personstarthumb-up

Altanrackare i glas? Köpråd tack.

485 läst  19 svar

1. E
    Husägare · Nivå 7
    Står inför ett riktigt trevligt altanprojekt i sommar när värmen kommer. Sitter för tillfället i planeringsstadiet och är på jakt efter alltanräcke i glas. Har hittat lite standardräcken men inget som riktigt faller mig i smaken.

Är det någon som har erfarenhet av detta och kan tipsa om lite återförsäljare? Köper man hem sånt från Polen tro?

Tanken är att räcket ska sakna handledare och alltså bara vara glas. (som bild 1) Glaset ska även gärna fästas på utsidan altanen och alltså inte uppe på altanen.(som bild 2)

Lägger in lite preferensbilder.

Redigerat 5 dec 19:43
  2. Fotografen
    Medlem · Nivå 15
    En hel altanrackare i glas låter avancerat...

tobbbias gillar
  3. E
    Husägare · Nivå 7
    Ursäkta om jag var otydlig men altanen blir trall och RÄCKET blir alltså i glas.

4. N
    Medlem Nivå 7
    I Estland är dom riktigt duktiga på glas. Tex klaasmerk är stora o duktiga

5. Fotografen
    Medlem · Nivå 15
    Å f-n...:)

6. T
    Medlem · Nivå 13
    I rätt omgivning kan detta se riktigt bra ut, jag tycker dock att träaltaner passar dåligt med helglas, ibland som bondestil korsad med Dallas.
    Borde vara stenlagd yta.

tobbbias gillar
  7. E
    Husägare · Nivå 7
    Spännande, känner du till några återförsäljare?

8. E
    Husägare · Nivå 7
    Ja jag hoppas att det blir bra. Huset ligger i en sluttning och altanen ganska hög med fin utsikt så jag anser att ett glasräcke ger oss både bästa utsikten och bra skydd för våran dotter som precis lärt sig gå.

9. P
    Medlem · Nivå 14
    Inget köptips, men kom ihåg räcket från hotellet som vi var på senast.
    Laminerat glas, skulle gissa på 2x8mm satt endast fast i nederkant men kändes väldigt stabilt.
    B2D433EA-595B-4320-8067-E225E503D7A1.jpeg

10. E
    Husägare · Nivå 7
    Det är ecakt den där känslan vi eftersträvar. Ser riktigt elegant ut. Snyggt!

11. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Helt off topic, men tänk på att ett sådant glasräcke kan skrämma bort gäster med höjdskräck, akrofobi.

Jag märkte detta tydligt när jag hade ett par kvinnor på besök i Göteborg, en ekonom från England och en från USA.
    Tog med dem från flygplatsen till Gothia Towers, baren Heaven 23 på 23:e våningen, där man ser hela Vasastaden från ovan.
    Den ena kvinnan drog sig längst in i lokalen, hon kunde inte sitta nära fönstren :(

Ett riktigt räcke kan alltså ge en känsla av trygghet. Och vad finns att se där nedanför?

12. L
    Medlem · Nivå 18
    Och är det tätbebyggt kan frugan inte sitta med kort kjol

13. Ljus
    Husägare · Nivå 8
    Tänk bara på att ha en lösning för glasputsning från utsidan. Att putsa skitigt glas på insidan är enkelt. Inte ens regnvatten är rent utan det blir rinnmärken i storstadsområden. Glasräcken behöver putsas och hållas efter för att vara så läckert elegant som på hotellbilden tidigare i tråden.

14. B
    Medlem · Nivå 12
    Min erfarenhet är att man då ofta står vid räcket och gärna vill luta sig mot det, men det är inte trevligt med bara glaskanten högst upp. (Går inte att ställa ifrån sig drinkglaset på en glaskant heller.)

Det blir mycket jobb med att ta bort alla fingeravtryck från henne under de närmaste fem åren.

15. E
    Husägare · Nivå 7
    Jo givetvis är det lite mer jobb när man han en liten som ska kladda runt på allt med skitiga fingrar men jag anser att man helt enkelt får ta det och putsa oftare.

Givetvis skulle jag kunna tänka mig ett annat räcke också men jag vill att man ska få den luftiga känslan som glas ger. Kanske även ska kolla lite på smide nu när jag tänker efter. Några tips gällande det?

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: