Hej Badrumsbyggare!

Vad tycker ni om alternativet att lägga massa mellan bjälklaget på övrevåning i trähus? Istället för att balka och ha 22mm spån.
Det skall ju vara godkänt enligt BBV.Finns det inte en risk att det blir för tungt mot mellantaket?

Vilka är fördelar och nackdelar med detta arbetssätt?

S
grus. sand eller makadammasor?

Mikael_L
LilleSkutt skrev:
Hej Badrumsbyggare!

Vad tycker ni om alternativet att lägga massa mellan bjälklaget på övrevåning i trähus? Istället för att balka och ha 22mm spån.
Det skall ju vara godkänt enligt BBV.Finns det inte en risk att det blir för tungt mot mellantaket?

Vilka är fördelar och nackdelar med detta arbetssätt?
Mellan bjälklaget och vad?

edit:
och vad för "massa"?

Redigerat:
Vet ej....vi har hört detta från ett företag, och det står ju i BBV att det är en ok alternativ lösning. Jag antar att man lägger någon typ av massa (inte sten skulle jag gissa....) mellan bjälkarna, på vad som nu finns under....taket till undervåningen?

Citat ur BBV branchreglerna:

"Till exempel kan förstärkning av träbjälklag
göras med gjutbar massa mellan
golvbjälkarna med ovanpåliggande,
armerad avjämningsmassa."

Mikael_L
Tja, jag har ingen aning om vad man kan gjuta med mellan golvbjälkarna. Inget jag har hört om förut.

Det andra alternativet som nämns låter som:
Limmat och skruvat golvspån
armerat flytspackel.

Dvs den vanligaste lösningen. Att välja någon annan lösning är troligen inget reellt alternativ så länge som den höjningen av golvet som flytspacklingen ger upphov till är möjlig att acceptera.
Det funkar nästan alltid - att badrumsgolvet är någon cm högre än golvet utanför dörren, är i regel inget problem.

Ok. Tack för svaren....jag skall undersöka varför de vill välja denna lösningen. Det verkar ju inte som det finns någon egenlig anledning. För oss är det inget problem om badrumsgolvet e högre. Bara tröskeln är godkänd...

Jag skulle tro att det är EPScement dom menar.
Finns en godkänd konstruktion med plyfa i botten och EPScement, blir ett riktigt stabilt golv men kanske onödigt i ett normal badrum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.