Byggherre skrev:
Upp till bevis puderludret, vad är det magnuse74 döljer? Är han delägare eller har något annat ekonomiskt intresse? :)
Precis! Jag kan inte komma på någonting som jag inte sagt öppet innan. Jag har inga kompisar som arbetar på fabriken (längre då den enda som arbetat där fick sparken för en par år sedan), jag har inga vänner med ekonomiska intressen i företaget. Mina föräldrar är båda kommunalanställda och jag har en bror i Stockholm. Jag (eller någon in min familj) har aldrig arbetat på Älvsbyhus (inte ens sommarjobb). Personligen arbetar jag som lärare i Umeå och min fru är förskollärare. Jag har varit bosatt i Umeå sedan 1998 och byggde ett Älvsbyhus 2008. Valet föll på Älvsbyhus pga mycket speciella byggregler i vår by vilket gjorde att småhusfabrikanter i samma segment inte hade en produkt vi kunde få bygglov för (nu finns det men då gjorde det inte det).

Jag HAR ingen annan personlig koppling till Älvsbyhus förrutom att de byggs på min uppväxtort. . Om du däremot påstår annat tycker jag du ska skicka det till Marlene eller annan administratör som sedan får bedömma sanningshalten och stänga av mig om jag inte anses som ärlig nog att skriva på det här forumet, eller stänga av dig för ryktesspridning och förtal...

/ Magnus

Ps. Under min uppväxt bodde vi ca 5 år i ett nybyggt Älvsbyhus (kedjehus) men flyttade sedemera till ett större mer centralt beläget hus av annat fabrikat Ds
 
Redigerat:
jhenrikj skrev:
Eller så har vederbörande helt enkelt givit upp. Har man stridit mot ÄH i många år och sen så småningom får ett erbjudande fullt med ultimatum för att få det man egentligen helt ograverat skulle ha rätt till så är det nog lätt hänt att man accepterar budet. Säger inte att det är så det gått till, men det är lätt att misstankarna går åt det hållet.
Självklart är det det du säger i varje post.

Du spekulerar i ogrundade uttalanden och sen försöker du ursäkta dig med annat?
 
jhenrikj skrev:
Tja...än så länge har det ju inte kommit fram så mycket nytt. Men det är fortfarande skrattretande att VD kan sitta och försvara att en kund tvingas bygga om taket själv för att det läcker in, och att ÄH varken innan eller efter ombyggnationen ska ta något ansvar.

Inte fullt lika skrattretande är det att de tänker sälja mögelhuset på Orust till "Någon som inte är överkänslig".

Att de som tidigare deltagit i Kalla fakta nu helt plötsligt vägrar prata med programmet luktar verkligen illa, men det går ju inte att bevisa något.
Kan det vara så att dom gjort Kalla Fakta har vinklat historien så mycket att dom som varit med i det känner att dom blivit använda för skandal journalistik? Kan det vara så att dom ärenden som hamnat i ARN har återupptagits och motbevisats?
Kan det vara så att dom fått ersättning, skador åtgärdats och att dom inte har intresse att vara med i sveriges sämsta och subjektiva samhälls program?

Du borde nog öva dig på att tänka kritiskt.
 
Kreevera skrev:
Kan det vara så att dom gjort Kalla Fakta har vinklat historien så mycket att dom som varit med i det känner att dom blivit använda för skandal journalistik? Kan det vara så att dom ärenden som hamnat i ARN har återupptagits och motbevisats?
Kan det vara så att dom fått ersättning, skador åtgärdats och att dom inte har intresse att vara med i sveriges sämsta och subjektiva samhälls program?

Du borde nog öva dig på att tänka kritiskt.
Kan det vara så att det inte är så som du skriver ovan? Kan det vara så att ÄH har ställt ultimatum för att utföra vissa reparationer? Om du har några bevis för att det du skriver är det som har hänt så visa mig dem så har jag inga problem att tro dig.

När man pratar om ett företag som anser sig ha rätt att bryta mot länders byggnormer för att de passar dem bättre, eller som själva anser sig ha rätt att besluta om ARN har rätt eller fel (de ersätter ju inte om de anser att ARN har fel), så ser jag ingen som helst anledning att inte tro att de håller med någon ljusskygg verksamhet även här, men jag blir gärna överbevisad om att jag har fel. Jag har inget självändamål i att svartmåla ÄH, men det som framkommer i media och det som deras egen VD säger är i mina ögon ren katastrof. Det må vara vinklat, men det är knappast påhittat.
 
jhenrikj skrev:
Kan det vara så att det inte är så som du skriver ovan? Kan det vara så att ÄH har ställt ultimatum för att utföra vissa reparationer? Om du har några bevis för att det du skriver är det som har hänt så visa mig dem så har jag inga problem att tro dig.
Problemet med resonemanget är att husägaren inte sitter i knät på ÄH, vill de inte åtgärda felet så får man anlita någon annan som utför det och kräva ersättning från ÄH - via tingsrätten om det så krävs.

Visst är det ett problem att vi i Sverige är för obenägna att processa men det känns långsökt att påstå att på grund av detta så ska den som inte vill utge ersättning inte kunna ange villkor för att de ska vilja träffa en förlikning.

Alla måste ju ta ansvar för vad de själva träffar för avtal, finns ingenting som tvingar någon att gå med på ett sekretessavtal om man inte vill, men man måste naturligtvis väga denna kostnad (sekretessavtalet) mot besväret och kostnad för en process.
 
