Ännu bättre är det naturligvis om man tar del av HELA forumet för att skapa sig en bild av hur det är att bygga med Ä-hus.


/ Magnus
 
Redigerat:
Av de första 19 inläggen rör det sig om 6 hus, där Älvsbyhus inte tillmötesgått kunden.

Det tycker även jag är helt fördjävligt och så ska det inte gå till. Har det uppkommit fel ska de naturligtvis åtgärdas, omgående och utan fördröjning eller extrakostnad för kunden. Men ditt försök till redovisning ovan var inte riktigt sann...

De andra trådarna har fått sina problem lösta eller handlar om helt andra saker. De två första tex handlar om KallaFaktas senaste program. Där den andra är en fråga gällande brädfodringen.

Ja, jag kan faktiskt säga att jag har jättebra koll på det där nämnda forumet.
 
Redigerat:
Suhagg skrev:
Om det är stor skillnad på pris får du precis samma sak hos båda?
Jag själv har jämnfört en del mellan hustillverkare inför mitt eget bygge. Man får jättefina priser ibland men ju mer du nystar i det hela så har i alla fall jag upptäckt att du kanske inte får samma sak. Eller ännu värre du vet inte riktigt vad du får.
Priserna på Smål... och Älvsby... ser jämförbara ut, men när man räknar klart så är det mer med i pengarna hos de som har lägst listpris.
 
Jag har läst både positiv och negativ delen sam generellt och lite annat, och inte får det mig att ändra någon som helst uppfattning, utan får snarare uppfattningen att kalla fakta bara har berört toppen av isberget.

Intressant är ju det där någon har lovat någon annan att man inte reser husen i regn. Alltså var filmen som paret på Orust filmade en fabrikation, för i den regnade det ju. Tja, vad ska man säga....

Trådarna om besiktningar och hur lång tid det tar innan det bli fixat om det alls blir fixat är 9 olika skribenter på de 10 första trådarna...säkert ett och samma bygge det heller....

När ska du ta bort skygglapparna och inse sanningen Magnus, ja många hus av ÄH blir bra hus, men när det blir problem som kostar lite för mycket för ÄH att åtgärda så skiter ÄH i kunden helt och hållet.
 
Mikael_L skrev:
Var ifrån får du att 45 - 55st älvsbyhus per år har problem?
Är det någon som vet ifall Kalla fakta har hittat de enda missnöjda köparna, eller om det fanns hundratals missnöjda köpare att välja och vraka av?

För min del tror jag (OBS tror) att det finns fler problemhus från Älvsbyhus än de tre som Kalla fakta hittat (en del husägare vet kanske inte ens om att dom har fel på sitt hus), men jag tror inte heller att det är så många som 3%.

Men i vilket fall så verkar fel till mindre kostnad än 5% av entreprenadsumman anses vara ett bra resultat inom byggbranchen, i alla fall efter vad forskning inom Chalmers gjort. Jag försökte googla fram någon rapport, men lyckades inte. Ska försöka lite mer sen.


http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=5160859

"Enligt en undersökning av Aarne Jussila, verkställande direktör vid RTS, är Älvsbyhus bland de tre bästa husföretagen när det gäller hur nöjda kunderna är. 75 procent av kunderna är mycket nöjda med sina Älvsbyhus. 22 procent är nöjda.
? Genomsnittet för husföretagen är att 62 procent av kunderna är mycket nöjda. Så där ligger vi 13 procentenheter högre än genomsnittet, enligt RTS som är ett oberoende och väldigt välrenommerat företag i branschen, säger Donald Johansson."

75+22=97% ganska ok. För mig betyder det att resten ca 3% är mindre nöjda eller rent av missnöjda.
 
jhenrikj skrev:
Jag har läst både positiv och negativ delen sam generellt och lite annat, och inte får det mig att ändra någon som helst uppfattning, utan får snarare uppfattningen att kalla fakta bara har berört toppen av isberget.

Intressant är ju det där någon har lovat någon annan att man inte reser husen i regn. Alltså var filmen som paret på Orust filmade en fabrikation, för i den regnade det ju. Tja, vad ska man säga....

Trådarna om besiktningar och hur lång tid det tar innan det bli fixat om det alls blir fixat är 9 olika skribenter på de 10 första trådarna...säkert ett och samma bygge det heller....

När ska du ta bort skygglapparna och inse sanningen Magnus, ja många hus av ÄH blir bra hus, men när det blir problem som kostar lite för mycket för ÄH att åtgärda så skiter ÄH i kunden helt och hållet.
Nej det är en annan sak. Men än en gång återger du inte hela sanningen utan lyfter ut lösryckta "siffror", drar egna slutsatser och gasar i nedförsbacke.

