Hej! Jag har nyligen köpt ett hus och altanen ser ut som på bilderna nedan. Den ligger mot väster. När man går på brädorna känns det stabilt, ingen svikt eller mjukhet. Det verkar som att det finns ett lager färg/lasyr på ytan (det syns tydligt från insidan där färgen flagnar). Golvet är cirka 15 år gammalt.

Min fråga är: Bör jag underhålla/renovera detta altangolv nu, t.ex. genom att slipa och olja/lasera om, eller kan jag låta det vara och se hur det utvecklas?

• Altanbrädor med avflagnad mörk färg, ytan visar trä under, tecken på slitage och behov av underhållsarbete som slipning och ommålning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt altangolv av trä med synliga sprickor och en flagnad yta, möjligtvis täckt med färg eller lasyr.
    Skapa konto
  • Slitet trädäck med synlig hål och flagnande yta.
    Skapa konto
  • Träaltan med åldrad yta och en del flagnande färg; brädorna ser stabila ut utan tydliga sprickor eller skador.
    Skapa konto
Det ser ju inte ut att vara så mycket kvar av färgen på resten av bilderna. Låt vara så länge du står ut med utseendet. Funktionen är det nog inget fel på.
Om du blir sugen på att fräscha till det till våren kan du hyra en skurmaskin (jag hittade en bona powerscrubber) eller en terasstvätt till högtryckstvätt och tvätta av det och se hur det ser ut efteråt. Kanske såpa in det?

Skurmaskinen har mindre risk att flisa upp gammalt trä än en högtryckstvätt som lättare skadar träet.

F fredrik.johansson skrev:
Det ser ju inte ut att vara så mycket kvar av färgen på resten av bilderna. Låt vara så länge du står ut med utseendet. Funktionen är det nog inget fel på.
Om du blir sugen på att fräscha till det till våren kan du hyra en skurmaskin (jag hittade en bona powerscrubber) eller en terasstvätt till högtryckstvätt och tvätta av det och se hur det ser ut efteråt. Kanske såpa in det?

Skurmaskinen har mindre risk att flisa upp gammalt trä än en högtryckstvätt som lättare skadar träet.
Tack för svaret!

Behöver man olja in altangolvet regelbundet, eller är det mest för utseendets skull?

Träet mår bra av olja och får sannolikt ett längre liv om det görs regelbundet. Men…om det är snyggt är en annan fråga. Förr var de flesta överens om att man alltid oljar en altan, numera är det ett ständigt diskussionsämne.
Oljan oxiderar och drar åt sig smuts och du får en mörk och ”smutsig” altan. Mycket varm att gå på när solen gassar.
Om du istället såpar altanen blir den ljusgrå och mer smutsresistent. Jag tycker definitivt det är snyggare och trevligare att gå på.
Jag oljar inte… det finns mängder av trådar här med diskussioner kring frågan och det känns som att det såpas mer än oljas numera.

• Gilla
Jonas Svensson1978
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.