Sedan en dryg månad tillbaka har avfuktaren i grunden inte fungerat som den ska. Under flera veckors tid gick avfuktaren konstant trots att displayen visade en mycket låg fukthalt (ca 40 %). Jag kontaktade därför Acetec för att kontrollera om felet kunde bero på en felaktig inställning, vilket de bekräftade att det inte var. Jag blev ombedd att återkomma om problemet kvarstod.

Kort därefter steg fukthalten plötsligt till närmare 70 %, utan någon väderförändring eller annan yttre påverkan. Nu när displayen visade att fukthalten var närmare 70 % slutade avfuktaren helt att gå, vilket är helt ologiskt (den borde ju gå mer vid ca 70 % än vid ca 40 %). Jag kontaktade återigen Acetec och jag var ner i grunden och genomförde en felsökning.

När vi testade att bryta strömmen och sedan slå på avfuktaren så blåste det ingen varmluft från det utgående röret (vilket det ska göra i ca 4 minuter). Acetec trodde då att det var PTC-elementen som slutat att fungera. Men när jag senare testade att göra samma sak igen så blåste det varmluft vilket tyder på att det inte är PTC-elementen. Nästa gång jag testade blåste det ingen varmluft. Det verkar vara något som är glappt och Actec kan inte på telefon avgöra vad som är fel utan den måste skickas in på felsökning.

Det är ett Älvsbyhus (modell Linnea 129 kvm), snart 3 år gammalt och vi har ingen garanti kvar. Jag ska dock försöka reklamera avfuktaren med hänvisning till den treåriga reklamationsrätten enligt konsumentköplagen.

Frågan är dock hur jag ska göra om jag inte får igenom reklamationen utan måste bekosta detta själv (kommer kosta runt 5000 kr trodde Acetec). Hur hade ni gjort, skickat in den på reparation eller byta ut den mot en helt ny? Vilken modell i sådana fall?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.