Freco skrev:
Visst är det ett problem att vi i Sverige är för obenägna att processa men det känns långsökt att påstå att på grund av detta så ska den som inte vill utge ersättning inte kunna ange villkor för att de ska vilja träffa en förlikning.
Det är ganska få privatpersoner som ekonomiskt klarar av att driva en tvist i rätten. Juridisk hjälp är inte gratis och byggföretagen har oftast betydligt större resurser att smälla på med. Adderar man sedan att man i fall som dessa redan sitter på stora huslån/byggkreditiv och ett hus av tveksam status så är många nog villiga att skriva på både ett och annat sekretessavtal.
 
Juridisk semantik är inget för mig...för mig handlar detta om helt andra saker. För mig handlar det om enkel humanism...

När man ser människor i TV vara så bedrövligt förtvivlade över hur de blir bemötta av Sveriges största hustillverkare så räcker det för mig för att tänka till ordentligt över att någonsin anlita ÄH. De är uppgivna och tydligen körda mer eller mindre i botten rent ekonomiskt. Och hur företagets VD klarar av att vara så urbotat osympatisk är en gåta av sällan skådad kaliber...världsmästare i arrogans är vad han är.

Så jag struntar i paragrafer hit och paragrafer dit, processer och juridik och går på känsla i stället. Det känns bra för mig!

Just nu smakar det bajs i munnen när jag uttalar ordet Älvsbyhus!
 
Nu räcker det med antaganden om vissa personers mentala status!
Liknande inlägg kommer att raderas omedelbart
 
den där otrevliga VD för Älvsbyhus,har nog sålt sitt sista hus i sverige
vem skulle vilja köpa av dem..
 
tjena skrev:
den där otrevliga VD för Älvsbyhus,har nog sålt sitt sista hus i sverige
vem skulle vilja köpa av dem..
Han har uttalat sig många gånger förut och det har inte lett till något speciellt. All reklam är bra reklam.

Personligen tycker jag fallen i Danmark och Finland är intressanta och verkligen visar på företagets "moral". Hur mycket är en enskild kund värd om man själv anser sig stå över olika länders gällande lagar och normer? Inte mycket har det visat sig...
 
tjena skrev:
den där otrevliga VD för Älvsbyhus,har nog sålt sitt sista hus i sverige
vem skulle vilja köpa av dem..
Personligen vet jag 2 par som ska bygga.Ett som skrev på nyligen och ett annat som ska skriva avtal inom nån månad.
Orsaken till detta är BARA priset. Dem drömmer om att nytt hus och bara Ä-hus uppfyller kraven.
Banken ger inte mer lån till nåt dyrare. Paren har för lågt inkomst.
 
Ad acta
kamilenski skrev:
Personligen vet jag 2 par som ska bygga.Ett som skrev på nyligen och ett annat som ska skriva avtal inom nån månad.
Orsaken till detta är BARA priset. Dem drömmer om att nytt hus och bara Ä-hus uppfyller kraven.
Banken ger inte mer lån till nåt dyrare. Paren har för lågt inkomst.
Ska man köpa älvsbyhus ska man göra det nu tror jag, när kamerateam och andra hökar svävar omkring :).
Om fem år är dom säkert tillbaka i sitt gamla spår igen.
 
eran skrev:
Det är ganska få privatpersoner som ekonomiskt klarar av att driva en tvist i rätten. Juridisk hjälp är inte gratis och byggföretagen har oftast betydligt större resurser att smälla på med...
Jag håller helt med. Husföretag kan sköta dessa processer på arbetstid och de kan hyra in juridiska experter för att hjälpa dem. Kostnaden för detta kan de dessutom sedan dra av mot skatten. Vi vanliga "Svenssons" måste sköta processen mellan nio-till-femjobbet och skrikiga ungar. Dessutom måste vi betala med redan skattade pengar. Det är en väldigt ojämn kamp för någon som redan ligger i rejält underläge p.g.a. höga bostadslån m.m.

Inte konstigt då att personer väljer att skriva på tvivelaktiga avtal från Älvsbyhus, man griper helt enkelt efter halmstrå.

För att undvika detta ska man givetvis välja att bygga med ett seriöst husföretag (LB, Eksjö, Myresjö...). Har man inte råd med detta tycker jag inte man ska bygga nytt heller utan vänta tills ekonomin tillåter det, eller ev. leta redan befintliga hus.
 
Redigerat:
Ad acta skrev:
Ska man köpa älvsbyhus ska man göra det nu tror jag, när kamerateam och andra hökar svävar omkring :).
Om fem år är dom säkert tillbaka i sitt gamla spår igen.
Haha. Du skriver Exakt det en pappa/svärfar till det ena paret säger! Han är ganska så övertygat att så fort det hela tystnar, blir det skit igen. Fast det är inte säkert att just deras bygge ska tillhöra den 3% problemskaran.
 
Mikael_L
kamilenski skrev:
.... Fast det är inte säkert att just deras bygge ska tillhöra den 3% problemskaran.
Var ifrån får du att 45 - 55st älvsbyhus per år har problem?
Är det någon som vet ifall Kalla fakta har hittat de enda missnöjda köparna, eller om det fanns hundratals missnöjda köpare att välja och vraka av?

För min del tror jag (OBS tror) att det finns fler problemhus från Älvsbyhus än de tre som Kalla fakta hittat (en del husägare vet kanske inte ens om att dom har fel på sitt hus), men jag tror inte heller att det är så många som 3%.

Men i vilket fall så verkar fel till mindre kostnad än 5% av entreprenadsumman anses vara ett bra resultat inom byggbranchen, i alla fall efter vad forskning inom Chalmers gjort. Jag försökte googla fram någon rapport, men lyckades inte. Ska försöka lite mer sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.