Vi har nyligen gjort en husbesiktning där man upptäckte vattenskada i vårat badrum (FiboTrespo våtrumsskivor).
Besiktningsmannen konstaterade att monteringsfel var anledningen, trotts detta vägrar hustillverkaren Älvsbyhus ta något ansvar för detta utan utan menar att felet är vårat.
Detta helt emot besiktningsmanens professionella bedömning som menar att detta ska täckas av konsumenttjänstlagen.
Badrummet har varit i bruk ca 9 år, är det normalt att dessa skivor inte klarar sig längre än så?
FiboTrespo anger 15års garanti på dessa skivor på deras hemsida.
Är ni fler som haft liknande problem?
Besiktningsmannen konstaterade att monteringsfel var anledningen, trotts detta vägrar hustillverkaren Älvsbyhus ta något ansvar för detta utan utan menar att felet är vårat.
Detta helt emot besiktningsmanens professionella bedömning som menar att detta ska täckas av konsumenttjänstlagen.
Badrummet har varit i bruk ca 9 år, är det normalt att dessa skivor inte klarar sig längre än så?
FiboTrespo anger 15års garanti på dessa skivor på deras hemsida.
Är ni fler som haft liknande problem?
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Vad är det för monteringsfel?
Hur menar Älvsbyhus att det skulle vara ett handhavandefel? Står det något i deras "användarmanual" som kan vara relevant? Vet att för vissa av deras husmodeller står det något om att man kan behöva skotta snö på vinden vid vissa väderlekar. Tänker om de har någon liknande udda regel om hur man får duscha?
Det kan vara lite knepigt med regelefterlevnad när det gäller sådana här fabriksmonterade detaljer. Jag vet att vissa hustillverkare har systematiskt brutit mot regler för ex. våtrumsmattor, och menar att deras fabriksmontering ger en jämnare kvalitet, och att de därmed inte behöver ha lika stora säkerhetsmarginaler. Vissa regler finns ju för att ge marginal mot exempel en halvdålig limning. Hantverksmässig montering ger en mer "individuell" kvalitet. Då krävs mer säkerhetsmarginal.
Ex. Myresjöhus argumenterade i rättsallet om de enstegstätade fasaderna, och vann i Hovrätten med argumentet att metoden användes i samtliga hus de tillverkade under de aktuella åren. Och att "felen" (mögelskadade hus) inte var ett fel utan en förväntad egenskap för ett Myresjöhus, det var inte ett fel eftersom alla hus de tillverkade möglade. De förlorade dock senare i högsta domstolen. För mig ett mysterium varför någon sedan handlar hus av en tillverkare som hävdar att mögelskador är standard för deras produkter.
Liknande argument kanske kan användas om den här monteringen av skivorna.
Hur menar Älvsbyhus att det skulle vara ett handhavandefel? Står det något i deras "användarmanual" som kan vara relevant? Vet att för vissa av deras husmodeller står det något om att man kan behöva skotta snö på vinden vid vissa väderlekar. Tänker om de har någon liknande udda regel om hur man får duscha?
Det kan vara lite knepigt med regelefterlevnad när det gäller sådana här fabriksmonterade detaljer. Jag vet att vissa hustillverkare har systematiskt brutit mot regler för ex. våtrumsmattor, och menar att deras fabriksmontering ger en jämnare kvalitet, och att de därmed inte behöver ha lika stora säkerhetsmarginaler. Vissa regler finns ju för att ge marginal mot exempel en halvdålig limning. Hantverksmässig montering ger en mer "individuell" kvalitet. Då krävs mer säkerhetsmarginal.
Ex. Myresjöhus argumenterade i rättsallet om de enstegstätade fasaderna, och vann i Hovrätten med argumentet att metoden användes i samtliga hus de tillverkade under de aktuella åren. Och att "felen" (mögelskadade hus) inte var ett fel utan en förväntad egenskap för ett Myresjöhus, det var inte ett fel eftersom alla hus de tillverkade möglade. De förlorade dock senare i högsta domstolen. För mig ett mysterium varför någon sedan handlar hus av en tillverkare som hävdar att mögelskador är standard för deras produkter.
Liknande argument kanske kan användas om den här monteringen av skivorna.
Hej Hempularen.
Utdrag ur besiktningsrapporten.
Regressbeskrivning: Felmonterade fibo trespo skivor vid nyproduktion.
Regress mot vem: Älvsby Hus
Efter utförd besiktning så kan vi konstatera att Fibo Trespo
skivorna på två av väggarna har blivit fuktskadade i underkant.
Detta eftersom underkanten på skivorna inte har tätats mot
metalllisten enligt monteringsanvisningen, vilket har inneburit att
vatten har letat sig bakom skivan mellan aluminium profil och
skivmaterialet . Fuktskada finns endast i nederkant på skivor enligt
markering på skiss.
