Hej. Jag gillar verkligen inte vattenbaserad färg. Det blir inte samma snygga penseldrag. Viktigt på snickerier om man villl ha autentisk känsla. Men en nackdel med oljefärger tex alkydoljefärg som vi kört med är att den gulnar, speciellt på ställen där det är lite direkt solljus.

Finns det någon färg som ger samma fina resultat som oljefärg men som inte gulnar?

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hej. Jag gillar verkligen inte vattenbaserad färg. Det blir inte samma snygga penseldrag. Viktigt på snickerier om man villl ha autentisk känsla. Men en nackdel med oljefärger tex alkydoljefärg som vi kört med är att den gulnar, speciellt på ställen där det är lite direkt solljus.

Finns det någon färg som ger samma fina resultat som oljefärg men som inte gulnar?
Linoljefärg ?*
https://www.byggahus.se/forum/threa...-vid-malning-med-linoljefaerg-inomhus.322017/

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Linoljefärg ?*
[länk]
Men linoljefärg gulnar väl precis lika mycket eller?

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Troligtvis mer

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Enligt diskussionen i tråden så gulnar iof linoljefärg, men på typ 10års sikt, men det finns också tips om att bryat med lite grått för att det inte skall synas tex

J
Hör inte gulningen till? Det ger ännu mer autentisk känsla. ;) :D

Jag håller med, vattenbaserade färger åldras inte på samma sätt, plastfärg släpper ofta i flagor, kan bli mjuk osv. Linoljefärg slits på ett snyggt sätt...

En grej är väl att hoppa över allt "stockholmsvitt" - jag lever i tron att det var mycket mer "färg" på sekelskiftet. Det är nu vi målar allt vitt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:

Jag håller med, vattenbaserade färger åldras inte på samma sätt, plastfärg släpper ofta i flagor, kan bli mjuk osv. Linoljefärg slits på ett snyggt sätt...

En grej är väl att hoppa över allt "stockholmsvitt" - jag lever i tron att det var mycket mer "färg" på sekelskiftet. Det är nu vi målar allt vitt.
Är inte stockholmsvitt typ "gulnat" ? :D

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Vi har 1500-N på våra snickerier, mao inget gult pigment. Nu 8-10 år senare så är det väldigt gult, speciellt på ställen där solen inte lyser direkt.

J JohanLun skrev:

Jo jag har slutat med Stockholmsvitt och kör vitare nu med det är ju mest lister och foder och sånt, jag vill ha mer kontrast till färgerna som är på väggar och så.

Äggoljetempera?

H Hufsa skrev:
Äggoljetempera?
Vad jag vet så gulnar den som alla andra oljefärger

• Gilla
patriot_
  • Laddar…
Vad jag vet så gulnar den som alla andra oljefärger
Inte lika mycket, då det bara är 50% så mkt olja i den som tex linoljefärg. Äggoljetempera är underbar att jobba med, så kan verkligen rekommendera. Fantastiskt resultat.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
H Hufsa skrev:
Inte lika mycket, då det bara är 50% så mkt olja i den som tex linoljefärg. Äggoljetempera är underbar att jobba med, så kan verkligen rekommendera. Fantastiskt resultat.
Vet du hur den står sig mot alkydoljefärg?

Oj, nä det vågar jag inte svara på! Googla! Det är en suverän färg så borde gå att hitta mkt info. Den blir väldigt vacker med tiden också!

J
Jag tror att med äggoljetempera så kommer du ha batikkläder och lådcykel efter ungefär 3 månader, medan med alkydoljefärg så är det nånstans vid pension... ;)

Jag har fått för mig att man målar tex stolar med detta, och får en sjysst patina när det slits. Skulle själv vara sugen att testa nånstans, men passar det verkligen på snickerier i en 20-talslägenhet, och passar det dig Anders? I ett torp eller en gammal gård på landet på gamla köksstolar eller en skänk i bonnstil, 100%. Men, jag kanske har fel. Jag är ju såld på linoljefärg, så min tid är väl också räknad tills jag ser ut som Mandelmanns! ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.