2 539 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Alternativ till inplannerad resa
Sida 1 av 2
Hej!
Nu är väldigt "forum" off-topic men tänker att jag ställer en fråga ändå då jag vet att det finns många människor med bra idéer här inne.
Lång historia kort: Jag bjudit min polare på resa där han och jag ska åka ner till Tyskland i Maj och hämta dryck för sommaren. Detta är något som ligger i bådas intressen och en stor anledning till att jag vill göra detta är för att visa uppskattning då han är väldigt behjälplig i byggen (han är snickare) och jag tycker det känns bra att bjuda tillbaka lite extra när han hjälper till.
När jag presenterade detta för honom (dagarna innan jul) så blev han som jag misstänkte väldigt glad, so far so good.
Nu till vårat problem. Han var lite seg med att kolla upp sitt pass då han trodde det var giltigt, vilket visade sig att det inte var. Nu är det mer eller mindre omöjligt att få en tid och som jag har förstått saken så måste man ha Pass eller internationell ID kort. Inget av dessa går att få till i närtid verkar det som.. .
Hotell (i Sverige), båt osv är redan betalt, ledighet beviljad osv.
Det vore trist om detta inte kan bli av på grund av pass situationen.
Jag har själv lurat lite på om man istället för Tyskland skulle kunna tänka sig att dra till Danmark då slipper vi pass problemet och hitta på något där och köpa med oss lite dryck därifrån istället.
Någon som vet hur det är med danska priser på alkohol dessa dagar?
Finns det något annat roligt förslag på något man kan göra i Danmark?
Andra tankar och idee´r?
Tanken finns att eventuellt avboka och ta det senare samtidigt så hade det varit kul om vi kunde dra innan sommaren..
Förslag högt som lågt tas gärna emot.
Vi är båda i dryga 30 års åldern med familj här hemma så en grabbresa vore fint!
Tack på förhand!
Nu är väldigt "forum" off-topic men tänker att jag ställer en fråga ändå då jag vet att det finns många människor med bra idéer här inne.
Lång historia kort: Jag bjudit min polare på resa där han och jag ska åka ner till Tyskland i Maj och hämta dryck för sommaren. Detta är något som ligger i bådas intressen och en stor anledning till att jag vill göra detta är för att visa uppskattning då han är väldigt behjälplig i byggen (han är snickare) och jag tycker det känns bra att bjuda tillbaka lite extra när han hjälper till.
När jag presenterade detta för honom (dagarna innan jul) så blev han som jag misstänkte väldigt glad, so far so good.
Nu till vårat problem. Han var lite seg med att kolla upp sitt pass då han trodde det var giltigt, vilket visade sig att det inte var. Nu är det mer eller mindre omöjligt att få en tid och som jag har förstått saken så måste man ha Pass eller internationell ID kort. Inget av dessa går att få till i närtid verkar det som.. .
Hotell (i Sverige), båt osv är redan betalt, ledighet beviljad osv.
Det vore trist om detta inte kan bli av på grund av pass situationen.
Jag har själv lurat lite på om man istället för Tyskland skulle kunna tänka sig att dra till Danmark då slipper vi pass problemet och hitta på något där och köpa med oss lite dryck därifrån istället.
Någon som vet hur det är med danska priser på alkohol dessa dagar?
Finns det något annat roligt förslag på något man kan göra i Danmark?
Andra tankar och idee´r?
Tanken finns att eventuellt avboka och ta det senare samtidigt så hade det varit kul om vi kunde dra innan sommaren..
Förslag högt som lågt tas gärna emot.
Vi är båda i dryga 30 års åldern med familj här hemma så en grabbresa vore fint!
Tack på förhand!
Men visst kan han väl åka på sitt vanliga körkort?
Flög hem från till Prag på endast körkort ( passet låg kvar i kassaskåpet på hotellet) så nog måste väl båt etc funka utan pass.
Förstår fullt ut att man vill veta innan dock, så att ni inte blir strandade någonstans. Lite för stor utflykt för att chansa.
Flög hem från till Prag på endast körkort ( passet låg kvar i kassaskåpet på hotellet) så nog måste väl båt etc funka utan pass.
Förstår fullt ut att man vill veta innan dock, så att ni inte blir strandade någonstans. Lite för stor utflykt för att chansa.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 924 inlägg
Funkar inte körkortet som ID i hela Europa (EU) ?
Sist jag åkte från Tyskland testade jag att lämna fram mitt svenska körkort till kontrollen i danmark och det fungerade absolut inte för inpassering. Ursäktade mig sade fel kort och gav mitt nationella ID istället.
Det är nog kört att knipa tider manuellt.
https://www.nyteknik.se/digitaliser...skriptet-som-loser-tidsbokningskaoset-7030741
https://www.nyteknik.se/digitaliser...skriptet-som-loser-tidsbokningskaoset-7030741
Som sagt, de släpper tider titt som tätt och det kan även komma återbud, så det lönar sig att gå in och kolla på deras bokningssida flera gånger om dagen. Lördagstiderna under våren är tex inte släppta än. Vet flera som fått tid ett par dagar framåt.Axbard_89 skrev:
Kul att det är många som ville hoppa in i tråden.
Men det är lite off-topic i min off-topic tråd.
Jag funderar över alternativ till vår resa och önskar främst tips på detta.
Danmark ser jag som en möjligt alternativ. Men hur är läget där nu för tiden?
Är det dyrt med alkohol / finns det tips på idéer vad man kan hitta på i Danmark istället för Tyskland?
Tanke är någonstans ändå att vi ska komma iväg på nått och gärna med ett antal lådor öl/vin/whiskey med oss hem.
Fortsätt gärna att bomba med tankar och idéer kring alternativ då vi börjar ge upp vår första plan.
Men det är lite off-topic i min off-topic tråd.
Jag funderar över alternativ till vår resa och önskar främst tips på detta.
Danmark ser jag som en möjligt alternativ. Men hur är läget där nu för tiden?
Är det dyrt med alkohol / finns det tips på idéer vad man kan hitta på i Danmark istället för Tyskland?
Tanke är någonstans ändå att vi ska komma iväg på nått och gärna med ett antal lådor öl/vin/whiskey med oss hem.
Fortsätt gärna att bomba med tankar och idéer kring alternativ då vi börjar ge upp vår första plan.