1 337 läst ·
21 svar
1k läst
21 svar
Alternativ till oljefärg
Sida 1 av 2
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Hej. Jag gillar verkligen inte vattenbaserad färg. Det blir inte samma snygga penseldrag. Viktigt på snickerier om man villl ha autentisk känsla. Men en nackdel med oljefärger tex alkydoljefärg som vi kört med är att den gulnar, speciellt på ställen där det är lite direkt solljus.
Finns det någon färg som ger samma fina resultat som oljefärg men som inte gulnar?
Finns det någon färg som ger samma fina resultat som oljefärg men som inte gulnar?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Linoljefärg ?*AndersMalmgren skrev:
Hej. Jag gillar verkligen inte vattenbaserad färg. Det blir inte samma snygga penseldrag. Viktigt på snickerier om man villl ha autentisk känsla. Men en nackdel med oljefärger tex alkydoljefärg som vi kört med är att den gulnar, speciellt på ställen där det är lite direkt solljus.
https://www.byggahus.se/forum/threa...-vid-malning-med-linoljefaerg-inomhus.322017/
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Hör inte gulningen till? Det ger ännu mer autentisk känsla.

Jag håller med, vattenbaserade färger åldras inte på samma sätt, plastfärg släpper ofta i flagor, kan bli mjuk osv. Linoljefärg slits på ett snyggt sätt...
En grej är väl att hoppa över allt "stockholmsvitt" - jag lever i tron att det var mycket mer "färg" på sekelskiftet. Det är nu vi målar allt vitt.
Jag håller med, vattenbaserade färger åldras inte på samma sätt, plastfärg släpper ofta i flagor, kan bli mjuk osv. Linoljefärg slits på ett snyggt sätt...
En grej är väl att hoppa över allt "stockholmsvitt" - jag lever i tron att det var mycket mer "färg" på sekelskiftet. Det är nu vi målar allt vitt.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Är inte stockholmsvitt typ "gulnat" ?J JohanLun skrev:Hör inte gulningen till? Det ger ännu mer autentisk känsla.![]()
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Vi har 1500-N på våra snickerier, mao inget gult pigment. Nu 8-10 år senare så är det väldigt gult, speciellt på ställen där solen inte lyser direkt.
Jo jag har slutat med Stockholmsvitt och kör vitare nu med det är ju mest lister och foder och sånt, jag vill ha mer kontrast till färgerna som är på väggar och så.J JohanLun skrev:Hör inte gulningen till? Det ger ännu mer autentisk känsla.![]()
Äggoljetempera?AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Jag tror att med äggoljetempera så kommer du ha batikkläder och lådcykel efter ungefär 3 månader, medan med alkydoljefärg så är det nånstans vid pension...AndersMalmgren skrev:
Jag har fått för mig att man målar tex stolar med detta, och får en sjysst patina när det slits. Skulle själv vara sugen att testa nånstans, men passar det verkligen på snickerier i en 20-talslägenhet, och passar det dig Anders? I ett torp eller en gammal gård på landet på gamla köksstolar eller en skänk i bonnstil, 100%. Men, jag kanske har fel. Jag är ju såld på linoljefärg, så min tid är väl också räknad tills jag ser ut som Mandelmanns!