5 208 läst ·
39 svar
5k läst
39 svar
Alternativ fuktskada i badrum
TS skriver att fogarna har spruckit, därmed får vi förutsätta att det är klinker på golvet. GVK omfattar både keramik och plastmatta, däremot omfattar BKR enbart keramik.BirgitS skrev:
GVK ger väl ut branschregler för mattläggning och BKR för klinker. Vilket är det som ni har på golvet?
Vet du när under 2003 som badrummet renoverades?
Om det blev klart i januari 2003 kan ju jobbet ha påbörjats innan regler som kom ut i december 2002 blev klara.
Många försäkringsbolag har en särskild avdelning dit man ska vända sig om man inte är nöjd med vad handläggaren har kommit fram till, och det är inte helt ovanligt att de ändrar beslutet. Hur är det med ditt bolag?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Jo, jag såg det men ville fråga för säkerhets skull.
Men det låter konstigt om försäkringsbolaget bara hänvisar till GVK men hantverkaren följde BKR, för det lär väl inte ha varit förbjudet.
Om TS vill fördjupa sig i tidigare regler för att samla argument till försäkringsbolaget så finns de här:
https://www.gvk.se/branschregler/tidigare-branschregler
https://www.bkr.se/fakta/tidigare-regler/
Men det låter konstigt om försäkringsbolaget bara hänvisar till GVK men hantverkaren följde BKR, för det lär väl inte ha varit förbjudet.
Om TS vill fördjupa sig i tidigare regler för att samla argument till försäkringsbolaget så finns de här:
https://www.gvk.se/branschregler/tidigare-branschregler
https://www.bkr.se/fakta/tidigare-regler/
F Facket skrev:Har du något kvalitétsdokument från GVK? BKR hade 2002 inga skrivna krav på att rör i golv inte dår förekomma och sålänge inga dokument existerar så kan man rimligtvis inte veta vilka branschregler som har följts vid uppförandet.
Hej, det är först nu renoveringen är klar och vi fått intyg om att rören inte orsakat skadan. Jag kommer att begära omprövning av beslutet att neka oss ersättning, det beslutet grundades endast på den av FB utsände besiktarens protokoll. Det är därför jag funderar och söker om vad mer jag ska skriva i omprövningsbegäran.
Hej, Det är klinkers på golvet. Dessvärre vet jag inte när badrummet blev klart eftersom ingen dokumentation finns. Men om det är så att GVK endast gäller mattäggning så kan väl inte FB hänvisa till dem vid avslag. Jag kommer att begära omprövning nu och hänvisa till att GKV inte gäller för klinkers. Så får vi se om det finns någon paragraf om rörläggning där som de kan hänvisa till.BirgitS skrev:
GVK ger väl ut branschregler för mattläggning och BKR för klinker. Vilket är det som ni har på golvet?
Vet du när under 2003 som badrummet renoverades?
Om det blev klart i januari 2003 kan ju jobbet ha påbörjats innan regler som kom ut i december 2002 blev klara.
Många försäkringsbolag har en särskild avdelning dit man ska vända sig om man inte är nöjd med vad handläggaren har kommit fram till, och det är inte helt ovanligt att de ändrar beslutet. Hur är det med ditt bolag?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Som framgår av länken i mitt tidigare inlägg så gav GVK ut regler även för klinker, precis som Facket skrev.
Men om det nu är bevisat att skadat inte beror på rören genom golvet så är det just det du ska ta upp till omprövningen.
Men om det nu är bevisat att skadat inte beror på rören genom golvet så är det just det du ska ta upp till omprövningen.
Ja, det är precis så jag tänker men om det hade varit så att de dessutom hade tillämpat fel regler så hade det kanske gagnat mig ocksåBirgitS skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 817 inlägg
Reglerna om att inga rör får komma genom golvet gällde inte 2003 (äar jag nästan säker på). De reglerna kom betydligt senare. Om du går in på BKR hemsida så finns deras branschregler för nedladdning, även de äldre, så man kan se när en viss ändring infördes.
Men om försäkringsbolaget hävddar att badrummet inte var fackmannamässigt så har de fel.
Försäkringsbolagen har ofta regeln att de ersätter bara ett badrum som är fackmannamässigt utfört. Det betyder att de kan neka ersättning även om felet inte har med en brist i fackmannamässighet att göra. Och de gör ofta det när man inte kan hitta det exakta skölet för en läcka. Om något i badrummet är felaktigt utfört, så menar de att troligen mer är felaktigt. Men i det här fallet s¨är iallafall rören inte skäl att ifrågasätta fackmannamässigheten (mer än möjligen skadereglerarens fackmannakunskap).
Vid dne tiden var i princip alla tätskikt rollade. Det fanns även lösningar med svetsad plastmatta under kakel och klinkers, men det är ovanligt.