Av frågorna gällande besiktningar (de 10 första trådarna du hänvisar till ovan) är det bara "Taggen" och "Stoff" som man kan utläsa haft problem. Övriga är frågor KRING besiktningen eller hur man eventuellt ska förhålla sig om någonting går snett...
 
Nej jag tycker inte det är speciellt viktigt att försvara Ä-hus. Jag tycker det är fördjävligt hur de bemöter vissa kunder. Tyvärr har de en företagsmentalitet nedärvd från 40 talet som uppenbarligen är helt uppåt väggarna. Det är länge sedan jag rekommenderade Ä-hus till en annan husspekulant.

Jag tycker dock inte att det är riktigt att många smutskastar oss Älvsbyhusköpare och mer eller mindre direkt framställer oss som okunniga idioter på forumet. Den produkt som vår familj bor i motsvarar gott och väl våra förväntningar men så hade vi väldigt få problem under byggprocessen också och fick god hjälp av ett bra bygglag. Troligtvis hade vi väl kanske "tur" då men huset, som det blev uppfört och står idag är ingen sämre produkt än andra tillverkare i samma segment.

Jag vill bara sakligt försöka bemöta rykten (liknande konstruktionen att de skulle ha egna dimensioner, sämre fönster osv) som är direkt felaktiga samt illvilliga spekulationer som (ofta) saknar grund...

Ähus har ett jäkla sätt och all påtryckning är bra, för då kommer de kunna ändra på sig (vilket är min önskan). De kommer aldrig gå i konkurs, möjligtvis sälja mindre men de är för stora för att försvinna från marknaden.
 
Redigerat:
Mikael_L
kamilenski skrev:
[länk]

"Enligt en undersökning av Aarne Jussila, verkställande direktör vid RTS, är Älvsbyhus bland de tre bästa husföretagen när det gäller hur nöjda kunderna är. 75 procent av kunderna är mycket nöjda med sina Älvsbyhus. 22 procent är nöjda.
? Genomsnittet för husföretagen är att 62 procent av kunderna är mycket nöjda. Så där ligger vi 13 procentenheter högre än genomsnittet, enligt RTS som är ett oberoende och väldigt välrenommerat företag i branschen, säger Donald Johansson."

75+22=97% ganska ok. För mig betyder det att resten ca 3% är mindre nöjda eller rent av missnöjda.
OK.
Men 3% som är mindre nöjda och missnöjda kanske betyder att någon är missnöjd med en leveransförsening, någon annan kanske över att tillvalen var för dyra någon tredje att dom tyckte skåpluckorna verkade lite rappliga. Dvs det är kanske långt ifrån byggfel i många av fallen.

Men vi vet däremot att det finns några som är riktigt riktigt missnöjda över usel montering, byggfel, leveransskador och rena byggfel. Så den siffran är definitivt inte noll iaf.
Men den är knappast noll heller för några andra husfabriker som skickar ut 3-4 hus om dagen, året runt.
 
kamilenski skrev:
[länk]

"Enligt en undersökning av Aarne Jussila, verkställande direktör vid RTS, är Älvsbyhus bland de tre bästa husföretagen när det gäller hur nöjda kunderna är. 75 procent av kunderna är mycket nöjda med sina Älvsbyhus. 22 procent är nöjda.
? Genomsnittet för husföretagen är att 62 procent av kunderna är mycket nöjda. Så där ligger vi 13 procentenheter högre än genomsnittet, enligt RTS som är ett oberoende och väldigt välrenommerat företag i branschen, säger Donald Johansson."

75+22=97% ganska ok. För mig betyder det att resten ca 3% är mindre nöjda eller rent av missnöjda.
Jag undrar när den här undersökningen är gjord, var är den gjord, hur många kunder är tillfrågade? Hur ställdes frågorna, vilka var alternativen? Det kanske du kan svara på eftersom du citerar...Det här med statistik är inte alltid så enkelt och entydigt som det verkar vid första anblick.
 
magnuse74 skrev:
Nej jag tycker inte det är speciellt viktigt att försvara Ä-hus. Jag tycker det är fördjävligt hur de bemöter vissa kunder. Tyvärr har de en företagsmentalitet nedärvd från 40 talet som uppenbarligen är helt uppåt väggarna. Det är länge sedan jag rekommenderade Ä-hus till en annan husspekulant.