Skada berör inte bakomvarande väggkonstruktion.
.
Äkvsbyhus svar till den kommentaren av besiktningsteknikern är;Fibo skivorna är monterade enligt monteringsanvisning i fabrik under kontrollerade former där även en provtryckning är gjord för att kolla så att alla fogar/skivor är intakta
.
På bilderna som finns i utlåtandet så ser vi att fogen som finns utanför duschutrymmet ser bra ut, men att fogen i nederkant på fiboskivorna i själva duschutrymmet ser bristfällig/försvunnen ut.Som husägare har man ett långtgående eget ansvar gällande skötsel- och underhåll av huset, däri ingår att se över badrummets fogar. Fogmassan är fullt inspekterbar/synlig.
.
Med tiden kan fogmassan påverkas, bli spröd, skadas eller nötas bort och måste därför regelbundet inspekteras. Synlig fogmassa utsätts för påverkan av vatten, tvål, schampo och andra kemiska medel som påverkar dess funktion och livslängd. Som husägare behöver man kontrollera dessa och vidta åtgärder innan skador uppstår. Påverkad och skadad fogmassa kan inte förväntas hålla tätt och ska behandlas omgående.Det som ni vill reklamera till oss handlar inte om produktfel på en av Älvsbyhus levererade produkter, inte heller om ett ”dolt byggfel” som har funnits från början i huset, som nu har visat sig.Det som ni vill reklamera till oss är en fuktskada som kan ha uppstått på grund av att mjukfogen i väggens tätskikts bottenlist inte har underhållits, vilket ligger på husägares eller boendes ansvar.Då det här faller inom ramarna för husägarens eget ansvar för skötsel- och underhåll är detta således inte någon reklamation som Älvsbyhus kan ta på sig, vi lämnar detta utan åtgärd.
Känns som en väldigt känslig konstruktion dessa FiboTrespo skivor.
Utdrag ur besiktningsrapporten.
Regressbeskrivning: Felmonterade fibo trespo skivor vid nyproduktion.
Regress mot vem: Älvsby Hus
Efter utförd besiktning så kan vi konstatera att Fibo Trespo
skivorna på två av väggarna har blivit fuktskadade i underkant.
Detta eftersom underkanten på skivorna inte har tätats mot
metalllisten enligt monteringsanvisningen, vilket har inneburit att
vatten har letat sig bakom skivan mellan aluminium profil och
skivmaterialet . Fuktskada finns endast i nederkant på skivor enligt
markering på skiss.
Skada berör inte bakomvarande väggkonstruktion.
.
Äkvsbyhus svar till den kommentaren av besiktningsteknikern är;Fibo skivorna är monterade enligt monteringsanvisning i fabrik under kontrollerade former där även en provtryckning är gjord för att kolla så att alla fogar/skivor är intakta
.
På bilderna som finns i utlåtandet så ser vi att fogen som finns utanför duschutrymmet ser bra ut, men att fogen i nederkant på fiboskivorna i själva duschutrymmet ser bristfällig/försvunnen ut.Som husägare har man ett långtgående eget ansvar gällande skötsel- och underhåll av huset, däri ingår att se över badrummets fogar. Fogmassan är fullt inspekterbar/synlig.
.
Med tiden kan fogmassan påverkas, bli spröd, skadas eller nötas bort och måste därför regelbundet inspekteras. Synlig fogmassa utsätts för påverkan av vatten, tvål, schampo och andra kemiska medel som påverkar dess funktion och livslängd. Som husägare behöver man kontrollera dessa och vidta åtgärder innan skador uppstår. Påverkad och skadad fogmassa kan inte förväntas hålla tätt och ska behandlas omgående.Det som ni vill reklamera till oss handlar inte om produktfel på en av Älvsbyhus levererade produkter, inte heller om ett ”dolt byggfel” som har funnits från början i huset, som nu har visat sig.Det som ni vill reklamera till oss är en fuktskada som kan ha uppstått på grund av att mjukfogen i väggens tätskikts bottenlist inte har underhållits, vilket ligger på husägares eller boendes ansvar.Då det här faller inom ramarna för husägarens eget ansvar för skötsel- och underhåll är detta således inte någon reklamation som Älvsbyhus kan ta på sig, vi lämnar detta utan åtgärd.
Känns som en väldigt känslig konstruktion dessa FiboTrespo skivor.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Är inte rikigt med. Den tätning som Älvbyhus påstår har funnits i duschutrymmet, och som tydligen finns utanför duschen. Är det den godkända fogning som bes, mannen påstår saknas, eller är felmonterad. Eller är det någon annan form av avslut av skivorna som saknas?
