T
Hej,

Tvättade i höstas av en rejält smutsig altan för första gången sedan den byggdes för 4-5 år sedan. På delarna som ligger i skuggan under större delen av dagen (och under stora träd) satt algerna tungt och det krävdes rejält med skrubbning för att få bort det. Fick till mig när jag köpte grönsåpa för rengöring att det skulle vara fritt fram att skrubba på för hand, ingen skaderisk så länge jag ej använde maskin, men nu har jag noterat att trät ”fjällar”, se bifogade bilder.

Någon som vet om det är någon åtgärd som krävs? Om det exempelvis behöver slipas ner och oljas. Även om det ej krävs någon åtgärd, kan man göra något för att snygga till det?

Tar tacksamt emot tips.

Tack på förhand.

• Altanräcke med träytor som fjällar efter rengöring, med bakgrund av buskar och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av träplankor på en altan med ytsprickor och fjällande trä efter rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle slipat av det lite försiktigt och sen såpat in det eller betsat med en altanbets i en fin färg.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
T
Tack för tipset!

7ender
Luddet brukar försvinna av sig självt efter ett par veckor typ.

Gick igenom samma pärs med vår altan. Kan starkt rekommendera linoljesåpa efter att den fått en omgång; doftar gott, skyddar bra, ger fin matt lyster och blir vansinnigt mjukt och skönt att gå på.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.