Jag ska bygga förvaring under en loftsäng och tänker mig ett utdragbart lådsystem liknande det på bilden.

Sängen är 120 cm bred och jag vill såklart maximera förvaringsutrymmet. ”Problemet” är att expansionsbeslag i dessa längder kostar omkring 1500 kr/paret. Det blir med andra ord rätt mycket pengar för utrymmet under en hel säng.

Jag vill helst inte använda hjul undertill då jag misstänker att det blir märken i golvet med tiden.

Jag funderar tex på upphängning i x-formad aluminiumprofil, är det någon som har erfarenhet av att använda sådana till liknande applikationer?

Finns det något annat sätt att komma billigare undan?

(Lånad bild)

Förvaring med utdragbara lådor och hyllor under en grå loftsäng, innehållande kläder och skor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Någon variant av mekanismen som används för justerssågsbord kanske kan fungera för att ta upp vikten:
Justerbar mekanism för sågbord, vit konstruktion med en fjäderbelastad arm, som möjligen används i kap- och geringssågar för stabilisering.
Sen behöver du fortfarande någon form av styrning på andra ledden men det får du klura på själv (en till likadan arm används av Bosch på ger-kap-sågar).

• Gilla
ajon och 1 till
  • Laddar…
Det finns ett förslag på lösning i en annan tråd med två hjul/rullar. Jag har för mig de letade efter +1100 långa beslag vilket kanske hjälper när du söker.

Jag skulle fundera på att inte kunna dra ut fullt och på sätt kunna ha kortare beslag men för ett helt skåp så är vikten en faktor så beslagen blir inte billiga oavsett. Några extra kronor för att få exakt vad man vill kan vara värt det.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Intressant! Jag har själv planer på olika förvaringslösningar med expansionsbeslag och/eller hjul.
Expantionsbeslag har ju flera fördelar varav en är att de har en teleskåpfunktion, så att lådan kan dras ut helt, utan något överlapp. Jämför med en traditionell utdragslåda med glidytor i trä. Då krävs ett överlapp, och därför går inte lådan att dra ut helt. 120cm är ju rätt långt, vilket bl.a. medför en rejäl hävarm ju längre ut den är. Det kommer därför behövas ganska mycket överlapp/begränsning av hur långt lådorna kan dras ut. Ju längre de ska dras ut, ju kraftigare traditionell upphängning behövs. Alternativet är att skapa egen teleskopfunktion på något vis. Frågan är bara om du faktiskt kommer billigare undan?

P Pettman skrev:
Någon variant av mekanismen som används för justerssågsbord kanske kan fungera för att ta upp vikten:
[bild]
Sen behöver du fortfarande någon form av styrning på andra ledden men det får du klura på själv (en till likadan arm används av Bosch på ger-kap-sågar).
Det där är en intressant tanke. För att få styrning på andra ledden så skulle man kunna ha en lika dan vriden 90 grader. Är väl så vissa Bosch sågar är byggda:
Bosch geringssåg med justerbart sågblad, röd och blå design. Används för precisa snitt i bygg- och renoveringsprojekt.
Skapa konto

Har man bara två ledade delar så behöver de dock vara långa för att få ut lådan 120cm. Om vi tänker helt rakt ut - 60cm. Men för att det inte ska ta stop, och den ska vika sig åt rätt håll när den ska in igen, så är enklast att de stoppas lite innan. Detta betyder att bitarna behöver vara strax över 60cm. Skåpet behöver då vara något större än 60cm brett. 2m säng ger 3 66cm breda skåp.
Ett alternativ är att först ha en vanlig glid/rull utdragning utan teleskopfunktion som jag nämnde ovan, och sedan, för att få ut lådorna sista biten, kombinera med ditt förslag på ledade armar. Men allt blir rätt komplicerat, och troligen dyrare än 1500/låda om man inte gör mycket jobb själv.

L Lilllen skrev:
Intressant! Jag har själv planer på olika förvaringslösningar med expansionsbeslag och/eller hjul.
Expantionsbeslag har ju flera fördelar varav en är att de har en teleskåpfunktion, så att lådan kan dras ut helt, utan något överlapp. Jämför med en traditionell utdragslåda med glidytor i trä. Då krävs ett överlapp, och därför går inte lådan att dra ut helt. 120cm är ju rätt långt, vilket bl.a. medför en rejäl hävarm ju längre ut den är. Det kommer därför behövas ganska mycket överlapp/begränsning av hur långt lådorna kan dras ut. Ju längre de ska dras ut, ju kraftigare traditionell upphängning behövs. Alternativet är att skapa egen teleskopfunktion på något vis. Frågan är bara om du faktiskt kommer billigare undan?
Jag tänker mig inte att dra ut lådorna hela vägen. Det blir som sagt en stor hävarm. Längst in får man väl ha kläder som inte behövs för säsongen.

En ide jag har är att använda x-profiler i aluminium tillsammans med rollers. Liknande bilden nedan. Har dock inte kollat upp ordentligt ifall det är en gångbar metod utifrån skuvningskrafterna. Eller går gör det säkert, men det kanske inte blir billigare när man kommer upp i nödvändig dimension.

Svart platta med fyra hjul och en aluminium x-profil ligger på ett träbord.
Skapa konto

A ajon skrev:
Jag tänker mig inte att dra ut lådorna hela vägen. Det blir som sagt en stor hävarm. Längst in får man väl ha kläder som inte behövs för säsongen.

En ide jag har är att använda x-profiler i aluminium tillsammans med rollers. Liknande bilden nedan. Har dock inte kollat upp ordentligt ifall det är en gångbar metod utifrån skuvningskrafterna. Eller går gör det säkert, men det kanske inte blir billigare när man kommer upp i nödvändig dimension.

[bild]
Precis, det där är ju mer för väldigt lätta laster i mindre dimensioner. Typ 3D skrivare.
För kraftigare skulle jag föreslå vanliga kullager och banor av stål. Kanske försänkt stål U-profil i trä. Då kan träet också ta upp kraft, och godset i u-profilen kan vara tunnare.

Ett alternativ för att kunna använda hjul, är att lägga något på golvet för att skydda det. Att använda hyfsat mjuka hjul hjälper ju också till.
Tex sådant här underlag för rullande skrivbordsstolar:
Golvmattsskydd under kontorsstol med hjul på trägolv.
Skapa konto

https://www.ikea.com/se/sv/p/kolon-golvskydd-44881100/

Z z_bumbi skrev:
Det finns ett förslag på lösning i en annan tråd med två hjul/rullar. Jag har för mig de letade efter +1100 långa beslag vilket kanske hjälper när du söker.
Jo, så har jag på en ritningshurts. Hjul längst bak på lådan, som rullar i en U-profil som sitter fäst i stommen. Sedan ett hjul längst fram ute i kanten på stommen, som rullar mot lådan. Hjulen utbytta mot kullager, så klarar de ju mycket vikt. Behövs också stålbana på själva lådan.

L Lilllen skrev:
Precis, det där är ju mer för väldigt lätta laster i mindre dimensioner. Typ 3D skrivare.
För kraftigare skulle jag föreslå vanliga kullager och banor av stål. Kanske försänkt stål U-profil i trä. Då kan träet också ta upp kraft, och godset i u-profilen kan vara tunnare.
Profiler och hjul finns i många dimensioner. De kraftigare klarar betydligt mer än en 3d-printer.

A ajon skrev:
Profiler och hjul finns i många dimensioner. De kraftigare klarar betydligt mer än en 3d-printer.
Jo, precis, men är väl främst i mindre dimensioner de är billiga?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.