Om älvsbyhus nu påstår att det har försvunnit en silikonfog från underkanten av skivorna, så måste det ju rimligen finnas några rester av den, silikon är ett h--e att få bort. Finns det inga rester alls, så bör man kunna hävda att den aldrig har funnits där. En silikonfog lossnar inte från ett träbaserat underlag med mindre än att den läcker, så att träet fuktskadas, då kan silikonet släppa. Men det är alltså knappast så att silikonet lossnar och sedan fuktskadas träet. Utan träet fuktskadas för att silikonfogen aldrig har funnits eller läcker, och då kan silikonfogen släppa om den överhuvudtaget finns.
Men Fibo är en känslig produkt. I andra system, som tätskikt under kakel, eller plastmatta, så har man ju alltid ett överlapp påp 5 - 10 cm mellan olika delar av tätskiktet. Här har man en silikonfog som ansluter mot kanten av den vattentäta beläggningen av skivan, med fuktkänslig träfiberplatta innanför. Om vi antar att skiktet på skivan är 0,5mm tjockt, så räcker det alltså att silikonfogen har någon liten por eller mista som släpper förbi vatten 0,5 mm så är det kört. När man har foliebaserat system unde kakel, så krävs överlapp på 5 cm, just för att OM det är en mista i limningen, så räknar man med att någonstans på dessa 5 cm borde det vara tätt. Alltså ca 100 ggr större marginal mot materialfel eller monteringsfel. Det enda ställe där man tillåter silikon som tätning är i skruvhål, som dessutom är bannlysta i duschområdet, utom för att fästa blandaren. Och där finns det detaljerade regler om att silikonet skall läggas på i ett borrhål som inte får gå igenom bakomliggande material, man vill att det skall uppstå ett tryck av silikon i borrhålet spm pressar in silikon i alla porer i materialet när ,man drar in skruven i hålet, det skall bli impregnerat med silikon, så att även om vatten tränger in, så når det bara någon enstaka fiber i träet. fibern som skadas är helt omgiven av intryckt silikon.
Att då bara ha en sträng silikon löst applicerad mot en plastkant som är någon bråkdel av en mm bred, det är en annan nivå.
Om älvsbyhus nu påstår att det har försvunnit en silikonfog från underkanten av skivorna, så måste det ju rimligen finnas några rester av den, silikon är ett h--e att få bort. Finns det inga rester alls, så bör man kunna hävda att den aldrig har funnits där. En silikonfog lossnar inte från ett träbaserat underlag med mindre än att den läcker, så att träet fuktskadas, då kan silikonet släppa. Men det är alltså knappast så att silikonet lossnar och sedan fuktskadas träet. Utan träet fuktskadas för att silikonfogen aldrig har funnits eller läcker, och då kan silikonfogen släppa om den överhuvudtaget finns.
Men Fibo är en känslig produkt. I andra system, som tätskikt under kakel, eller plastmatta, så har man ju alltid ett överlapp påp 5 - 10 cm mellan olika delar av tätskiktet. Här har man en silikonfog som ansluter mot kanten av den vattentäta beläggningen av skivan, med fuktkänslig träfiberplatta innanför. Om vi antar att skiktet på skivan är 0,5mm tjockt, så räcker det alltså att silikonfogen har någon liten por eller mista som släpper förbi vatten 0,5 mm så är det kört. När man har foliebaserat system unde kakel, så krävs överlapp på 5 cm, just för att OM det är en mista i limningen, så räknar man med att någonstans på dessa 5 cm borde det vara tätt. Alltså ca 100 ggr större marginal mot materialfel eller monteringsfel. Det enda ställe där man tillåter silikon som tätning är i skruvhål, som dessutom är bannlysta i duschområdet, utom för att fästa blandaren. Och där finns det detaljerade regler om att silikonet skall läggas på i ett borrhål som inte får gå igenom bakomliggande material, man vill att det skall uppstå ett tryck av silikon i borrhålet spm pressar in silikon i alla porer i materialet när ,man drar in skruven i hålet, det skall bli impregnerat med silikon, så att även om vatten tränger in, så når det bara någon enstaka fiber i träet. fibern som skadas är helt omgiven av intryckt silikon.
Att då bara ha en sträng silikon löst applicerad mot en plastkant som är någon bråkdel av en mm bred, det är en annan nivå.
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 577 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 577 inlägg
I vårt förra hus fanns ett badrum med FiboTrespo-skivor, när vi sålde det var badrummet ca 9 år och det upptäcktes en vattenskada vid överlåtelsebesiktningen på precis samma ställe som ni fått (mjukfogen längst ner mellan metallisten och skivan hade torkat och blivit otät, skivorna hade dragit åt sig vatten underifrån).