Jag tycker dock inte att det är riktigt att många smutskastar oss Älvsbyhusköpare och mer eller mindre direkt framställer oss som okunniga idioter på forumet. Den produkt som vår familj bor i motsvarar gott och väl våra förväntningar men så hade vi väldigt få problem under byggprocessen också och fick god hjälp av ett bra bygglag. Troligtvis hade vi väl kanske "tur" då men huset, som det blev uppfört och står idag är ingen sämre produkt än andra tillverkare i samma segment.

Jag vill bara sakligt försöka bemöta rykten (liknande konstruktionen att de skulle ha egna dimensioner, sämre fönster osv) som är direkt felaktiga samt illvilliga spekulationer som (ofta) saknar grund...

Ähus har ett jäkla sätt och all påtryckning är bra, för då kommer de kunna ändra på sig (vilket är min önskan). De kommer aldrig gå i konkurs, möjligtvis sälja mindre men de är för stora för att försvinna från marknaden.
Jag för min del tycker inte att ÄH-köpare är okunniga på något sätt. De som är okunniga är de hantverkare och byggledare som tydligen inte är kompetenta nog att bygga ett hus. Då borde de ägna sig åt något annat. Dessutom har företaget en VD som inte verkar vara speciellt intresserad av kundens bästa...
 
Mikael_L
Zappaholic skrev:
Jag undrar när den här undersökningen är gjord, var är den gjord, hur många kunder är tillfrågade? Hur ställdes frågorna, vilka var alternativen? Det kanske du kan svara på eftersom du citerar...Det här med statistik är inte alltid så enkelt och entydigt som det verkar vid första anblick.
Jag får intrycket att det var flera husföretag som undersöktes samtidigt. Man får väl i alla fall tro att samma frågor ställdes oavsett företag. Då bör felaktiga frågeställningar inte sådär jättetydligt ändra rankingen mellan de olika företagen. Däremot kan ju resultatet i absoluta siffror bli helt annat.

Frågar man:
"Finns det ingenting ni var missnöjd med"
eller
"Var ni nöjd med huset som levererades"

Så blir antagligen procentsiffran för nöjdhet väldigt olika, men alla leverantörer får ungefär samma utfall.

Däremot kan jag nog tänka mig att en inbördes ranking skulle ändras ganska radikalt från veckan innan Kalla fakta och några veckor efter.
Vilket visar att objektivitet inte är människans starka sida ... :)
 
magnuse74

Den allmänna bilden på forumet vad gäller ÄH är kanske att du försvarar företaget med näbbar och klor. Att du sen är saklig och också kritiserar företaget för att de behandlar vissa kunder väldigt illa kanske kommer aningen i skymundan...

Gott att ni är nöjda med ert Älvsbyhus!
 
Zappaholic skrev:
magnuse74

Den allmänna bilden på forumet vad gäller ÄH är kanske att du försvarar företaget med näbbar och klor. Att du sen är saklig och också kritiserar företaget för att de behandlar vissa kunder väldigt illa kanske kommer aningen i skymundan...

Gott att ni är nöjda med ert Älvsbyhus!
Tack!

/ Magnus
 
Mikael_L skrev:
Jag får intrycket att det var flera husföretag som undersöktes samtidigt. Man får väl i alla fall tro att samma frågor ställdes oavsett företag. Då bör felaktiga frågeställningar inte sådär jättetydligt ändra rankingen mellan de olika företagen. Däremot kan ju resultatet i absoluta siffror bli helt annat.

Frågar man:
"Finns det ingenting ni var missnöjd med"
eller
"Var ni nöjd med huset som levererades"

Så blir antagligen procentsiffran för nöjdhet väldigt olika, men alla leverantörer får ungefär samma utfall.

Däremot kan jag nog tänka mig att en inbördes ranking skulle ändras ganska radikalt från veckan innan Kalla fakta och några veckor efter.
Vilket visar att objektivitet inte är människans starka sida ... :)
Problemet är ju att denna undersökning inte säger så mycket eftersom vi inte vet någonting om den. Och därmed är det ett bekymmer att dra några som helst slutsatser ur den. Statistik är sällan objektiv...
 
jhenrikj skrev:
Tja...än så länge har det ju inte kommit fram så mycket nytt. Men det är fortfarande skrattretande att VD kan sitta och försvara att en kund tvingas bygga om taket själv för att det läcker in, och att ÄH varken innan eller efter ombyggnationen ska ta något ansvar.

Inte fullt lika skrattretande är det att de tänker sälja mögelhuset på Orust till "Någon som inte är överkänslig".

Att de som tidigare deltagit i Kalla fakta nu helt plötsligt vägrar prata med programmet luktar verkligen illa, men det går ju inte att bevisa något.
Håller med fullständigt på samtliga av dina 3 punkter... Skandal av Ä-hus!

/Mrtuc
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.