13 086 läst ·
45 svar
13k läst
45 svar
Altantak läcker efter firma behandlat för mossa
Möjligt att det är fel av besiktningsmannen, men dolt fel kan det inte vara då det är lätt att inspektera.S filimon-danopoulos skrev:
Det som skulle upptäckts av en noggrann undersökning. Och ofta hoppas besiktning av uterum/etc över av besiktningsmannen. Har ni betalat för att göra det? I min står det:S filimon-danopoulos skrev:
Altan/uteplatsen omfattas inte av uppdraget/villkoren och är inte besiktigad.
Carport med vidbyggt förråd ingår inte i besiktningen.
Etc, etc med saker som inte omfattas.
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 inlägg
...och har firman gått runt på det och sprutat ut medlet kan det nog vara nog för att det ska börja läcka mellan shingelplattorna på några ställen.A AndersS skrev:
Men vet inte om man kan lasta firman för det i så fall - även om man kan tycka att dom borde försäkrat sig om att taket håller att gå på innan.
Det är osannolikt att läckan inte har något med deras arbete att göra. Två olika läckor uppstår samtidigt men är helt orelaterade till arbetet? Nej, det är helt säkert på grund av arbetet.
Antingen är det fel på taket från början, det kanske är felmonterat. Då är min uppfattning att takarbetarna skulle informerat om risken innan arbetet startar.
Eller så är taket rätt och riktigt och då är det takfirman som ska stå för lagningen.
Så om dom inte sa något om risken för skador skulle jag säga att de får fixa detta oavsett varför det läcker.
Antingen är det fel på taket från början, det kanske är felmonterat. Då är min uppfattning att takarbetarna skulle informerat om risken innan arbetet startar.
Eller så är taket rätt och riktigt och då är det takfirman som ska stå för lagningen.
Så om dom inte sa något om risken för skador skulle jag säga att de får fixa detta oavsett varför det läcker.
Svårt att avgöra
Var ungefär det vi snackade om det med han från firman. Han undersök i närmare en timme från alla håll och kanter. Ett tak behöver ju tåla att man går på det. Finns ju ingen anledning att anta att så inte fallet. Man behöver ju gå på det för att installera det. Upplever nog egentligen inte att dom står i skuld här på något sätt om det är ett underliggande fel.S sjoelund skrev:
Det görs ju enormt många arbeten i Sverige varje dag utan kontrakt. Det kan ju vara offerter som ser ut hur som helst.S sjoelund skrev:
Om TS skulle varit förberedd på att skador kan uppstå tror jag inte han/hon hade gjort någon tråd.
Samtidigt, om en person som arbetar med tak undersöker ditt (lilla) tak i en timme så ska han ju upptäcka om det är felaktigt monterat.S filimon-danopoulos skrev:Svårt att avgöra
Var ungefär det vi snackade om det med han från firman. Han undersök i närmare en timme från alla håll och kanter. Ett tak behöver ju tåla att man går på det. Finns ju ingen anledning att anta att så inte fallet. Man behöver ju gå på det för att installera det. Upplever nog egentligen inte att dom står i skuld här på något sätt om det är ett underliggande fel.
Inget verkade vara trasigt så vitt han kunde se. Han konstaterade att det inte är underlagspapp eller spåntat virke utan en panel. Han hittade eventuellt ett ställe som det kanske skulle kunna läcka in på i en skarv. Han tätade det men trode nog egentligen inte det berodde på det. Det var det enda han kunde hitta utvändigt.Farstatjej90 skrev:
Fick ett mycket seriöst intryck av honom. Han var nogrann och letade ordentligt.
Tror tyvärr det inte är bättre än att det är felaktigt konstruerat. Det jag ska försöka bena ut nu är om jag har någon form av täckning från försäkringen vi fick vid överlämnandet.
Jag tycker det låter som du säger, att det är nån seriös hantverkare du har fått tag på.S filimon-danopoulos skrev:Inget verkade vara trasigt så vitt han kunde se. Han konstaterade att det inte är underlagspapp eller spåntat virke utan en panel. Han hittade eventuellt ett ställe som det kanske skulle kunna läcka in på i en skarv. Han tätade det men trode nog egentligen inte det berodde på det. Det var det enda han kunde hitta utvändigt.
Fick ett mycket seriöst intryck av honom. Han var nogrann och letade ordentligt.
Tror tyvärr det inte är bättre än att det är felaktigt konstruerat. Det jag ska försöka bena ut nu är om jag har någon form av täckning från försäkringen vi fick vid överlämnandet.
Om det inte är gjort enligt konstens alla regler kommer försäkringen sannolikt bara garva åt detta tyvärr. Men upp på taket med en vattenslang när det varit uppehåll ett tag och gå igenom hela taket. Nån får stå där nere och ropa.
Du kan nog ringa in området på så sätt.
Lite OT.
Mitt Shingeltak fyllde 38 år för två år sedan. Tätt hela tiden.
Garantin sades vara 30. Så något behövde göras.
- Shingeln fick ligga kvar orörd, främst p g a att taket var tätt, och det var spikat med oändlig många nubb. La f ö inget spärrskikt.
Fick hjälp med att lägga de första bär-och ströläkten. Gjorde allt annat själv.
La Planja plåttak, typ tegel.
Mycket nöjd.
Första halvåret var det knäppningar i plåten vid temperaturväxlingar. Nu är det tyst.
Mitt Shingeltak fyllde 38 år för två år sedan. Tätt hela tiden.
Garantin sades vara 30. Så något behövde göras.
- Shingeln fick ligga kvar orörd, främst p g a att taket var tätt, och det var spikat med oändlig många nubb. La f ö inget spärrskikt.
Fick hjälp med att lägga de första bär-och ströläkten. Gjorde allt annat själv.
La Planja plåttak, typ tegel.
Mycket nöjd.
Första halvåret var det knäppningar i plåten vid temperaturväxlingar. Nu är det tyst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat: