21 009 läst ·
85 svar
21k läst
85 svar
Älvegårdsvägen, Lilleby, Göteborg
Medlem
· Västra Götaland
· 5 inlägg
Hej
Är det någon som har koll på det här med fiber i området?
Vi har varit i kontakt med Telia angående detta och får svaret "att dom endast dragit koppar". Verkar ju inte speciellt smart att dra koppar till ett område med 300 nya bostäder, tycker man.
Vi har pratat med GothNet och dom säger att det är "långt" till en fiberanslutning.
Derome har fiber via GothNet (ca 10 m från vår tomtgräns) och enl beskrivning av NCC nybygge så har dom fiber via Telia.
Är det någon som fått andra svar eller om ni har något tips att dela med er.
MvH
3:34
Är det någon som har koll på det här med fiber i området?
Vi har varit i kontakt med Telia angående detta och får svaret "att dom endast dragit koppar". Verkar ju inte speciellt smart att dra koppar till ett område med 300 nya bostäder, tycker man.
Vi har pratat med GothNet och dom säger att det är "långt" till en fiberanslutning.
Derome har fiber via GothNet (ca 10 m från vår tomtgräns) och enl beskrivning av NCC nybygge så har dom fiber via Telia.
Är det någon som fått andra svar eller om ni har något tips att dela med er.
MvH
3:34
Ja, nu är det inte Telia Sonera som bygger och äger accessnätet av koppartrådar(?) från bostaden till närmaste telestation utan Skanova. Visserligen är Skanova ägt av Telia Sonera men en ändring av detta lär vara på väg så att accessnätet blir oberoende av operatören.
https://www.skanova.com/start/
/B
https://www.skanova.com/start/
/B
Varför inte ta saken i egna händer och dra egen fiber likt man gjort på en del ställen där inte någon annan operatör funnit intresse av att göra det?
"Älvegårdens BredbandsBolag" skulle ju arbetsnamnet kunna vara!
/B
2:153
"Älvegårdens BredbandsBolag" skulle ju arbetsnamnet kunna vara!
/B
2:153
Eftersom vårt bygge nu är påbörjat har jag bland annat ringt Telia, för att förvissa mig att allt blir rätt för framtida tele/bredbands anslutning. Idag ringde en dam från Telia tillbaka till mig och förklarade att man tänkte dra fiberkabel även till mitt hus. Jag bygger alltså på en av de tomter som delas ut via kommunala tomtkön. Glädjande givetvis, detta ger nu möjlighet till snabbt bredband och TV via fiberkabel. Jag är väldigt förvånad att man från administerande myndighets sida inte sagt något om detta innan... eller har dom det?
Medlem
· Västra Götaland
· 9 inlägg
Hej, har efter att ha ringt runt ... så har jag äntligen fått besked om fiber.
-Ringer man Telias vanliga kundtjänst så vet de inte något! Se till att bli kopplad till lokal kundtjänst Göteborg eller ring direkt dit: 020-755 766
-Fiber är framdraget till tomtgräns av Telia. Kommunen har sett till detta. Stadsbyggnadskontoret hänvisar till en hemsida på Telia..... denna sida har inte Telia hört talas om....
-Kostnad från tomtgräns in i huset: 7000 kr, men jag är osäker på vad som ingår i detta pris...
Mvh
Sabina
-Ringer man Telias vanliga kundtjänst så vet de inte något! Se till att bli kopplad till lokal kundtjänst Göteborg eller ring direkt dit: 020-755 766
-Fiber är framdraget till tomtgräns av Telia. Kommunen har sett till detta. Stadsbyggnadskontoret hänvisar till en hemsida på Telia..... denna sida har inte Telia hört talas om....
-Kostnad från tomtgräns in i huset: 7000 kr, men jag är osäker på vad som ingår i detta pris...
Mvh
Sabina
Suck!
Det är Skanova som i så fall ha dragit fram anslutning från närmaste telefonstation till aktuella fastigheter. Telia Sonera är en teleoperatör och driver och äger själv inget accessnät, dvs nätet från telestationerna till fastighet.
https://www.skanova.com/start/
Att sedan Skanova är helägt av Telia Sonera är en helt annan sak!
/B
Det är Skanova som i så fall ha dragit fram anslutning från närmaste telefonstation till aktuella fastigheter. Telia Sonera är en teleoperatör och driver och äger själv inget accessnät, dvs nätet från telestationerna till fastighet.
https://www.skanova.com/start/
Att sedan Skanova är helägt av Telia Sonera är en helt annan sak!
/B
Medlem
· Västra Götaland
· 9 inlägg
Hej, du har naturligtvis helt rätt när det gäller Skanova men det är inte Skanova man ska kontakta.....
Från deras hemsida:
-Skanova riktar sig till teleoperatörer och Internet- och Service providers som i sin tur säljer tjänster till privatmarknaden.
-Du som vill veta om det går att få telefoni eller bredband där du bor, kan vända dig till de operatörer som finns i ditt område.
Men "älvängens bredbandsbolag" kanske är en ide? Då räknas man väl som en isp?
Med detta kan jag inget om... alls ... så det enklaste tänkte jag är väl om man
kan kolla priser mellan flera operatörer? Är framdragningen "operatörsoberoende" eller måste man välja Telia? Hur vet man vilka operatörer som "finns i vårt område"? Skanova har ju inget vettigt telefonnummer attt ringa.
Från deras hemsida:
-Skanova riktar sig till teleoperatörer och Internet- och Service providers som i sin tur säljer tjänster till privatmarknaden.
-Du som vill veta om det går att få telefoni eller bredband där du bor, kan vända dig till de operatörer som finns i ditt område.
Men "älvängens bredbandsbolag" kanske är en ide? Då räknas man väl som en isp?
Med detta kan jag inget om... alls ... så det enklaste tänkte jag är väl om man
kan kolla priser mellan flera operatörer? Är framdragningen "operatörsoberoende" eller måste man välja Telia? Hur vet man vilka operatörer som "finns i vårt område"? Skanova har ju inget vettigt telefonnummer attt ringa.
Håller med, var är alla? Kanske har den så kallade finanskrisen/lågkonjunkturen fått en lite dämpamde effekt?fsn skrev:
Vad är det för regler som gäller på dom kommunala tomterna? Bygglov inom ett år annars så går tomten tillbaka till kommunen eller hur var det?
Hursom så är det lite surt för dom som ändå valt att ösa på med sitt bygge, trist att behöva flytta in i ett område där bara ca 10% av husen är påbörjade vid inflyttning. Det blir ju trist att bo på en byggarbetsplats i flera år med allt vad det för med sig tex störning, smutsiga vägar mm.
Hursom så är det lite surt för dom som ändå valt att ösa på med sitt bygge, trist att behöva flytta in i ett område där bara ca 10% av husen är påbörjade vid inflyttning. Det blir ju trist att bo på en byggarbetsplats i flera år med allt vad det för med sig tex störning, smutsiga vägar mm.