jag spädde ut bensinen med lite etanol igår..så nu har man börjat spara liite pengar iallafall *S* 7.66 kostar etanolen mot 9.98 för bensinen..slängt i ca 25% etanol (e85) i mitt monster till bil..en volvo 855 som jag till min förfasa såg att den dricker ofantliga mängder..nu SER jag det då jag installerade en färddator iden
hur går det för er Ceja? har ni klurat ut nått bra ännu? inget nytt för uppvärmning av hus??
och annat dylikt?
hur går det för er Ceja? har ni klurat ut nått bra ännu? inget nytt för uppvärmning av hus??
Uj... jag tror minsann att sommaren kom i vägen..
Vi börjar med att glasa in och täta våra balkonger riktigt ordentligt. Låter lyften cirkulera där och borde få fram en värme därifrån som får "smyga in i huset" gratis solfångare?
Nästa steg och "tänkerier" kommer fram mot hösten när vi börjar frysa igen
Vi börjar med att glasa in och täta våra balkonger riktigt ordentligt. Låter lyften cirkulera där och borde få fram en värme därifrån som får "smyga in i huset" gratis solfångare?
Nästa steg och "tänkerier" kommer fram mot hösten när vi börjar frysa igen
Oj. Gick du så hårt ut? 25%... Hur går bilen med så pass mycket E85? Jag har för mig att jag har läst nånstans att man ökar inblandningen lite i taget så att motordatorn hänger med att justera luft-soppa-blandningen i insprutningen.kallstrom_74 skrev:jag spädde ut bensinen med lite etanol igår..så nu har man börjat spara liite pengar iallafall *S* 7.66 kostar etanolen mot 9.98 för bensinen..slängt i ca 25% etanol (e85) i mitt monster till bil..en volvo 855 som jag till min förfasa såg att den dricker ofantliga mängder..nu SER jag det då jag installerade en färddator iden
Själv räknar jag dagarna tills E85-pumpen kommer till byn. Det ska bli nån gång nu i sommar. Då kommer även jag att bli spritmissbrukare.
nej jag har inte haft några problem att köra på ca 25% alls..bilen går inte dåligt eller något...känns pigg! var lite rädd, men det har inte varit några problem faktiskt
men det är ju ingen ekonomisk besparing för mig igenteligen..kommer lika långt på en tank (eller lika kort)..visst några kronor sparar man ju..men det är ju bra för naturen...och det är ju ingen dum sak..
men som sagt..man vill ju spara pengar oxå..så tänk tänk tänk..hur kan vi värma våra hus billigt o bra *S* Ceja har fin tankeverksamhet verkar det ju som :
men det är ju ingen ekonomisk besparing för mig igenteligen..kommer lika långt på en tank (eller lika kort)..visst några kronor sparar man ju..men det är ju bra för naturen...och det är ju ingen dum sak..
men som sagt..man vill ju spara pengar oxå..så tänk tänk tänk..hur kan vi värma våra hus billigt o bra *S* Ceja har fin tankeverksamhet verkar det ju som :
hej CEJA..hur har det gått för alla era fina ideér? något som man kan ha nytta av för att värma upp kåken? *S*
Hej Kallstrom/Källström!
Jobbet kom imellan
"Better luck next year".. men vi klurar fortfarande!
Det kommer att komma, tro mig, det hänger för många ideer i luften för att inte testa några av dem.
Trist med kyla och sånt som förhindrar vissa arbeten och "experiment" bara. *suck*
Jobbet kom imellan
"Better luck next year".. men vi klurar fortfarande!
Det kommer att komma, tro mig, det hänger för många ideer i luften för att inte testa några av dem.
Trist med kyla och sånt som förhindrar vissa arbeten och "experiment" bara. *suck*
Jag har funderat lite på vindkraft.
Det finns galna amerikaner som bygger egna vindkraftverk.
De använder kraften för att ladda batterier, 12V eller 24V-slsytem...
