Håller på och bygger ett altanräcke och har satt upp stolpar för detta med cc ca 110-115. Min första tanke var att köra 120-reglar som överliggare men nu när jag lagt trallen (kärnfuru 140x28) tänkte jag att det kan vara snyggt att ha trall även ovanpå.
Funderar dock på om detta kan bli för instabilt och svårt att skruva dit (tänkte skråskruva underifrån genom stolpen). Det är ju långt över det rekommenderade cc 60 men samtidigt är det ju inte samma krafter på ett räcke?

Altanen är i markhöjd så är väl ingen säkerhetsrisk så men är ju inte så kul om någon faller och ramlar rakt igenom räcket, eller ska sätta sig på räcket och knäcker överliggaren. Vad tror ni?

Yes, har kikat runt lite bland olika tillverkare och de flesta handledare verkar vara mer eller mindre välvda och tror att jag kommit fram till att jag vill platta handledare för att kunna ställa glas/muggar/blomkrukor/annat där uppe.

Har läst att det gärna ska luta för att vatten ska kunna rinna av men tänker att det är marginell skillnad?

Om du använder tex 90 stolpar är mitt förslag att köra på en 45x90 regel skruvad ovanpå stolparna och sedan avsluta med trallbrädan..

115 stolpe en 120 regel ..

V villasuperstar skrev:
Håller på och bygger ett altanräcke och har satt upp stolpar för detta med cc ca 110-115. Min första tanke var att köra 120-reglar som överliggare men nu när jag lagt trallen (kärnfuru 140x28) tänkte jag att det kan vara snyggt att ha trall även ovanpå.
Funderar dock på om detta kan bli för instabilt och svårt att skruva dit (tänkte skråskruva underifrån genom stolpen). Det är ju långt över det rekommenderade cc 60 men samtidigt är det ju inte samma krafter på ett räcke?

Altanen är i markhöjd så är väl ingen säkerhetsrisk så men är ju inte så kul om någon faller och ramlar rakt igenom räcket, eller ska sätta sig på räcket och knäcker överliggaren. Vad tror ni?
Använde du kärnfurun till överliggare? Blev du nöjd? Har precis samma tanke. Den är ju dessutom lite kupad vilket är positivt för avrinningen.

Just nu så ligger det 45x120 som överliggare men har inte helt bestämt mig om jag ska sätta fast en kärnfuru ovanpå denna till våren. Så här långt är jag ändå nöjd. Det känns stabilt och det på sätt och vis skönt att det är plant så att man enkelt kan ställa saker ovanpå.

Tror att jag kommer ta ett slutligt beslut till våren när man ser hur dom olika trätyperna har åldrats, men just nu lutar jag nog åt att enbart låta regeln vara som överliggare.

Hemmasnickarn85
Vad bygge ni för typ av räcke till din kärnfurutrall? Har precis lagt kärnfurutrall 28x120 och velar vilket räcke jag ska bygga. Vitt, obehandlat, tryckt?

Jag valde till slut att köra tryckt till räcket. Velade länge om jag skulle ha en trallbit på toppen (med tryckt under för stabiliteten) men efter att ha kört med tryckt en sommar så valde jag att låta det vara så. Framförallt är det skönt att ha en plan yta där man kan ställa kaffemuggen eller någon annat utan att den glider av.
Tror att problemet med avrinningen är ganska minimal också.

Jag körde på kärnfurutrall som överliggare till mitt räcke. Har fungerat bra

Hemmasnickarn85
V Villa1949 skrev:
Jag körde på kärnfurutrall som överliggare till mitt räcke. Har fungerat bra
Vad har du för räcke då, vitmålat? Eller helt i kärnfuru?

Så här ser det ut

• Terrass med vit räcke vid grönt hus, omgiven av gräsmatta och växter under veranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvfärdigt uterum med trästomme och vita paneler vid ett grönt hus omgivet av en stor bladrik trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmasnickarn85
V Villa1949 skrev:
Så här ser det ut
Snyggt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.