrum nere skulle vilja dela med sig hur de gillar huset osv. Har ni några bilder så skicka de gärna till mig!! :D

Ni som har haft med Helsingborgskontoret att göra, hur gillar ni försäljarna? Har allt funkat bra? ???

Tacksam för svar.

Lotta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.