5 742 läst ·
32 svar
6k läst
32 svar
Alternativ till formrör i papp
Jepp som dom säger, 2 meter höga och måste strävas upp ordentligt så dom inte kalvar.
Kanske bättre ( men dyrare ) att dubba i berget och trä lecablock över, samt mura en grundmur att stå på, kan då bli en form av utrymme med ca 2 meter i tak för att lägga virke i eller annan trädgårdsredskap och blir nog mycket stabilare. Om det inte rinner vatten under hela alltet
Kanske bättre ( men dyrare ) att dubba i berget och trä lecablock över, samt mura en grundmur att stå på, kan då bli en form av utrymme med ca 2 meter i tak för att lägga virke i eller annan trädgårdsredskap och blir nog mycket stabilare. Om det inte rinner vatten under hela alltet
Ja utbyggnaden är så högt ovanför mark för att matcha befintligt. Jag får väl kolla med tillverkaren angående hur mycket dom pallar, men de jag kollat på säljs i längd 2,4 meter så de borde ju stå pall för detViktor.J skrev:
Är nog inga problem för att hålla, men kanske det estetiska, samt att det kan bli dött öppet utrymme under och en viss kyla kommer att fortplanta sig upp genom bjälklaget. Går ju att bräda in med, så är det inte heller problem. Men som sagts i tråden är bara andras och mina funderingar på det.
Brukar man inte göra typ krypgrund med murad grund då?J Jens393 skrev:
Har en konstruktör räknat på alla laster som tas upp av pelarna? Vilken kvalite på betongen ?
Bara för att det säljs i 2,4m längder så betyder det inte att du növändigtvis kan ställa 2,4m högt rör på backen och gjuta. En 2,4m hög 250rör väger ca 300 kg. Det blir ganska bra tryck i botten innan betongen brunnit
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Stolphus buggs ju ofta på berg, men då är det oftast trästolpar eller i stål, ofta 2-3 meter långa.
Där man endast gjuter en sula för stolpen.
Emils Backe i Trosa är ju ett villaområde med endast stolphus.
Där man endast gjuter en sula för stolpen.
Emils Backe i Trosa är ju ett villaområde med endast stolphus.
Kollade in det, ser ut som örnbon. det enda possitiva jag kan se av det hela är att det finns ingen risk för arbete i någon trädgård. Men smaken är som baken delad, men inget som jag skulle tänka mig att bo i. Är en ganska jordnära person.
Ja det är ritat av en konstruktör. Kvalitén på betongen överlämnar jag till Skanska eller vilka det nu blir jag beställer betongbilen från, dom lär ju kunna avgöra vad jag behöverViktor.J skrev:
Brukar man inte göra typ krypgrund med murad grund då?
Har en konstruktör räknat på alla laster som tas upp av pelarna? Vilken kvalite på betongen ?
Bara för att det säljs i 2,4m längder så betyder det inte att du növändigtvis kan ställa 2,4m högt rör på backen och gjuta. En 2,4m hög 250rör väger ca 300 kg. Det blir ganska bra tryck i botten innan betongen brunnitDu får jätte gärna testa, är nyfiken på att se vad som händer
![]()
Ring de som ska leverera betongen och kolla om de vet vad ett formrör i papp klarar.J Jens393 skrev:
Antar det ska i en del armering och sedan vibbras också vilket innebär ytterligare krafter.
Min tanke var att en betongare som hanterar betong varje dag kanske har mera hands-on erfarenhet än en generisk centraleuropeisk kundsupport. Men sök svaren där du tror dom finns, du kanske får bra svar från leverantören! Bara ringa.J Jens393 skrev: