Hej,
jag håller på att monter upp en solcellsanläggning bestående av 39st panel (Trina) fördelat på tre takytor.
Panelerna kommer att orienteras "landskap" med vertikala profiler, Van der Walk. Kabeldragningen är önskvärt att dras ur EMC-synpunkt, dvs så liten antennyta som möjligt. Tanken är att dra "återledaren" mitt i varje verikal panelrad, och även kunna fästa upp kopplingspunkten mellan panelerna.
Det som jag fundera på är att dra en plastbelagd wire mellan ytterskenorna på taket, ca 10 m, och bunta fast wiren med buntband, dels vid ytterskenorna, samt vid varje korsning. buntbanden som kommer att användas är Uv resistenta (Hellerman).
Tankar på denna lösning, finns det alternativ?
Mvh
Kenneth
jag håller på att monter upp en solcellsanläggning bestående av 39st panel (Trina) fördelat på tre takytor.
Panelerna kommer att orienteras "landskap" med vertikala profiler, Van der Walk. Kabeldragningen är önskvärt att dras ur EMC-synpunkt, dvs så liten antennyta som möjligt. Tanken är att dra "återledaren" mitt i varje verikal panelrad, och även kunna fästa upp kopplingspunkten mellan panelerna.
Det som jag fundera på är att dra en plastbelagd wire mellan ytterskenorna på taket, ca 10 m, och bunta fast wiren med buntband, dels vid ytterskenorna, samt vid varje korsning. buntbanden som kommer att användas är Uv resistenta (Hellerman).
Mvh
Kenneth
Jag skulle fundera på att använda kantclips som du sätter fast i nedre långsidan på ramen istället. Hellerman Tyton har clips med buntband som sitter väldigt hårt. Nästan omöjligt att få loss dem utan att ha sönder dem efter att man satt dit dem då dem har små hullingar som griper tag i kanten.V Valpen001 skrev:Hej,
Mvh
Kenneth
Finns även en annan typ från samma tillverkare som jag testat, men den är hårdare material och hullingarna griper inte lika bra i aluminiumet. Använt den bara i gravitationens riktning där kraften går åt rätt håll då eventuell snö/is kan få den att släppa annars. (hoppas du förstår vad jag menar)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara