Hej,
Efter en längre tids auskultering av forat är det så min tur att börja ställa frågor:
Jag har ett större timmerhus i södra Dalarna där lock-läkt-fasaden i sydläge helt slut/massakrerad och ska bytas i sommar. I samband med att jag byter fasad vill jag även passa på att tilläggsisolera så mycket som takfot etc tillåter. Det handlar kanske om 40-60 mm. Fönster och dörrar kommer att flyttas ut så oroa er inte för fågelholkar. Huset har ingen ång/diffusionspärr och åtgärder på insidan är inget alternativ.
Med tanke på den "tunna" isoleringen känns inte en reglad konstruktion idealisk (köldbryggor etc) utan jag skulle helst vilja sätta skivor ungefär som västkustskivor men då i ett naturmaterial. Frågan är vad marknaden 2019 erbjuder i form av hårdare men ändå bra isolerande skivor? Jag har egentligen bara hittat Woodycell SD:
https://www.isoleringsbutiken.se/isolering/fasadskivor som väl verkar OK men utan andra alternativ vet man ju inte riktigt.
Det ekonomiskt vettiga i att bara isolera så lite och även naturmaterialens högre kostnad kan vi lämna därhän, när jag ändå anstränger mig för att byta fasad är materialkostnad (någorlunda) sekundärt.