Tack så mycket.

Igår började de gräva på tomten. Har inte varit ute ännu och tittat men man får snart åka dit. Lite nyfiken är man allt.

Vi satsar också på att köra garaget själv. De gjuter plattan men resten av arbetet får man utföra själv. Man skall nog få nytta för alla fina verktyg man köpt vid tidigare tillfällen.

/Henrik

Är det någon som hört nåt om vad och när det sker nånting på kommunens mark i mitten och på sidorna av våra områden? Det växer ju vass och grejjer så det knakar...

Ses där ute!

Vet inget om områdena runt omkring mer än att lekplatserna påbörjas sent i år eller början av nästa år. Det var inte riktigt klart när, enligt person på tomtkön.

Annars får man väl låna en större röjsåg och själv snygga till utanför tomten. Det skall enligt kartan gå diverse gångbanor förbi och till vårt område men det har jag inte frågat när de påbörjas.

För övrigt så blir det husmontering nästa vecka. Skall bli spännande och se hur det blir. Förhoppningsvis håller vädret i sig.

Sedan borde det snart vara dags för huset mittemot oss att komma. Den grunden gjordes ju samtidigt som oss.

/Henrik

Längesen det hände något i denna tråden nu.

I morgon den 17 september är det besiktning för oss. Vi tänkte även flytta in! Ska bli så jäkla skönt! Det känns som jag har hållt på med huset väldigt länge nu. Som ni säkert har sett så är det lite kvar på garaget och så är det vassen på tomten... :p Men den får nog vänta till nästa år...

En sak jag inte riktigt har löst än är telefoni / bredband... Idag har vi ett kombipaket från Telia med bredband / bredbandstelefoni / digital-tv. Jag har kontaktat Telia via email ikväll, får se vad de kan fixa för något... Lite sent påtänkt men ändå...

Hörde av Stefan på Kråketegen 35 att kommunens gubbar hade varit ute och tittat på det som ska bli lekplats i mitten på område A... Och så är det full fart med gångbanor och fotbollsplanen!

Ha det gött, vi ses där ute!

Robert, Eva och nyfödda Linus!
Kråketegen 37

Som privatperson kan du inte gå till Skanova, som har de-facto-monopol på fast lina utan är tvungen att gå till Skanovas ägare Telia för att få fast lina installerad.

Sagt och gjort! Telia kom med en offert på fast nätanslutning (via Skanova) vilken löd på 7000:-
Som "lök på laxen" var man även för att få denna ynnest tvingad att abonnera på Telia Bredband Fiber-LAN i 12 månader.. :-O

Då detta "erbjudande" var som att vara tvungen att prenumerera på gåslever för att få den stora ynnesten att köpa mjölk sade i.a.f jag tack och adjö till Telia.

Är det inte dags att det inrättas ett OPERATÖRSOBEROENDE telefoniaccessverk ... ????

Jag håller på och skaffar offerter från GothNet och Telia...

Vad jag har hört är att GothNet ligger på c:a 9000:- men då har man en operatörsoberoende leverantör. Dessutom kan man få kabel-tv från dom och alltså få en massa kanaler på samtliga uttag. Det vore väldigt skönt att slippa extra boxar osv, åtminstone i sovrum och annat.

Däremot så är Telias digital-tv rätt bra tycker jag. Bra menyer i dekodern och vi provade att hyra film och det funkade också bra...

Det jag är på jakt efter är egentligen:
10+ mb uppkoppling
fler kanaler, t.ex. 3,5,6,8,9, Discovery osv
telefon... Bredbands eller vanlig kvittar, bara den funkar..

Har fått offerter från båda nu:
GothNet: 9700:- och då gör dom jobbet fattar jag det som. Dessutom kan man få kabeltv i alla uttag från dom, 139:- per månad.
Telia: 7000:- men då får man dra kabeln själv fattade jag det som...

Hursomhelst, jag beställde GothNet...

fsn skrev:
Vad är det för regler som gäller på dom kommunala tomterna? Bygglov inom ett år annars så går tomten tillbaka till kommunen eller hur var det?

Hursom så är det lite surt för dom som ändå valt att ösa på med sitt bygge, trist att behöva flytta in i ett område där bara ca 10% av husen är påbörjade vid inflyttning. Det blir ju trist att bo på en byggarbetsplats i flera år med allt vad det för med sig tex störning, smutsiga vägar mm.
Hej,
såg att 16 osålda tomtkö tomter från förra omgången har lagts ut till försäljning igen. Informationsbladen utelämnar tyvärr även denna gång (minst) ett viktigt mått på var huset skall placeras på tomten. Tittar man på plankartan för området ser man beteckningarna typ; B e1 n1 p2 b3 <<8,5>>

p1 och p2 betyder att bostadshuset MÅSTE placeras utmed förgårdsmark, vilket oftast är 5m från vägen. P1 har tillägget att minst 45% av byggrättsgränsens längd skall vara bebyggd med bostadshus.

e1: Frilliggande hus om BYA 100m2 + BYA 30 m2 komplementsbyggnad
n1: Häck/staket eller dylikt skall finnas i tomtgräns mot allmän plats.
b3: Det krävs en särskild geoteknisk utredning för att bygga på tomten.
<<8,5>>: Högsta nockhöjd i meter

Gothnet är förresten inkopplad, 24 kanaler varav 21 är digitalt speglade, kanonbild!

Hursomhelst, håller på och försöker konvertera vårt Telia ADSL-abonnemang till Fiber istället. Fasen vad tröga de är, de verkar ha svårt att fatta jag redan har kabeln indragen, jag vill bara ha leveransen...

Fortsättning lär följa...

Hej,

Idag börjar markarbeterna på vår tomt (Lilleby 2:146). Någon som har kontakter för fyllnadsmassor?

Hej
Vi ska börja med markarbete på tomt 2:141 vecka 38. Vi har en del fyllnadsmassor på tomten som ska köras bort. Någon som behöver fyllnadsmassa??

/Katarina

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.