42 073 läst ·
32 svar
42k läst
32 svar
Altanlåsproblem Assa Codelås
Jeg har lige testet min og knap 1 giver ikke lys, men jeg kan godt åbne håndtaget, så det er sikkert ret at det er oxidering på kredsløbet. Jeg har samme problem med mit instrumentbräda paa min volvo V70 fra 2023. Iblandt funger det andre gange ikke. Jeg klare mig med min navigator til bilen skal skiftes
Trevlig aften
Tänkte ge lite tips på hur jag löste mitt problem.
Först och främst har jag inte samma erfarenhet som många andra i tråden, jag har ägt två lås som fungerat klanderfritt under alla åren de varit i bruk (7-8 år).
Mitt problem var liknande som flera över har nämnt, att även om jag slog in rätt kod så blinkade låset grönt utan att faktiskt låsas upp. Typ liknande förfarande som när man märker att låset börjar gå tomt på batteri.
Därför var det just det jag testade först, att byta batterier och jag testade 4x nya batterier utan framgång.
Det var då jag började googla och hamna här - tack alla andra för bidrag och tips!
Det som löste det för mig, vilket jag tyckte var skumt, var att jag monterade av hela dörrhandtaget och endast det gjorde att det löste sig. När jag höll handtaget i handen så testade jag att slå in koden och då funkade det - ytterst förvånande.
Jag ”snurrade” handtaget i handen, eller ”bollade” med det (svårt att förklara), och märkte något missljud i handtaget. Det är möjligt att de här små kulorna som refererats i ovan inlägg hade hamnat i kläm eller liknande och att det räckte med att lyfta ut handtaget för att de skulle lägga sig tillrätta.
Oavsett - det fungerade! Möjligt det kommer börja kärva igen och då får jag kanske testa att undersöka låset ytterligare (som var tanken när jag monterade av det).
Det kanske hjälper någon, tack för mig!
Först och främst har jag inte samma erfarenhet som många andra i tråden, jag har ägt två lås som fungerat klanderfritt under alla åren de varit i bruk (7-8 år).
Mitt problem var liknande som flera över har nämnt, att även om jag slog in rätt kod så blinkade låset grönt utan att faktiskt låsas upp. Typ liknande förfarande som när man märker att låset börjar gå tomt på batteri.
Därför var det just det jag testade först, att byta batterier och jag testade 4x nya batterier utan framgång.
Det var då jag började googla och hamna här - tack alla andra för bidrag och tips!
Det som löste det för mig, vilket jag tyckte var skumt, var att jag monterade av hela dörrhandtaget och endast det gjorde att det löste sig. När jag höll handtaget i handen så testade jag att slå in koden och då funkade det - ytterst förvånande.
Jag ”snurrade” handtaget i handen, eller ”bollade” med det (svårt att förklara), och märkte något missljud i handtaget. Det är möjligt att de här små kulorna som refererats i ovan inlägg hade hamnat i kläm eller liknande och att det räckte med att lyfta ut handtaget för att de skulle lägga sig tillrätta.
Oavsett - det fungerade! Möjligt det kommer börja kärva igen och då får jag kanske testa att undersöka låset ytterligare (som var tanken när jag monterade av det).
Det kanske hjälper någon, tack för mig!
J Janneman skrev:Har ett Assa-Abloy altanlås med kodlås vid namn
Codehandle 7810.
Har haft det ett par tre år, det har funkat skapligt men
tycker det trots detta känns lite opålitligt och även klent.
Nu har det börjat krångla. Det vill inte låsa upp trots att
jag gör rätt. Det krävs en 4-5 försök för att öppna.
Det klickar svagt efter rätt kodinmatning och det öppnar då inte.
När det öppnar rätt så skall det klicka mer och högre.
Dioden indikerar inte rött och då är det inte fel på
de två 3 Voltsbatterierna. Har mätt upp dem till 3,01 Volt.
Någon som har samma lås och haft samma problem ?
1000 Tack för tipset. Det funkade kanon. Var nära att bryta ihop innan jag hittade detta 😀👍🏼M Mekanum skrev:Hej, Jag har precis lyckats reparera ett kärvande 7810 kodlås, nu vet jag hur det funkar. Man måste ta av locket för batterierna, låt batterierna vara kvar. Därefter finns en skruv på hantagets baksida, en torx med säkerhetspinne så det blir att införskaffa på Biltema "bitsats sequrity, art nr 10102" för 80 spänn. Skruva sen ut och separera försiktigt batterihållaren uppåt en liten bit, inte för långt för den sitter monterad på att litet kretskort med en liten flexibel plastremsa som innehåller strömledare. När man väl fått upp den en bit så kan man försiktigt lyfta upp låscylindern (består av 5 delar, cylinder för magnetpuls, axel med kuggstång där axeln löper inne i cylindern, 2 fjädrar som trycker från vars ett håll, samt en liten kula som ska ligga längst ner i handtagshuset centrerad på den ena fjädern)
Hur låset ska fungera:
När låset ska stängas skickas en liten magnetisk puls så att axeln i cylindern skjuts in och kuggstången hamnar i låsläge, yttersta fjädern hjälper till med påskjutningen. När man sen öppnar så blir det tvärt om och den innersta fjädern hjälper till att trycka tillbaka axeln med kuggstången. Den som händer när dessa lås blir slitna är att den innersta fjädern blir för slapp och då kan man dra ut den lite försiktigt så att den får lite mer kraft. När ni gjort detta kan ni testa om ni fått balans mellan fjädrarna innan ni monterar tillbaks, när ni hittat balansen så montera ihop och glöm inte den lilla kulan
som ska vara innerst i låshuset och ligga centrerad på den innersta fjäderns spets.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden