larsalrik1 skrev:
Med tanke på hur pass intensiv diskussionen varit så
förvånas jag av att ännu ingen tagit kontakt för att få gratis installation. Kanske beror det på villkoret.
Hoppas dock att några skall anmäla sig som uppfyller kraven.
Försöker nu via Energimyndigheten att få en opartisk test. Detta utesluter inte tidigare erbjudande.
Matamatik och vetenskap är bra om samtliga variabler
är korrekta. Det är dock svårt att hålla dessa konstanta.

Om en människa ( du eller jag ) har en stark övertygelse
så söker vi fakta som vidmakthåller den och bortser från
undersökningar som tvingar oss att ändra uppfattning.
Värmespegling brukas som bekant för att samla upp
värme Tex varmvatten på taket (drar till sig med svart
absorberande bakgrund)
Värmespegeln gör det motsatta (reflekterar bort värmen från yttervägg med spegel) och detta till bråkdelen av kostnaden för element med inbyggda
fläktar(dessa kostar som lägst 1750.
hallå Larsalrik 1
Det är du som lanserar denna produkt eller hur ?
Kan du förklara lite vetenskapligt hur den fungerar? vad menar du med värmespegling är det det samma som värmereflektion eller är dett nytt begrepp ?
Vad har spegeln för emisionstal?

Tycker det är en god ide att låta en opartisk provare göra tester

Tur att det finns lite kritiska personer på detta forum (tex yondalar) som kan ifrågasätta produkter som är mer eller mindre är humbug. Hoppas på att detta forum skall fortsätta att vara kritisk och ifrågasättande
Ha det gott

va tyst det blev :-X

• Gilla
Plupp 270794
  • Laddar…
Vilken intressant tråd!
När jag läser alla påståenden och förklaringar om hur lite en reflekterande plåt bakom elementet gör nytta så börjar jag minnas saker man laborerat med i gymnasiet.

Så nog trodde då jag att en plåt bakom ett element bidrog till lite mindre värmeförluster.

Jag har för mig att storleken på värmeutbytet genom strålningen från ett föremål till ett annat beror på temperaturskillnaden mellan två ytor vars temperatur är skilld från omgivande medium.
Blir inte strålningen från elementet då större just bakom elementet ex om elementet är 40 grader och väggen bakom är 25 mot strålningen från rumsluften på 21 till vägg ute i rummet på ca 19 grader.

Jag kommer också svagt ihåg någon labb där man värmde vatten i ett rör som var blankt på utsida och insida och i ett rör som var svart på ut och insida. Det blanka röret behöll värmen mycket längre än det svarta, vilket har fått mig att tro att det är därför alla termosar och frysboxar är blanka på insidan dvs att de blanka ytorna reflekterar strålning och de svarta absorberar den oavsett temperatur.

Kan inte någon vettig förklara varför tex en termos eller en frysbox är blanka på insidan är det för att reflektera strålning eller?
/Busnut

T
När jag satt och läste Rinkaby:s katalog insåg jag varför jag kunde få upp värmen så snabbt med en simpel bordsfläkt. De gamla radiatorerna som jag har (från 30-talet typen öppna sektionsradiatorer) överträffar vanliga platta panelradiatorerna med råge när det gäller att avge värme. Det är bara nya moderna s.k kompaktradiatorer med minst 2 st konvektorplåtar som ger bättre värde.

Jag hade ett tag allvarligt fundera på att byta till moderna konvektorelement men inser nu att bästa investering är att fixa fläkt för några hundralappar, istället för att punga ut 2-3.000:- per radiator + monteringskostnad. Jag räknade ut på måtten 600mm höjd ggr 1000mm längd, då det inte finns datablad på mina gamla element valde jag radiator typ Rex som är en någorlunda kopia på denna gamla typ, värdena blev då följande:

Gammal sektionsradiator ger c:a 625W vid DT 30
Enkel panelradiator ger c:a 323W vid DT 30
Dubbel panelradiator ger c:a 490W vid DT 30
Kompaktradiator 1 konvektorplåt ger 513W vid DT30
Kompaktradiator 2 konvektorplåtar ger 853W vid DT30

Sen faller dock moderna kompaktradiatorer på det djup som krävs vid monteringen för att den nya modellen ska kunna ge bättre värde än de äldre sektionsradiatorerna.