Lyckades inte få nåt på garantin då Fibo hävdade att det var upp till mig att hålla koll på fogen. Blev ett vanligt försäkringsärende till slut. Kommer aldrig ha ett badrum med dusch byggt med såna skivor igen...
Lyckades inte få nåt på garantin då Fibo hävdade att det var upp till mig att hålla koll på fogen. Blev ett vanligt försäkringsärende till slut. Kommer aldrig ha ett badrum med dusch byggt med såna skivor igen...
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Det borde hålla mer än 9år tycker man. Dock är det svårt att efter den tiden bevisa att felet funnits från början. Jag antar att de med handhavandefel menar att fogen slitits bort. Fog försvinner ju inte bara sådär så det verkar klart vara så att felet funnits från början, men som sagt väldigt svårt att visa det efter 9 år och även då svårt att få dem att ta på sig det.
Går det inte på den vanliga försäkringen?
Går det inte på den vanliga försäkringen?
Hej, tack för alla svar.
Försäkringsbolaget hävdar att detta är ett monteringsfel och ska falla in under konsumenttjänstlagen, därav tycker de att Älvsbyhus ska stå för detta.
Tyvärr hävdar Älvsbyhus att detta är vårat fel och svarar alla våra mail med inövade floskler.
Känslan är att Älvsbyhus aldrig kommer att stå för några garantier utan lägger ansvaret på sina kunder efter 2års besiktningen.
Har inte kunden nämnt/upptäckt felet inför 2års besiktningen så kommer de bestämt hävda att det är självförvållat och inga garantier gäller.
Trots att besiktningsmannen som varit på plats konstaterar att det är ett monteringsfel, tycker Älvsbyhus motsatsen och baserar detta endast på bilder då de själva inte är intresserade av att undersöka skadan på plats.
Har kontaktat Konsumentombudsmannen för att se om vi kan få lite vägledning i ärendet.
Försäkringsbolaget hävdar att detta är ett monteringsfel och ska falla in under konsumenttjänstlagen, därav tycker de att Älvsbyhus ska stå för detta.
Tyvärr hävdar Älvsbyhus att detta är vårat fel och svarar alla våra mail med inövade floskler.
Känslan är att Älvsbyhus aldrig kommer att stå för några garantier utan lägger ansvaret på sina kunder efter 2års besiktningen.
Har inte kunden nämnt/upptäckt felet inför 2års besiktningen så kommer de bestämt hävda att det är självförvållat och inga garantier gäller.
Trots att besiktningsmannen som varit på plats konstaterar att det är ett monteringsfel, tycker Älvsbyhus motsatsen och baserar detta endast på bilder då de själva inte är intresserade av att undersöka skadan på plats.
Har kontaktat Konsumentombudsmannen för att se om vi kan få lite vägledning i ärendet.
Hej
Har liknande erfarenheter av fibo tresbo efter 10 år i ett duschutrymme.
Fibo Norge hävdade först monteringsfel, sedan så var vi överens om att schampo och tvål är kemikalier som reducerar tätmassan.
Men varje år måste man justera tätmassan, står i det finstilta.
Även i för Älvsbyhus.
Är vilseledande garantitid när det måste justeras årligen i 15 års tid.
Och lek då med tanken att man har justerat fogen, men felaktigt?
Mig veterligen så finns inte denna tjänst att köpa av Fibo för att göra garantin vattentät…
Och skulle man erbjuda denna tjänst så skulle man berätta om begränsningarna för produkten.
Men är en okay produkt när man vet dess begränsningar kanske aldrig i rejäla våtutrymmen.
Har liknande erfarenheter av fibo tresbo efter 10 år i ett duschutrymme.
Fibo Norge hävdade först monteringsfel, sedan så var vi överens om att schampo och tvål är kemikalier som reducerar tätmassan.
Men varje år måste man justera tätmassan, står i det finstilta.
Även i för Älvsbyhus.
Är vilseledande garantitid när det måste justeras årligen i 15 års tid.
Och lek då med tanken att man har justerat fogen, men felaktigt?
Mig veterligen så finns inte denna tjänst att köpa av Fibo för att göra garantin vattentät…
Och skulle man erbjuda denna tjänst så skulle man berätta om begränsningarna för produkten.
Men är en okay produkt när man vet dess begränsningar kanske aldrig i rejäla våtutrymmen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Badrum Älvsbyhus 1967. Ångspärr eller broms?? Regelavstånd?
Badrum -
Renovering badrum Älvsbyhus -91
Badrum -
Klarar badrum i Älvsbyhus Sleipner kakel/klinkers?
Badrum -
Badrumsrenovering i Älvsbyhus, inriktad mot funktion, inte flashigt och dyrt. :)
Socialt & Projekt -
Älvsbyhus - taklampa i badrummet???
Hustillverkare