Det lönar sig knappast att krångla med att byta ut hela hushållselsystemet i en normal villa...
det man däremot skulle kunna använda vindkraft till är att mata elpatronen i pannan! Elpatronen är totalt okänslig för spänningsvariationer, så länge den får spännning på sig producerar den värme, mer värme vid högre spänning, och så länge man inte kör in mer spänning än den är avsett för så går den inte sönder. Busenkelt. Min elpatron är dessutom tvådelad, 2*4.6kW, så om jag vill så skulle jag kunna låta ena halvan vara kopplad som den är redan idag, från vanliga elnätet, som ett skydd om andra värmekällor stannar.
Rimligtvis så borde man behöva mer värme ju mer det blåser, och det måste gå en gräns nåntsans vid en viss generatorstorlek där ett stormväder är en vinst istället för en förlust (storm kyler ju av ett hus mer än om det är vindstilla). På sommaren kan man tänka sig ett system med ackumulatortank som värms av vindkraften, då det bara är varmvattnet för duschande o.s.v. så går det inte åt så värst mycket effekt.
Är det någon som har mer exakt koll på vad reglerna säger om vindkraft ?
De där galna amerikanerna byggde egna generatorer för de tyckte att det var för dåligt varvtalsområde som t.ex. en bilgenerator ger effekt över. De använde ju dock generatorerna för att ladda bilbatterier... d.v.s. de ville ha effekt vid ganska konstant spänning... med en elpatron som last har man inte alls samma krav på konstant spänning... en bilgenerator är lite väl klen för att det ska vara värt att göra mycket mer än experiment med vindkraft, men en gerantor från en lastbil eller buss kan ju ge lite mer effekt, kombinerad med lämpliga spänningshöjare (jag tänker mig någon switchad elektronik som ser till att belasta generatorn optimalt i förhållande till viden som råder för stunden) så kan man kanske få rätt bra fart på det hela.
Hur/var får man fram statistik på hur mycket det blåser där man själv bor så att säga ?
Det finns galna amerikaner som bygger egna vindkraftverk.
De använder kraften för att ladda batterier, 12V eller 24V-slsytem...
Det lönar sig knappast att krångla med att byta ut hela hushållselsystemet i en normal villa...
det man däremot skulle kunna använda vindkraft till är att mata elpatronen i pannan! Elpatronen är totalt okänslig för spänningsvariationer, så länge den får spännning på sig producerar den värme, mer värme vid högre spänning, och så länge man inte kör in mer spänning än den är avsett för så går den inte sönder. Busenkelt. Min elpatron är dessutom tvådelad, 2*4.6kW, så om jag vill så skulle jag kunna låta ena halvan vara kopplad som den är redan idag, från vanliga elnätet, som ett skydd om andra värmekällor stannar.
Rimligtvis så borde man behöva mer värme ju mer det blåser, och det måste gå en gräns nåntsans vid en viss generatorstorlek där ett stormväder är en vinst istället för en förlust (storm kyler ju av ett hus mer än om det är vindstilla). På sommaren kan man tänka sig ett system med ackumulatortank som värms av vindkraften, då det bara är varmvattnet för duschande o.s.v. så går det inte åt så värst mycket effekt.
Är det någon som har mer exakt koll på vad reglerna säger om vindkraft ?
De där galna amerikanerna byggde egna generatorer för de tyckte att det var för dåligt varvtalsområde som t.ex. en bilgenerator ger effekt över. De använde ju dock generatorerna för att ladda bilbatterier... d.v.s. de ville ha effekt vid ganska konstant spänning... med en elpatron som last har man inte alls samma krav på konstant spänning... en bilgenerator är lite väl klen för att det ska vara värt att göra mycket mer än experiment med vindkraft, men en gerantor från en lastbil eller buss kan ju ge lite mer effekt, kombinerad med lämpliga spänningshöjare (jag tänker mig någon switchad elektronik som ser till att belasta generatorn optimalt i förhållande till viden som råder för stunden) så kan man kanske få rätt bra fart på det hela.
