Hej!

Nu är väldigt "forum" off-topic men tänker att jag ställer en fråga ändå då jag vet att det finns många människor med bra idéer här inne.

Lång historia kort: Jag bjudit min polare på resa där han och jag ska åka ner till Tyskland i Maj och hämta dryck för sommaren. Detta är något som ligger i bådas intressen och en stor anledning till att jag vill göra detta är för att visa uppskattning då han är väldigt behjälplig i byggen (han är snickare) och jag tycker det känns bra att bjuda tillbaka lite extra när han hjälper till.

När jag presenterade detta för honom (dagarna innan jul) så blev han som jag misstänkte väldigt glad, so far so good.

Nu till vårat problem. Han var lite seg med att kolla upp sitt pass då han trodde det var giltigt, vilket visade sig att det inte var. Nu är det mer eller mindre omöjligt att få en tid och som jag har förstått saken så måste man ha Pass eller internationell ID kort. Inget av dessa går att få till i närtid verkar det som.. .

Hotell (i Sverige), båt osv är redan betalt, ledighet beviljad osv.

Det vore trist om detta inte kan bli av på grund av pass situationen.

Jag har själv lurat lite på om man istället för Tyskland skulle kunna tänka sig att dra till Danmark då slipper vi pass problemet och hitta på något där och köpa med oss lite dryck därifrån istället.

Någon som vet hur det är med danska priser på alkohol dessa dagar?
Finns det något annat roligt förslag på något man kan göra i Danmark?
Andra tankar och idee´r?

Tanken finns att eventuellt avboka och ta det senare samtidigt så hade det varit kul om vi kunde dra innan sommaren..

Förslag högt som lågt tas gärna emot.

Vi är båda i dryga 30 års åldern med familj här hemma så en grabbresa vore fint!

Tack på förhand!
 
Men visst kan han väl åka på sitt vanliga körkort?
Flög hem från till Prag på endast körkort ( passet låg kvar i kassaskåpet på hotellet) så nog måste väl båt etc funka utan pass.
Förstår fullt ut att man vill veta innan dock, så att ni inte blir strandade någonstans. Lite för stor utflykt för att chansa.
 
Funkar inte körkortet som ID i hela Europa (EU) ?
 
RoTe
Sist jag åkte från Tyskland testade jag att lämna fram mitt svenska körkort till kontrollen i danmark och det fungerade absolut inte för inpassering. Ursäktade mig sade fel kort och gav mitt nationella ID istället.
 
T
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Funkar inte körkortet som ID i hela Europa (EU) ?
Körkort är inget officiellt ID - inte ens i Sverige. TS kan chansa att det duger med körkort, men något officiellt ID är det dock inte.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Funkar inte körkortet som ID i hela Europa (EU) ?
Ett svenskt körkort visar inte nationalitet.
Innan flyktingströmmar och Covid fanns det i princip ingen koll vid gränserna inom Schengen.
 
Håll ögonen öppna på tidsbokningen flera gånger om dagen, Polisen i Karlstad kommer att ha lördagsöppet!
 
  • Gilla
OskarL
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Håll ögonen öppna på tidsbokningen flera gånger om dagen, Polisen i Karlstad kommer att ha lördagsöppet!
Tack för tipset, Har dock svårt att se att vi lyckas med detta. resan är i början av maj.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Funkar inte körkortet som ID i hela Europa (EU) ?
Nope, man behöver Pass eller internationellt ID kort. Vilket våra körkort inte klassas som.
Däremot så kommer man in till Danmark med vanligt körkort som jag har förstått saken.
 
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Tack för tipset, Har dock svårt att se att vi lyckas med detta. resan är i början av maj.
Som sagt, de släpper tider titt som tätt och det kan även komma återbud, så det lönar sig att gå in och kolla på deras bokningssida flera gånger om dagen. Lördagstiderna under våren är tex inte släppta än. Vet flera som fått tid ett par dagar framåt.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Som sagt, de släpper tider titt som tätt och det kan även komma återbud, så det lönar sig att gå in och kolla på deras bokningssida flera gånger om dagen. Lördagstiderna under våren är tex inte släppta än. Vet flera som fått tid ett par dagar framåt.
Roboten jobbar...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
RoTe
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Tack för tipset, Har dock svårt att se att vi lyckas med detta. resan är i början av maj.
Kollega till mig hade inga problem att få återbudstid ca tre timmars bilkörning hemifrån... Sedan har man passet inom en vecka.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Kollega till mig hade inga problem att få återbudstid ca tre timmars bilkörning hemifrån... Sedan har man passet inom en vecka.
Dock inte plättlätt att bara slänga sig i bilen och åka ett par timmar under arbetsvecka, barn och allt som hör livet till.
 
Kul att det är många som ville hoppa in i tråden.
Men det är lite off-topic i min off-topic tråd. :p

Jag funderar över alternativ till vår resa och önskar främst tips på detta.
Danmark ser jag som en möjligt alternativ. Men hur är läget där nu för tiden?
Är det dyrt med alkohol / finns det tips på idéer vad man kan hitta på i Danmark istället för Tyskland?

Tanke är någonstans ändå att vi ska komma iväg på nått och gärna med ett antal lådor öl/vin/whiskey med oss hem.


Fortsätt gärna att bomba med tankar och idéer kring alternativ då vi börjar ge upp vår första plan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.