Då de flesa jag känner sitter med enkla panelradiatorer hemma, förstår jag att dom fryser rejält när dom konverterar till VP som inte genererar samma värme som deras gamla system. Alltså får dom "kallt" räkna med elpatron på max eller att byta alla sina radiatorer när man konverterar till VP. De som har investerat i konvektorradiatorer av typen med 3 konvektorplåtar är dom som har klarat sig bäst när det blir kallt, dessvärre har jag dock inget data på denna typ.

När det gäller folie/plåtars vara eller inte vara kan jag hålla med dom som undrar varför man då har folie runt värmeledningar/termosar/rör/skoinlägg m.m. Däremot blir nog en sådan åtgärd högst marginell beroende på typen av radiator i hemmet = bäst förutsättning för gamla 30-tals radiatorer / i princip helt 0 gällande platta panelradiatorer. Däremot inte sagt att inte fläkt i kombination med en plåt eller riktingsplåt under fönsterbänk kan hjälpa till med uppvärmningen.

Ämnet var energiBESPARING med folie!!!!

att man sen med olika lösningar kan förbättra konvektionen och därigenom värmeövergången från eltråden i elementet, eller från vattnet i radiatorn, till rummet - det är något annat

Egenkonvektion av luft förbi enkla lodräta väggar enligt Nusselt:
alfa = 3,5+0,09 * delta T, vid deltaT < 10 C [W/m2,K]
alfa = 2,6*(deltaT)upphöjt i 0,25 vid detaT > 10 C

Vid påtvingad, turbulent, strömning
- Luft av atmossförstryck förbi valsad yta med hast c
enl Jyrges:
alfa= 5,8+3,9*c [W/m2,K] , vid c < 5m/sek
alfa = 7,15*c upphöjt i 0,78, vid c > 5 m/s

- mellan två valsade ytor på 10 mm avstånd enl Elektrolux:
alfa = 9,20 * c upphöjt 0,83

...och då ser man hur hastigheten slår, vad detta nu har med saken att göra

Att enkelt visa hur strålningen slår vid olika beläggningar, ytor och temperaturer för för långt här - och har eg i förenklad form avhandlats. Visst blir en svart yta bakom ett element lite varmare än en blank silveryta, och ett annat deltaT blir det i för värmeövergången ut gm väggen, men eftersom den väggytan är bara några % av husets totala väggyta så - bidde det en tumme, knappt

funderar lite... om jag monterar element som täcker alla ytterväggar med denna superaluminiumskiva bakom dom- då skulle väl energibesparingen bli kring 100%? kanske tom bättre!! ;) å då kan jag ju sälja energin som "blir över" :D

Närmare bestämt 118 %, tror jag, - och då kan man använda de överblivna 18 % till att värma varmvatten.

Jag tror mera på professorn utan att ifrågasätta dina siffror och visst funkar det så, och jag håller med i det värmetekniska, men vissa ser ändå inte helheten

om jag har 10 st element och huset drar säg 12000 kWh/år så blir besparingen 15*10/12000 = 1,25 % (att sänka innetempen 1 grad ger 5%)

om vi säger att varje element spar 15 kr/år, avskrivning 30 år, ränta 3,5% så får plattan inte kosta mera än 278 kr, sen skall den säkert målas några ggr på 30 år så säg en hundring då om det skall gå ihop sig, och sen kan vi njuta över att tempen stigit med (1,25/5 =) 0,25 grader Celsius. :-/

"Frågan är om det är värt mödan, men eftersom vi lägger ned en massa tid på att skriva alla dessa inlägg så antar jag att det är så... "

och sen om vi börjar krypa på knäna och svära och jävlas med att passa in bitarna så blir vi så svettiga att vi går och skruvar ner termostaten 4 grader - och då sparar vi 18% på hela uppvärmnigskostnaden.