Hur/var får man fram statistik på hur mycket det blåser där man själv bor så att säga ?
Kul läsning, bra med lite distans till verkligheten och sig själv
såg häromdan ngt i stil med att om kineserna skulle ha samma standard coh behov som oss så skulle det krävas 4 st jordklot för att försörja dem. Nu gällde det, tror jag, mat o vatten men troligen snackar vi ngt liknande vad gäller energi.
så,
antingen så tänker vi för smått eller så måste vi tänka om (börja hushålla)
jag tänker inte leta jordklot i alla fall
Filmen "The day after tomorrow" tror jag den heter, har sina poäng
såg häromdan ngt i stil med att om kineserna skulle ha samma standard coh behov som oss så skulle det krävas 4 st jordklot för att försörja dem. Nu gällde det, tror jag, mat o vatten men troligen snackar vi ngt liknande vad gäller energi.
så,
antingen så tänker vi för smått eller så måste vi tänka om (börja hushålla)
jag tänker inte leta jordklot i alla fall
Filmen "The day after tomorrow" tror jag den heter, har sina poäng
hmm...ja det med generatorer som matar elpatronen..en bilmotor eller något...hmm..nu small det till i skallen..wankelmotorn eller något som är väldigt bränslesnålt..hade inte VW en 0.3 liters motor.. men det blir ju ingen belastning på motorn direkt..och bara av "körnignen" blir det ju värme ju 
men vette fasen om det blir billigare än vad strömmen är i dag *S*
men vette fasen om det blir billigare än vad strömmen är i dag *S*
Jag är helt självförsörgande på el, har ingen anslutning till Elverket, Laddar med sol och vindkraft och vi är en familj på tre personer och har normal ström (230 v) med normalt elbehov på landet, det finnslösningar, dyr första investering i utrustning men sen rullar det på .. kanon att slippa elräkningar......
ja synd att man inte bor på landet o kan köra med vindkraft..tror grannarna skulle bli galna om man satte upp en vindsnurra 
Johoo,, hur mitt system ser ut, Har ett vindkraftverk på 7 KW och solpaneler på 0,6 Kw dessa producerar 48 volt likström, all ström som jag inte förbrukar för tillfället lagras i en batteribank på ca 60KWH, jag omformar 48 volt till 230 VAC och har endast 230VAC utrustning (sågar,micro tvättmaskin diskmaskin tv(2st) spel till grabben, sourund ljud mm allt vad en vanlig familj kan tänka sig)
Det enda som jag aktivt valt när jag handlar elprylar till hemmet är att det skall vara det absolut bästa när det gäller energiförbrukning/miljövänligt tex: elektrolux har en kyl/frys som har super A++ i energiförbrukning(ca180kwh/år)
Min omvandlare ger 18KW i topp och har inte lyckats köra den i taket förutom när jag svetsar riktigt grova saker(typ 150-180amp).
När batterierna är fulla så värmer jag min aqumulatortank på 3 kubikm vatten som jag även har 13kvm solfångare och en 30 KW keramisk vedpanna kopplad till, tja hoppas att det var beskrivet någerlunda enkelt och massor av foton och teknisk beskrivning kommer upp på en hemsida om en månad ca(slutet av maj) på www.hörsne.se
Hej hopp
Det enda som jag aktivt valt när jag handlar elprylar till hemmet är att det skall vara det absolut bästa när det gäller energiförbrukning/miljövänligt tex: elektrolux har en kyl/frys som har super A++ i energiförbrukning(ca180kwh/år)
Min omvandlare ger 18KW i topp och har inte lyckats köra den i taket förutom när jag svetsar riktigt grova saker(typ 150-180amp).
När batterierna är fulla så värmer jag min aqumulatortank på 3 kubikm vatten som jag även har 13kvm solfångare och en 30 KW keramisk vedpanna kopplad till, tja hoppas att det var beskrivet någerlunda enkelt och massor av foton och teknisk beskrivning kommer upp på en hemsida om en månad ca(slutet av maj) på www.hörsne.se
Hej hopp