Men om försäkringsbolaget hävddar att badrummet inte var fackmannamässigt så har de fel.
Försäkringsbolagen har ofta regeln att de ersätter bara ett badrum som är fackmannamässigt utfört. Det betyder att de kan neka ersättning även om felet inte har med en brist i fackmannamässighet att göra. Och de gör ofta det när man inte kan hitta det exakta skölet för en läcka. Om något i badrummet är felaktigt utfört, så menar de att troligen mer är felaktigt. Men i det här fallet s¨är iallafall rören inte skäl att ifrågasätta fackmannamässigheten (mer än möjligen skadereglerarens fackmannakunskap).
Vid dne tiden var i princip alla tätskikt rollade. Det fanns även lösningar med svetsad plastmatta under kakel och klinkers, men det är ovanligt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Som framgår av tidigare inlägg så hade GVK på den tiden branschregler för klinker och i dem framgår det i reglerna från 2002 att rör genom golv inte är bra. Det är de reglerna som försäkringsbolaget hänvisar till.H hempularen skrev:
BKR 1999 talar om rör som kommer upp i golv. Det handlar t ex om att man ska följa tätskiktstillverkarens instruktion för manschetter för rör genom golv. Således var det OK om tätskicktstillverkaren beskrev hur det skulle göras.
Ja, det är ju helt klart att det inte var 40 mm mellan rören, vilket det ska vara om man har rör genom golv. Men, det finns ingen läcka där så det är där jag siktar in mig, Hur länge håller rollat tätskikt, kan det vara så att det är en naturligt skada pga tiden som gått.
"Normal livslängd för ett badrum är 25–30 år, och så länge tycker vi också att tätskiktet ska hålla, säger Peter Bratt."
https://www.vvsforum.se/nyheter/2016/september/sa-manga-tatskikt-lackte-i-nya-testet/
https://www.vvsforum.se/nyheter/2016/september/sa-manga-tatskikt-lackte-i-nya-testet/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Fast just den formuleringen tycker jag tyder på att tätskikten inte håller (höll) så länge i praktiken.
https://www.gvk.se/branschregler/fr...h-dokument/hur-lang-livslangd-har-ett-badrum/
Moderator
· Stockholm
· 57 817 inlägg
Om rören sitter tätare än 40mm, så är det också ett problem. Som ev. är värre än att de kommer upp ur golvet. Kravet på avstånd bygger på att man skall kunna komma åt att sätta tätskikt runt hela röret. Normalt så utförs det med en manschett, en lite elastisk sak som träs över röret, så att den dels ligger plant mot underlaget, som den limmas fast mot med "tätskiktsgummi", dels sluter tätt up en bit på rröet. Om då avständet mellan rören är för litet så går man för liten yta att limma manschetten mot. och det finns risk att den själv drar loss sig av spänningarna i materialet, och risk att den begränsade limmytan har mistor, så att vatten kan smita förbi.
I praktiken är det ganska vanligt att mindre avvikelser mot reglerna görs, som ex. rör upp genom golvet. Alternativet kan i många fall vara att riva halva huset för att komma åt att byta ett sådant rör från början till slut.
Det skall då skrivas en avvikelserapport när "felet" görs. OM det då blir en läcka just pga. avvikelsen, så är man rökt. Men detta fel kan då inte vändas mot en i största allmänhet.
OM förs. bolaget hittar att det finns avvikelser i utförandet. Så kan bolaget på goda grunder hävda att det är utfört av någon som inte kan reglerna, eller inte bryr sig. Och då är det troligen fler mer svårupptäckta fel. Har man skrivit en avvikelse, så indikerar det att detta är utfört av en fackman som vet hur det skall utföras, men just på denna punkt gör man ett avsteg, som man dokumenterar. Därmed blir avsteget inte ett bevis på allmän okunnighet eller slarv. och resten kan anses vara fackmannamässigt.
I praktiken är det ganska vanligt att mindre avvikelser mot reglerna görs, som ex. rör upp genom golvet. Alternativet kan i många fall vara att riva halva huset för att komma åt att byta ett sådant rör från början till slut.
Det skall då skrivas en avvikelserapport när "felet" görs. OM det då blir en läcka just pga. avvikelsen, så är man rökt. Men detta fel kan då inte vändas mot en i största allmänhet.
OM förs. bolaget hittar att det finns avvikelser i utförandet. Så kan bolaget på goda grunder hävda att det är utfört av någon som inte kan reglerna, eller inte bryr sig. Och då är det troligen fler mer svårupptäckta fel. Har man skrivit en avvikelse, så indikerar det att detta är utfört av en fackman som vet hur det skall utföras, men just på denna punkt gör man ett avsteg, som man dokumenterar. Därmed blir avsteget inte ett bevis på allmän okunnighet eller slarv. och resten kan anses vara fackmannamässigt.