Tillbaka efter 2 veckors semester i dominikanska republiken. Rekommenderas.
Mitt erbjudande om fri montering och material kvarstår.
Samma villkor som tidigare med tillägget att det gäller alla diskussionsdeltagare fram till nu då det tyvärr inte har varit någon som ville nappa på detta erbjudande.
Detta tycker jag är konstigt.
Om det är egalt om bakgrund är reflekterande eller ej
tycker jag att det är dumt att svara på.
Den oberoende undersökningen ( utförd av idag
verksam energikonsult , anlitad av ett flertal komuner)
uppvisade en 18% uppvärmningsbesparing. Naturligtvis
varierar procenttalet beroende på bl.a. på isolering, ut-innetemperatur, väggarnas tjocklek vindförhållanden etc
Kostnaden för den UNDERHÅLLSFRIA värmespegeln= ca
60krDetta inkl moms frakt kompletta monteringsdetaljer.
För att få ännu en oberoende undersökning (Yondulars
invändning om dålig överskådlighet måste jag tyvärr hålla med om) har jag kontaktat Energimyndigheten.
Detta statliga verk vill ej göra en undersökning med motivering att de ej bidrar till undersökningar. Dock görs undantag för storföretag. Främst inom skogsindustrin.
Jag söker dock andra lösningar. Men fram tills dess så ser jag fram mot att få kostnadsfritt installera enligt tidigare villkor

Jag förstår att du har "framkomlingsproblem" på STEM (energimynd) och därmed har jag inte lagt någon värdering i din produkt. (Jag vet, ej lätt) Skulle du få en handläggare som tog sig an ärendet så skall de passera en teknisk referensgrupp och där tror jag mig se en Tvärkalle i alla fall.

Det finns andra instanser som
Råd&Rön (som sen lägger ut provningen på tex) SP (Statens provningsanstalt)
Tekniska högskolor kan säkert också göra mätningar. Det kan faktisk vara en lågbudgetvariant (tom gratis) att få in det som en labövning.

Jag föreslår, innan du spenderar mera pengar, att du ringer till någon institution som sysslar med uppvärmning/värmeteknik/energi vid någon högskola.
Men eg kan du lita på Borman

..sen kan plattan eventuellt användas för att höja effekten på radiatorn gm att konvektionen förbättras. Eller få ut samma effekt ur radiatorn med lägre temp på vattnet och det kan sen ge en liten vinst ocskå om energikällan får högre verkningsgrad vid lägre temp (gäller i princip solfångare och värmepumpar)

Det finns en besläktad sträng på isolersidorna
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Isolering;action=display;num=1082287437

...under mitt forumnamn står det nåt som kan vara relevant i sammanhangen, tyvärr

T
Hej igen.

Har just varit i Kalifornien, där bl.a Homedepo säljer skivor med folie på båda sidorna för folk som i stället vill få ned temperaturen från sina innertak (det är ganska varmt klimat där) och det fungerar faktiskt.

(Hade det inte fungerat som dom utlovat hade dom blivit stämda ganska snabbt vilket också är väldigt vanligt där).

Tittade också på en ny flygplansmodell där isoleringen mellan ytterchassie i komposit/titan och innandömme bestod av olika lager med isolering och -folie-.

Bara en "reflektion" till i detta "strålande" ämne.

Ja hej igen

hävdar du fortfarande att en strålskiva bakom radiatorn sparar 18% på uppvärmningskostnaden ?

du envisas med att prata äpplen och päron igen - javisst stämmer det du sett over there

och tillämpat på det du vill tillämpa det på här i lilla Svedala så är vi tillbaka till tidigare resonemang

javisst, säg att skivan isolerar till hundra 100%, och ytan bakom radiatorena är 4% av klimatskalet då blir besparing mindre än 4%

javisst, effekten av den lägre väggtempen har också redogjorts för (Bormannen)

javisst ökar konvektionen från radiatorn/elementet, dvs effekten [kW !!!!!!!!!!!!!!!!!!]men energiförlusten/-förbrukningen i rummet/huset är fortfarande nästan den samma [kWh !!!!!!!!!!!!!!!] (= tex äpplen och päron)

och resultatet av vilken skiva som helst bakom, framför allt heta element, blir att energiförbrukningen för huset ÖKAR - om man inte sänker radtempen eller minskar flödet ::), that is

tex boken ISBN 91-88104-21-4 (303 kr på Svensk Byggtjänst) förklarar på ett enkelt sätt hur man räknar, om det nu inte är klart vid dethär laget

T
Nej.

Det jag gjorde var att mäta med IR och föreslog förstärkt konvektion med fläkt istället för alu-skivor. Den du inte gillar har en annan signatur i detta ämne, klart att du kan ha rört ihop det, du har ju 476 olika inlägg till dags dato i olika ämnen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.