Byggahus.se

Alu-fönster utan spår för underbleck?

1. M
    Medlem · Stockholms · 14 inlägg

Max80

Medlem
    Köpte aluminiumfönster från Tyska Meeth och de saknar spår för underbleck.
    Hur monterar man underblecket på sådana?

En fråga till. Karmarna är förborrade men bara på utsidan (10mm hål). Borrar man själv insidan och i så fal vilken diametern ska hålet ha?
    Lite svårt att förklara men man ser det på bilderna:

Undersidan

Karmhål utsidan

2. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 4 916 inlägg

Peter2400

Medlem
    Är det inte enklare att sätta fast fönstret med fogskum, blecket
    har jag ingen aning om.

3. D
    Medlem · Uppsala · 314 inlägg

daviden

Medlem
    Jag löste fixeringen mha monteringhylsa. En mojäng som man borrar hål för i trät där man ska fästa fönstret, därefter skuvas denna hylsa in, fönstret sätt på plats och därefter kan man skruva ut den så att fönster fixeras utan att man behöver använda karmskruv.
    Underblecket kommer jag att fästa med skruv på fönstret och täta mellan bleck och fönster.

4. V
    Medlem · Halland · 3 989 inlägg

verktygsgurun

Medlem
    Popnita dit blecket istället för skruv, blecket måste göras hos plåtslagaren. Färdiga bleck i bygghandeln funkar inte på dina fönster.

5. D
    Medlem · Uppsala · 314 inlägg

daviden

Medlem
    Varför tycker du att jag ska popnita istället för skruva ?

6. M

Max80

Medlem
    @Peter2400: Fogskum skulle jag var försiktig med sa säljaren, för profilerna kunde deformera sig och spricka. Fick rådet att kila fönster, skruva med trä skruv och fuga bara lite i hörnorna.

@daviden: Vart köpte du monteringhylsa ifrån? Är det stor skillnad mellan den och karmskruven? Bild?

@verktygsgurun: Popnitar man blecket under eller på framsidan av fönstret? Vad tätar man med mellan bleck och fönster?

7. V
    Medlem · Halland · 3 989 inlägg

verktygsgurun

Medlem
    Bättre att popnita då det är ett aluminiumfönster.
    Blecket hade jag satt på utsidan av fönstret vet inte om det behövs någon mjukfog, gör man en ankantning när man tillverkar blecket brukar det ligga an väldigt bra mellan fönster och plåt. Annars får man ta en fog avsedd för utomhusbruk tex sika´s Sikaflex.

8. M

Max80

Medlem
    Var hos plåtis och köpte 2st bleck för 150:- (110cm) och fick samma råd som verktygsgurun skriver ovan dvs. påpnita på framsidan och fuga innan med tätnings massa för utomhusbruk.

Då återstår det bara monterings frågor för min del.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.