Har ett Assa-Abloy altanlås med kodlås vid namn
Codehandle 7810.
Har haft det ett par tre år, det har funkat skapligt men
tycker det trots detta känns lite opålitligt och även klent.
Nu har det börjat krångla. Det vill inte låsa upp trots att
jag gör rätt. Det krävs en 4-5 försök för att öppna.
Det klickar svagt efter rätt kodinmatning och det öppnar då inte.
När det öppnar rätt så skall det klicka mer och högre.
Dioden indikerar inte rött och då är det inte fel på
de två 3 Voltsbatterierna. Har mätt upp dem till 3,01 Volt.
Någon som har samma lås och haft samma problem ?
Codehandle 7810.
Har haft det ett par tre år, det har funkat skapligt men
tycker det trots detta känns lite opålitligt och även klent.
Nu har det börjat krångla. Det vill inte låsa upp trots att
jag gör rätt. Det krävs en 4-5 försök för att öppna.
Det klickar svagt efter rätt kodinmatning och det öppnar då inte.
När det öppnar rätt så skall det klicka mer och högre.
Dioden indikerar inte rött och då är det inte fel på
de två 3 Voltsbatterierna. Har mätt upp dem till 3,01 Volt.
Någon som har samma lås och haft samma problem ?
Ja dom nya batterierna mätte jag upp till 3,20 V och nu funkar det.
Det står i manualen att dioden skall blinka rött vid knapptryckning
om batterierna är dåliga och det gjorde det inte.
Vet inte vid vilken lägsta spänning rödvarning skall ske men troligt
är nog att det skall funka vid 3,0 V.
Antagligen ingen bra produkt.
Det står i manualen att dioden skall blinka rött vid knapptryckning
om batterierna är dåliga och det gjorde det inte.
Vet inte vid vilken lägsta spänning rödvarning skall ske men troligt
är nog att det skall funka vid 3,0 V.
Antagligen ingen bra produkt.
Hej, Jag har precis lyckats reparera ett kärvande 7810 kodlås, nu vet jag hur det funkar. Man måste ta av locket för batterierna, låt batterierna vara kvar. Därefter finns en skruv på hantagets baksida, en torx med säkerhetspinne så det blir att införskaffa på Biltema "bitsats sequrity, art nr 10102" för 80 spänn. Skruva sen ut och separera försiktigt batterihållaren uppåt en liten bit, inte för långt för den sitter monterad på att litet kretskort med en liten flexibel plastremsa som innehåller strömledare. När man väl fått upp den en bit så kan man försiktigt lyfta upp låscylindern (består av 5 delar, cylinder för magnetpuls, axel med kuggstång där axeln löper inne i cylindern, 2 fjädrar som trycker från vars ett håll, samt en liten kula som ska ligga längst ner i handtagshuset centrerad på den ena fjädern)
Hur låset ska fungera:
När låset ska stängas skickas en liten magnetisk puls så att axeln i cylindern skjuts in och kuggstången hamnar i låsläge, yttersta fjädern hjälper till med påskjutningen. När man sen öppnar så blir det tvärt om och den innersta fjädern hjälper till att trycka tillbaka axeln med kuggstången. Den som händer när dessa lås blir slitna är att den innersta fjädern blir för slapp och då kan man dra ut den lite försiktigt så att den får lite mer kraft. När ni gjort detta kan ni testa om ni fått balans mellan fjädrarna innan ni monterar tillbaks, när ni hittat balansen så montera ihop och glöm inte den lilla kulan
som ska vara innerst i låshuset och ligga centrerad på den innersta fjäderns spets.
Hur låset ska fungera:
När låset ska stängas skickas en liten magnetisk puls så att axeln i cylindern skjuts in och kuggstången hamnar i låsläge, yttersta fjädern hjälper till med påskjutningen. När man sen öppnar så blir det tvärt om och den innersta fjädern hjälper till att trycka tillbaka axeln med kuggstången. Den som händer när dessa lås blir slitna är att den innersta fjädern blir för slapp och då kan man dra ut den lite försiktigt så att den får lite mer kraft. När ni gjort detta kan ni testa om ni fått balans mellan fjädrarna innan ni monterar tillbaks, när ni hittat balansen så montera ihop och glöm inte den lilla kulan
som ska vara innerst i låshuset och ligga centrerad på den innersta fjäderns spets.
Produkter som diskuteras: "batterihållaren"
Batterihållare 4-pack Griplis
Ordning på batterierna
237 kr inkl moms
Läs mer
Nu har mitt lås också börjat krångla. Har öppnat det max 10ggr. Hur kan man sälja en sån här kass produkt?
Ni som försökt fixa det, håller det över tid eller är det bara att kasta för all slippa ständiga problem?
Ni som försökt fixa det, håller det över tid eller är det bara att kasta för all slippa ständiga problem?
Ja, det är inge vidare kvalite på dessa, mina två funkar än men jag räknar med att dom pajar snart då dom nästan ramlar isär av sig självt. Synd att ASSA inte klarar av att ta fram nåt som håller.
Vilket jkla skräp! Jag har också köpt ett ASSA Abloy code handle 7810 för ca två år sen.
Batteribyten i all ära men nu har den även börjat reagera för mycket på knapptryckningarna. Trycker jag på tex 1 en gång så blinkar det till två eller tre gånger och därefter när jag trycker på tex 2 så gör den samma sak. Resultatet blir då ett orange blinkande dvs låset tycker att jag slagit in fel kod.
Det här kan man fan tokig på. Den här produkten borde omgående återkallas eller sluta säljas.
Batteribyten i all ära men nu har den även börjat reagera för mycket på knapptryckningarna. Trycker jag på tex 1 en gång så blinkar det till två eller tre gånger och därefter när jag trycker på tex 2 så gör den samma sak. Resultatet blir då ett orange blinkande dvs låset tycker att jag slagit in fel kod.
Det här kan man fan tokig på. Den här produkten borde omgående återkallas eller sluta säljas.
HejJ Janneman skrev:Har ett Assa-Abloy altanlås med kodlås vid namn
Codehandle 7810.
Har haft det ett par tre år, det har funkat skapligt men
tycker det trots detta känns lite opålitligt och även klent.
Nu har det börjat krångla. Det vill inte låsa upp trots att
jag gör rätt. Det krävs en 4-5 försök för att öppna.
Det klickar svagt efter rätt kodinmatning och det öppnar då inte.
När det öppnar rätt så skall det klicka mer och högre.
Dioden indikerar inte rött och då är det inte fel på
de två 3 Voltsbatterierna. Har mätt upp dem till 3,01 Volt.
Någon som har samma lås och haft samma problem ?
Jag också problem. Jag behöver reservdelar. Om någon ska slänga sin så kan jag köpa den
Det sitter 2 kulor i låset, inte 1. De sitter mitt emot varandra en bit in i låshuset. Jag lyckades sätta i den med hjälp av en magnetisk mejsel och in tunn omagnetisk pinne som jag föste av den från magnetmejseln med.N-P skrev:
Jag har provat allt ovan för att få ordning på ett lås, det klickade intermittent och svarade inte som det skulle på kod och låsning. Jag testade sedan att hålla in slumpmässiga sifferkombinationer. När jag hållit inne "2" och "4" samtidigt några sekunder började handtaget lysa orange och vips så funkade allt... Måste ha kommit åt någon nollställningsfunktion.
